Burken är här!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    Burken är här!

    Nu har mitt 1200 liters kommit med BTN moduler och allt. Två grupper är klara.....Lab Trew Higga Reef 2+6, Met Fainslbergi Kirondo MC + OB 4 +9 VF.

    Cyn Sp Gallireya reef är det samma som Mara Zebran?? Och någon som känner till Pse sp Elongatus Mpanga Red tail.....
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Bilder?

    Grattis till karet och förstår att det är en härlig känsla just nu att planera in fiskar och allt...lycka till!

    Vet tyvärr inte mycket om de arter du frågar om...

    Kommentar

    • unger
      Användare
      • februari 2005
      • 216

      #3
      Det kommer bilder så fort som fiskarna är på plats!! Behöver tips på en stor och mäktig haplis, copadichromis eller liknande.....

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Var har du hört talas om Mpanga "Red Tail"??
        Spontant låter det som om nån har "odlat fram" en ny variant på mängder av astaxanthin och presenterar den som en ny färgsensation. Hoppas jag har fel...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • unger
          Användare
          • februari 2005
          • 216

          #5
          den lär vara en vild form.....den finns i tyskland( ingen garantistat för äkta varor inom akvarieindustrin har jag förstått).....jag ska dit i morron och hämta annan fisk och kan få 10 stycken f1 med mig hem.....

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Ursprungligen postat av unger
            Det kommer bilder så fort som fiskarna är på plats!! Behöver tips på en stor och mäktig haplis, copadichromis eller liknande.....
            Stor mäktigt haplis = Rhamphochromis esox! Fantastiskt cool firre som inte stör övriga invånare.
            Tony Englund

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av Tony
              Stor mäktigt haplis = Rhamphochromis esox! Fantastiskt cool firre som inte stör övriga invånare.
              Att en rovmalawi inte skulle störa övriga invånare låter som årets understatement...

              Den kallas inte "The Barracuda of Malawi" för sitt snälla beteende. Iallafall är det inte min tolkning.

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                Att en rovmalawi inte skulle störa övriga invånare låter som årets understatement...

                Den kallas inte "The Barracuda of Malawi" för sitt snälla beteende. Iallafall är det inte min tolkning.
                Rovmalawi har ett betydligt lugnare temperament än mbunas och slåss i värsta fall bara inom den egna arten.

                Rhamphochromis äter inte andra ciklider. Jag har tillochmed försökt mata mina med lagom stora yngel, men de hugger inte.

                Sedan vad som står i nån bok om "the barracuda" kan nog tolkas lite hur man vill, men på riktigt är de snälla som jag skrev.
                Tony Englund

                Kommentar

                • unger
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 216

                  #9
                  den såg grym ut =).....men tänkte mig något mer " humant".....

                  Kommentar

                  • christer antonsson
                    Användare
                    • september 2002
                    • 183

                    #10
                    Ursprungligen postat av unger
                    den såg grym ut =).....men tänkte mig något mer " humant".....
                    Fossorochromis Rostratus kanske?
                    Nimbochromis Venustus alt. Fuscotaeniatus
                    Protomelas Ornatus
                    Champsochromis Caeruleus

                    valen är många liksom smaken....
                    Och som Tony säger så är inte Rowmalawi alltid benämning på värstingarna...
                    Christer Antonsson

                    1800 liter Troffar:
                    Ikola
                    Pemba
                    Duboisi- Mazwa
                    Red Rainbow- Kapere

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Rovmalawi har ett betydligt lugnare temperament än mbunas och slåss i värsta fall bara inom den egna arten.

                      Rhamphochromis äter inte andra ciklider. Jag har tillochmed försökt mata mina med lagom stora yngel, men de hugger inte.

                      Sedan vad som står i nån bok om "the barracuda" kan nog tolkas lite hur man vill, men på riktigt är de snälla som jag skrev.
                      Ok. Vad äter dom då? Äter de bara en viss sorts fisk eller as?

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Ok. Vad äter dom då? Äter de bara en viss sorts fisk eller as?
                        Har VF Rhamphochromis Esox går i ett av mina 720 dessa är nu 20cm i storlek, och som Tony säger helt harmlösa mot andra fiskar. Vet dock inte hur lätta de är att hitta i handeln? Jag skulle nog satsat på N.Venustus eller N.Livingstonii om jag hade varit dig.
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        • unger
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 216

                          #13
                          har tänkt på både Livingstoni och Linni......men eftersom jag har två grupper med MC och OB så vill jag oxå ha i lite färg i burken!

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av unger
                            har tänkt på både Livingstoni och Linni......men eftersom jag har två grupper med MC och OB så vill jag oxå ha i lite färg i burken!

                            Vill du ha haplisar med färg är ju Livingstonii eller Venustus bra val där även honorna är fina, annars är de flesta haplis honor ganska färglösa. Linni är fina en favo men ack så svåra
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • unger
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 216

                              #15
                              Burken är här!! Fiskar på plats!! Mc hannen Metriaclima Fanzilbergi Kirondo kan vara den snyggaste Mbuna jag har sett. En VF skapelse som är grym. Hoppas kunna ta bilder snart!!

                              Nu måste jag hitta en större fisk so m bryter i burken!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...