Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #46
    har endast en gång sett riktigt snygga vf Demasoni, dessa var stora närmare 1 decimeter och helt fantastiskt snygga, nu är det drygt 10 år sen undrar varför man aldrig ser sådana ex idag!?
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #47
      Brutna band eller icke, det är ju enkom ett mänskligt estetiskt problem som jag ser det. Vissa ser det som nn defekt, det har jag svårt att se att det skulle vara.

      Om det är så att det i naturen är en relativt stor andel fiskar med brutna band bevisar det ju att det är en oväsentlig egenskap för artens fortplantning och överlevnad. Det är nog andra egenskaper som får företräde där (även om utseende kan vara en del i igenkännandet av partner för fortplantning).

      I princip kan man påstå att ALLA våra akvariefiskar som ej är VF, är mer eller mindre urvalsodlade utifrån vilket kriteriet nu må vara... men naturligt urval har definitivt inget med saken att göra, utan vi sätter ihop par eller lekgrupper utifrån högst mänskliga (läs estetiska) perspektiv!
      Senast redigerad av Hagge; 10 december 2007, 18:34.
      /Fredrik

      Kommentar

      • Twosaint
        Användare
        • december 2004
        • 68

        #48
        Ursprungligen postat av Hagge
        Brutna band eller icke, det är ju enkom ett mänskligt estetiskt problem som jag ser det. Vissa ser det som nn defekt, det har jag svårt att se att det skulle vara.

        Om det är så att det i naturen är en relativt stor andel fiskar med brutna band bevisar det ju att det är en oväsentlig egenskap för artens fortplantning och överlevnad. Det är nog andra egenskaper som får företräde där (även om utseende kan vara en del i igenkännandet av partner för fortplantning).

        I princip kan man påstå att ALLA våra akvariefiskar som ej är VF, är mer eller mindre urvalsodlade utifrån vilket kriteriet nu må vara... men naturligt urval har definitivt inget med saken att göra, utan vi sätter ihop par eller lekgrupper utifrån högst mänskliga (läs estetiska) perspektiv!

        Ja jag håller med dig lite, ibland tycker jag ni spårar ur totalt.
        Jag förstår lite hur ni tänker men bara för att en fisk råkar ha en fläck på fel ställe måste man väl inte spola ner den ? Man kan väl ge bort den till grannens unge som har akvarium eller liknande, men med erat tankesätt och en pistol i min hand och ni uppradade framför mig skulle jag ju få skjuta bort mer än hälften av er för att erat utseende inte tilltalade mig.

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #49
          Ursprungligen postat av specmats
          har endast en gång sett riktigt snygga vf Demasoni, dessa var stora närmare 1 decimeter och helt fantastiskt snygga, nu är det drygt 10 år sen undrar varför man aldrig ser sådana ex idag!?
          http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=9801&lopnr=3
          Vad jag har hört så finns det nästan inga P. Demasoni kvar i sjön.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #50
            Ursprungligen postat av Twosaint
            Ja jag håller med dig lite, ibland tycker jag ni spårar ur totalt.
            Jag förstår lite hur ni tänker men bara för att en fisk råkar ha en fläck på fel ställe måste man väl inte spola ner den ? Man kan väl ge bort den till grannens unge som har akvarium eller liknande, men med erat tankesätt och en pistol i min hand och ni uppradade framför mig skulle jag ju få skjuta bort mer än hälften av er för att erat utseende inte tilltalade mig.
            Sökandet efter perfektionism har inte alltid med utseende att göra...men i akvarium och genom urvalsodling eller någon sorts gudomlig pedantism så väljer vi vilka som ska få leva och vilka som inte kommer upp till den standard vi önskar. Det kan ju vara helt friska fiskar som får sätta livet till för ett smärre teckningsfel på kroppen. Det ger lite avsmak...och det är tragiskt.

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #51
              Precis som "Twosaint" säger så kan man ju ge bort de fiskar som man ej tänker odla på, de duger ju gott som sällskapsfisk åt någon annan...

              Twosaint: du lär inte få provskjuta min SigSauer låter det som

              EDIT: Jag menar, jag är kanske inte tillräckligt välskapt...
              Senast redigerad av Hagge; 14 december 2007, 12:50.
              /Fredrik

              Kommentar

              • Twosaint
                Användare
                • december 2004
                • 68

                #52
                Ursprungligen postat av Hagge
                Precis som "Twosaint" säger så kan man ju ge bort de fiskar som man ej tänker odla på, de duger ju gott som sällskapsfisk åt någon annan...

                Twosaint: du lär inte få provskjuta min SigSauer låter det som

                Hagge: Har ett kort i börsen redan grönt är det oxå Otroligt skön avslappning, nästan bättre än att sitta och titta på akvariet man tänker inte på nånting annat.

                Men jag förstår ju hur man tänker för det är ju samma princip då man avlar katter eller vilket djur som hellst. Men en bekant som har ett katteri hon säljer ju katterna med "defekter" billigare eller skänker bort dom.
                Senast redigerad av Twosaint; 14 december 2007, 12:16.

                Kommentar

                • Gäst

                  #53
                  Nix håller inte med er även om jag förstår tanken. Men mindre besvär att ta bort undermåliga fiskar folk har en märklig förmåga att kunna vända på allt. Ger man bort defekter så talar de om att de fiskarna har den och den odlat och nästa säger jasså odlar han dåliga djur då köper vi inte därifrån så blir det fel lika fördönat tyvärr

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 432

                    #54
                    Man måste ge bort till "rätt" folk, dvs de som bara har ett sällskapskar hemma och inte har något djupare intresse än så.

                    Men jag förstår precis vad du menar!
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #55
                      Ursprungligen postat av Hagge
                      Man måste ge bort till "rätt" folk, dvs de som bara har ett sällskapskar hemma och inte har något djupare intresse än så.

                      Men jag förstår precis vad du menar!
                      Ja efter att man har gett bort dom sämre fiskarna till "rätt" folk, så tycker det "rätta"" folket, detta var ju en jätterolig hobby, vi fick ju yngel med en gång, titta så roligt vår son eller flicka tycker det är.
                      Ska vi inte skaffa lite fler akvarium så att våra nya yngel klarar sig, ja sen är karusellen igång.
                      Men det är intressant diskussion detta om man ska slänga, dom som vi tycker är dåliga eller om vi ska spara, på alla yngel vi får.Janne

                      Kommentar

                      • Safari

                        #56
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Här har du en bild på några demasoni i en 300 balja. det är ca 30 honor och 5 hannar.Janne
                        Alla ni som har så många honor med några få hanar. Vad gör ni med alla överskottshanar?

                        Säljer en grupp med enbart hanar till någon 'okunnig' eller blir de nerspolade?

                        *nyfiken*

                        Det kanske är därför det är så många som misslyckas med demasoni här. De kanske är de som sitter med alla era överskottshanar?
                        Senast redigerad av Gäst; 15 december 2007, 15:35.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #57
                          Ursprungligen postat av Safari
                          Alla ni som har så många honor med några få hanar. Vad gör ni med alla överskottshanar?

                          Säljer en grupp med enbart hanar till någon 'okunnig' eller blir de nerspolade?

                          *nyfiken*

                          Det kanske är därför det är så många som misslyckas med demasoni här. De kanske är de som sitter med alla era överskottshanar?
                          Nej jag har aldrig sålt en hanne till en okunnig, men däremot har sålt singelhannar till någon kunnig, men då har jag sagt att det har varit en hanne.
                          Men däremot så har jag sålt till zooaffärer yngel och både vuxna hannar.
                          Och då har jag sagt att det har varit hannar, och svaret har blivit när jag har sagt att det är flera hannar har blivit.
                          Det gör inget om det är hannar, ta dom största du har så färgar dom tidigare .
                          Sedan mina överskottshannar har väl tyvärr en och annan blivit sönderbiten , och andra har tyvärr fått stryka på foten.
                          Sedan har du en poäng där med just demasoni, den är väldigt lätt att se på skillnad på kön redan vid 3 cm, så det har säkert varit så att många odlare har samlat på sig en massa honor, och sedan sålt dom sämre honorna och flertalet hannar till zooaffärer. Men man kan ju inte samla på sig flera hundra honor, så efter man är klar med sin grupp så säljer man alla yngel även honor.Janne

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 1103

                            #58
                            Skaffade en grupp nu i söndags 8st 3+5 och de har fungerat kanon ihopp de är så gott som vuxna och har redan hittat sin plats och idag var det lek på 2st honor =) Lite kul o se när de leker mot BTN slimline nästan uppe vid ytan. Utav dem jag köpte hade alla fina band och får nu avkomman dåliga band så gör det inte mig något.
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            Arbetssätt...