Eureka och Röd rubin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • makn
    Användare
    • maj 2007
    • 2

    Eureka och Röd rubin

    Har ett par Auloncara eureka och ett par Röd rubin i ett 900-liters kar. De går ihop med lite andra malawicikider, som t ex C azureus och S fryeri. Bara 19 fiskar i karet. Problemet är att eureka-hannen totalt tagit kontroll över Röd rubin-hannen som numera är lika blek som honan. Är det någon som har ett tips över vad man kan göra eller är detta en hopplös kombination?
  • christer antonsson
    Användare
    • september 2002
    • 183

    #2
    Lätt sak! Ta bort det ena paret!! Annars så får du om inte annat hybrider i karet . Eureka hannen kommer att leka av rubin honan ganska säkert.
    En god regel blanda aldrig 2 Aulunocaror......
    Christer Antonsson

    1800 liter Troffar:
    Ikola
    Pemba
    Duboisi- Mazwa
    Red Rainbow- Kapere

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Att just eureka och röd rubin skulle korsa sig känns väl inte så värst farligt eftersom de redan är hybrider. Att däremot sälja sådana yngel vidare är ju sämre.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Lars-Peter
        Användare
        • oktober 2005
        • 199

        #4
        Ursprungligen postat av makn
        Har ett par Auloncara eureka och ett par Röd rubin i ett 900-liters kar. De går ihop med lite andra malawicikider, som t ex C azureus och S fryeri. Bara 19 fiskar i karet. Problemet är att eureka-hannen totalt tagit kontroll över Röd rubin-hannen som numera är lika blek som honan. Är det någon som har ett tips över vad man kan göra eller är detta en hopplös kombination?
        Men om du nu inte tänker odla så skulle jag råda dig till att köpa in lite fler fiskar så att eureka hanen får lite annat att "tänka" på! 19 fiskar i ett 900 L kar är ganska så tomt så reviren blir stora och risk för mycket slagsmål!
        Tropheus moorii longola sunspots
        Tropheus moorii kasanga red rainbow
        Tropheus sp. Black Kiriza
        Tropheus moorii murago tanzania
        Tropheus brichardi katonga

        Kommentar

        • diskus
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 276

          #5
          Jacobfreibergi vs resten av din burk!

          Hej

          Jag har gjort nästan exakt samma erfarenhet i mitt 800 liters.
          Jacobfreibergi varianten av Aulonocara äger lätt en burk som är lite glest befolkad av lite snällare Malawisar. De du nämner är inte de tuffaste av Malawisar.

          Min kompis som också har ett par Jacobfreibergi i sitt 500 liters lyckas bättre då det akvariet är nästintill överbefolkat (min uppfattning iaf)
          Han har ett stor grupp Golden, ett gäng Rubin, en stor grupp Azereus, samt just ett par av Jacobfreibergi. Jakobf. är visserligen kungar i burken men låter iaf de andra fiskarna färga och leka.

          Jag gillar inte att överbefolka min burk så jag var tvungen att skippa jacobf. så idag råder "harmoni" med lite snällare malawis som toppas av 2 favoriter
          Copadochromis Trew,. Nisisi fireline och Al. Röd Rubin.

          Lycka till

          Björn H
          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

          Kommentar

          Arbetssätt...