Oroligt i karet... Tropheops sp. Chilumba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #16
    Ursprungligen postat av Bumling
    Skulle inte göra mig av med den svagare hannen, det gör att honorna kommer få det betydligt tuffare! Det jag gjorde i ett desperat försök att få lite lugn i gruppen var att tillsätta en hanne extra och möblerade om i burken! Det funkade då den dominante hannen hade mer än en att jaga och hans revir suddades ut!
    Tänkte mest på att den stackaren inte skulle bli lidande, men som sagt en 3:e hane kan funka det med.. Frågan är hur mycket lek det blir då de kanske mest jagar varandra.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #17
      Ursprungligen postat av tezz
      Tror inte äns pirayor skulle få dom att bry sig om annat än att slå den svagare artfränden
      piraya är en nervös fisk så det håller ja med om, men en art som M.Auratus kan säkert dämpa en Tropheops det är ja så gott som säker på men i ett så litet kar blir det ändå inte bra tror jag, bara nån hanne som är utfärgad..,i teorin borde det gå att ha tropheops i stor grupp ala kaosbalans som (min erfarenhet) M.Auratus där nästan alla hannar är max-utfärgade hela tiden, men men..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Snurbo
        Användare
        • februari 2007
        • 86

        #18
        Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
        Ja det är väldigt fina fiskar men hårda =)
        Jag har själv T.Thropheops Makokola reef som ser och uppför sig på samma sätt dock har de gult där chilumban är röd.
        Har inte sett den i någon affär eller på några listor inte sett någon ha den här heller!
        Har ett vuxet par som går i ett 720L dessa är F2 som jag fått av en bekant som tog hem en VF grupp för några år sedan (Kanske enda i sverige?) Har märkt att det funkar ganska bra o ha dem i par eller med flera honor, men de ska gå stort 222L är på tok för litet för denna art, de vill även ha ganska strömt vatten.
        De är smarta o listiga och svåra att fånga. har fått ett antal lekar och har fisk jag driver upp just nu =) Har även MC Hanar då nån av föräldrarna måste burit på anlag? Dessa blir otroligt vackra knasgula med svarta prickar.
        Skulle gärna vilja testa chilumban med så är det nån som vill utbyta lite fisk så hör gärna av sig till mig =)

        Här är en bild på min avels hane.. som synes väldigt lik chilumban i övrigt



        Det jag tycker du ska göra är att göra dig av med den mobbade hanen för han kommer inte ha en chans utan kommer bara må dåligt, har haft makokola i 240L och där körde jag 2 hanar samma sak där den ena fick inte ens äta för den andra. Djungelns lag =/
        Jag har ju yngel på den röde firren.. Sugen på byte av yngel ??? =)

        Kommentar

        • Bumling
          Användare
          • januari 2007
          • 218

          #19
          Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
          Tänkte mest på att den stackaren inte skulle bli lidande, men som sagt en 3:e hane kan funka det med.. Frågan är hur mycket lek det blir då de kanske mest jagar varandra.

          Efter den tredje hannen koppades in så fick jag lek efter bara 2 veckor! Den dominante hanne satte de andra på plats som sen slogs sins emellan, alltså massvis med tid för lek

          Akvarieprofilen! Jag har ca 60 chilumbor på tillväxt!! Byte vore trevligt!!

          Kommentar

          Arbetssätt...