Oroligt i karet... Tropheops sp. Chilumba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • februari 2007
    • 86

    Oroligt i karet... Tropheops sp. Chilumba

    Har en grupp Tropheops sp. "Chilumba" i ett av karen hemma.
    2Hanar & 5 honor.... 1 av hanarna är mkt aggresiv...... Trycker upp den andra hanen i väggen hela tiden.... Är allmänt otrvlig mot tjejerna oxå....
    Hur kan man få lite lugn & ro i karet ????
    Karet är ett 222L & det är bara en sorts fisk i ... 2M 5F
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    För lite fisk. Tyvärr så är tropheops en ganska tuff fisk.
    Det enda som gäller är terrorbalans. I med mera fisk så kommer det att lugna sig.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      För lite fisk. Tyvärr så är tropheops en ganska tuff fisk.
      Det enda som gäller är terrorbalans. I med mera fisk så kommer det att lugna sig.
      Ja tyvärr så är tropheosen en ganska tuff fisk, och tyvärr verkar det som att det inte hjälper att stoppa i mer fisk.
      Så du får nog acceptera att din dominerande hanne kommer att trycka ner din andra hannen.
      Han får väl bli pumpskötare, för att jag tror att det är där han kommer att hamna bakom pumpen.Janne

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag har haft just den arten och hanarna är stentuffa. Det här är nog en av de arterna som man helst bara ska ha en hane och 4-5 honor.

        En mycket vacker och aktiv mbuna, men lite krävande pga sin aggressivitet och sitt robusta yttre.

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #5
          Japp har samma erfarenhet..Hade två hanar med 6 honor i ett 840 lites nyss och inte äns där lät den dominante hanen den andra leva
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            en eventuell lösning kan vara att ha dom med andra aggro-mbunas..!?,kanske nån melanochromis
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av specmats
              en eventuell lösning kan vara att ha dom med andra aggro-mbunas..!?,kanske nån melanochromis
              Jo, jag har lyckats klara att en del hannar har klarat sig, ja kanske i två år.
              Men då har jag stoppat i ca 40 st chilumba i 6cm storlek, och könsfördelningen har varit 10 hannar och 30 honor.
              Ja då har det fungerat sådär men det har bara varit en hanne som har färgat.
              Så jag kan tyvärr inte rekommendera den fisken till en vanlig akvarist.
              Men det är en grymt snygg fisk, när hannarna med sina blåa färg, och en knallröd ryggfena,sedan att honorna är orange, med rätt foder det är inte fel.Janne

              Kommentar

              • Snurbo
                Användare
                • februari 2007
                • 86

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Jo, jag har lyckats klara att en del hannar har klarat sig, ja kanske i två år.
                Men då har jag stoppat i ca 40 st chilumba i 6cm storlek, och könsfördelningen har varit 10 hannar och 30 honor.
                Ja då har det fungerat sådär men det har bara varit en hanne som har färgat.
                Så jag kan tyvärr inte rekommendera den fisken till en vanlig akvarist.
                Men det är en grymt snygg fisk, när hannarna med sina blåa färg, och en knallröd ryggfena,sedan att honorna är orange, med rätt foder det är inte fel.Janne
                Det är en riktigt snygg fisk som du säger.... Har en hel yngel som jag håller på att göda upp nu.... Hade tänkt & ha ett "stim" med ca20 st i ett stort kar....
                Men det kanske är att glömma då

                Kommentar

                • Snurbo
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 86

                  #9
                  Ursprungligen postat av palleh
                  Japp har samma erfarenhet..Hade två hanar med 6 honor i ett 840 lites nyss och inte äns där lät den dominante hanen den andra leva
                  Det är för tråkigt alltså..... Dom e ju så snygga hanarna!!!!!
                  Men men.....

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Ja det är väldigt fina fiskar men hårda =)
                    Jag har själv T.Thropheops Makokola reef som ser och uppför sig på samma sätt dock har de gult där chilumban är röd.
                    Har inte sett den i någon affär eller på några listor inte sett någon ha den här heller!
                    Har ett vuxet par som går i ett 720L dessa är F2 som jag fått av en bekant som tog hem en VF grupp för några år sedan (Kanske enda i sverige?) Har märkt att det funkar ganska bra o ha dem i par eller med flera honor, men de ska gå stort 222L är på tok för litet för denna art, de vill även ha ganska strömt vatten.
                    De är smarta o listiga och svåra att fånga. har fått ett antal lekar och har fisk jag driver upp just nu =) Har även MC Hanar då nån av föräldrarna måste burit på anlag? Dessa blir otroligt vackra knasgula med svarta prickar.
                    Skulle gärna vilja testa chilumban med så är det nån som vill utbyta lite fisk så hör gärna av sig till mig =)

                    Här är en bild på min avels hane.. som synes väldigt lik chilumban i övrigt



                    Det jag tycker du ska göra är att göra dig av med den mobbade hanen för han kommer inte ha en chans utan kommer bara må dåligt, har haft makokola i 240L och där körde jag 2 hanar samma sak där den ena fick inte ens äta för den andra. Djungelns lag =/
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                      Ja det är väldigt fina fiskar men hårda =)
                      Jag har själv T.Thropheops Makokola reef som ser och uppför sig på samma sätt dock har de gult där chilumban är röd.
                      Har inte sett den i någon affär eller på några listor inte sett någon ha den här heller!
                      Har ett vuxet par som går i ett 720L dessa är F2 som jag fått av en bekant som tog hem en VF grupp för några år sedan (Kanske enda i sverige?) Har märkt att det funkar ganska bra o ha dem i par eller med flera honor, men de ska gå stort 222L är på tok för litet för denna art, de vill även ha ganska strömt vatten.
                      De är smarta o listiga och svåra att fånga. har fått ett antal lekar och har fisk jag driver upp just nu =) Har även MC Hanar då nån av föräldrarna måste burit på anlag? Dessa blir otroligt vackra knasgula med svarta prickar.
                      Skulle gärna vilja testa chilumban med så är det nån som vill utbyta lite fisk så hör gärna av sig till mig =)

                      Här är en bild på min avels hane.. som synes väldigt lik chilumban i övrigt



                      Det jag tycker du ska göra är att göra dig av med den mobbade hanen för han kommer inte ha en chans utan kommer bara må dåligt, har haft makokola i 240L och där körde jag 2 hanar samma sak där den ena fick inte ens äta för den andra. Djungelns lag =/
                      Ja Peckers varför bytte du namn i profilenJanne

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja Peckers varför bytte du namn i profilenJanne
                        Du har P.M
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          #13
                          Ursprungligen postat av specmats
                          en eventuell lösning kan vara att ha dom med andra aggro-mbunas..!?,kanske nån melanochromis
                          Tror inte äns pirayor skulle få dom att bry sig om annat än att slå den svagare artfränden

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 1103

                            #14
                            Har halvuxna Rhamphochromis Esox "Barracuda of lake malawi" i karet där mina makokola går o de får allt se sig jagade av de små ettriga ibland =) Dock så hinner de oftast därifrån då de är ruggigt snabba men ibland kan de få nått bett =)
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • Bumling
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 218

                              #15
                              [QUOTE=
                              Det jag tycker du ska göra är att göra dig av med den mobbade hanen för han kommer inte ha en chans utan kommer bara må dåligt, den andra. =/[/QUOTE]

                              Skulle inte göra mig av med den svagare hannen, det gör att honorna kommer få det betydligt tuffare! Det jag gjorde i ett desperat försök att få lite lugn i gruppen var att tillsätta en hanne extra och möblerade om i burken! Det funkade då den dominante hannen hade mer än en att jaga och hans revir suddades ut!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...