FISK-KLÅDA!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ricky

    FISK-KLÅDA!!!

    Jag har ett ganska nystartat Malawikar och har drabbats av sjukdom! Jag hade bara sju fiskar i karet som hade gått någon veckas tid. Sen köpte jag en fin stuartgranti-hane och fyra delfiner från samma kar i butiken. Dagen efter inköpet började stuartgrantin att "klia" sig.Ytterligare en dag senare kliade han sig hela tiden med jämna mellanrum. Då förstod jag att nåt var på gång typ sammetssjuka eller pricksjuka. Jag ville dock ej lämna tillbaka fisken,istället fick jag protozin av handlarn.Jag började att medicinera när bara en fisk hade symptom, dock ej inget synligt fel på fisken. Efter två dagar under medicinering började ett par delfiner att fnatta sig, ytterligare dagen efter nästan alla firrar!Så här gjorde jag: Dag1,2,3,6 medicin. Dag 4,5 ingen medicin. allt enligt föreskrifter.Jag har även en liten tillsats av salt och har höjt tempen till 27 grader, och haft belysningen mkt mindre tänd.Dag 7 kliade fiskarna sig lika mkt så jag gjorde ett delvattenbyte dag 8 .Jag gav Protozin även dag 8 och 10. Idag är det dag 10 och en fisk har fått två små prickar och dom kliar sig fortfarande fast inte lika mycket.Det ska tilläggas att alla fiskar är mkt pigga och har en fullgod aptit. NÅGON SOM VET VAD SOM PÅGÅR MED MINA BEBISAR????

  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Du kan ha "vita prick" i burken!
    Dosering varierar beroende av hur effektiv filtrering man har och vad för filtermaterial man brukar. Nu antar jag iofs. att du inte har något filtreringsmaterial i en malawi-burk som gör att du måste öka doseringen. Ichthyophthirius uppkommer ofta vid tillfällen när fiskarna av annan anledning har nedsatt motståndskraft. Fiskar kan bära och smitta parasiten till andra men själva vara immuna.

    Om du fortfarande ser "prickar" på fiskarna så måste du medicinera igen. (Eftersom medicinen inte tar död på parasiten när den syns på fisken, utan inriktar sig på "svärmarstadiet")

    En tillfällig temperaturhöjning till 30 grader C och en ordentlig salttillsats brukar också fungera. (personlig observation)

    Har du koll på dina vattenvärden???

    Lycka till!

    /Fredrik

    F
    /Fredrik

    Kommentar

    Arbetssätt...