N. Venustus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    N. Venustus

    N. Venustus, är det ngn som kan hjälpa mig med tips för att könsbestämma Venustus?
    Med vuxna firrar, är det ju inte svårt. Men mitt dilemma är att akvariebutikerna ofta bara har 5 cm fiskar till salu och de kan jag inte könsbestämma. Finns det ngt knep, typ att titta på ryggfenans översta söm eller så?
    Jag vill helst inte köpa på mig en hel grupp ungfiskar av en så pass stor Malawiciklid. En hane och ett par honor är nog.

    Vid vilken storlek bör det gå att könsbesstämmma Venustus med stor sannolikhet? Är det vid 10 cm, som ncs nämner?

    (Jag ställde frågan för ngn dag sedan på Zoopet, men inget svar har kommit, så jag försöker här i stället.)
    Min zoon
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Den enda raka är att titta på könsöppningarna. Hanens båda öppningar är lika stora medan honans bakre öppning skall vara större än den främre.

    Detta är verkligen inte lätt att se på haplisar, men med träning och en bra lupp bör det gå
    Tony Englund

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av HazelCR
      N. Venustus, är det ngn som kan hjälpa mig med tips för att könsbestämma Venustus?
      Med vuxna firrar, är det ju inte svårt. Men mitt dilemma är att akvariebutikerna ofta bara har 5 cm fiskar till salu och de kan jag inte könsbestämma. Finns det ngt knep, typ att titta på ryggfenans översta söm eller så?
      Jag vill helst inte köpa på mig en hel grupp ungfiskar av en så pass stor Malawiciklid. En hane och ett par honor är nog.

      Vid vilken storlek bör det gå att könsbesstämmma Venustus med stor sannolikhet? Är det vid 10 cm, som ncs nämner?

      (Jag ställde frågan för ngn dag sedan på Zoopet, men inget svar har kommit, så jag försöker här i stället.)

      har haft venustus under lång tid nu och jag tycker de är ganska enkla att könsbestämma även som mindre runt 5cm bör man se annan form o färg på fenorna är du ialf osäker kollar du på könsöppningen som är mycket mindre och rakare på en hane. Om du vill se riktigt fina Venustus e du välkommen har ett några hundra =)
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Tack, för era svar!
        Då vet jag att det blir till att håva Venustus, nästa gång jag skall till att "böka" med karet. Jag har nämligen två stycken och kanske behövs det kompletteras med ngn till, om tillfälle ges.


        Finspång. Ja, man vet aldrig var bilen tar en ibland. Men ingen tur är planerad söderöver för tillfället.
        Senast redigerad av Havs; 01 december 2007, 05:35.
        Min zoon

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Tack, för era svar!
          Då vet jag att det blir till att håva Venustus, nästa gång jag skall till att "böka" med karet. Jag har nämligen två stycken och kanske behövs det kompletteras med ngn till, om tillfälle ges.


          Finspång. Ja, man vet aldrig var bilen tar en ibland. Men ingen tur är planerad söderöver för tillfället.
          Det är bara ta en tripp kan bjuda på kaffe =) Går nog ordna ett antal om du vill
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          Arbetssätt...