Storlek på frontosan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    Storlek på frontosan?

    Undrar bara om någon vet hur stor en frontosa som ej är VF kan bli?

    Har haft mina i 5 år nu & ligger på 30, men jag vet att Kjell Fohrmans va betydligt större än så...

    Frågan är om de va för att dom (OM dom va VF) att dom va så stora & att dom inte blir mkt större än 30 i fångenskap...eller att dom bara va jättegamla & att dom som reptiler växer tills dom kolar?

    Har hört att dom kan bli typ 20 år gamla, & växer dom jämt då så kanske de bara är en tidsfråga innan dom når 35-40?

    Har dom i ett 960 & vet att Kjell hade ett 840 så de borde ju inte bero på karets storlek iaf.

    Ps det är ingen som vet var den gruppen Kjell hade tog vägen? Eller vad han heter som köpte dom? Hade vatt kul att se IRL....tror jag hörde typ Linköping eller nått liknande.
    Söker AQUALUX!!
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
    Undrar bara om någon vet hur stor en frontosa som ej är VF kan bli?

    Har haft mina i 5 år nu & ligger på 30, men jag vet att Kjell Fohrmans va betydligt större än så...

    Frågan är om de va för att dom (OM dom va VF) att dom va så stora & att dom inte blir mkt större än 30 i fångenskap...eller att dom bara va jättegamla & att dom som reptiler växer tills dom kolar?

    Har hört att dom kan bli typ 20 år gamla, & växer dom jämt då så kanske de bara är en tidsfråga innan dom når 35-40?

    Har dom i ett 960 & vet att Kjell hade ett 840 så de borde ju inte bero på karets storlek iaf.

    Ps det är ingen som vet var den gruppen Kjell hade tog vägen? Eller vad han heter som köpte dom? Hade vatt kul att se IRL....tror jag hörde typ Linköping eller nått liknande.
    ja nu är jag inen expert på frontosa, men Kjell har ju haft dom, pma kjell, om han inte svarar på forumet
    Det med akvariestorleken mellam 840 och 960 liter det spelar mindre roll.
    Sedan tror jag faktikt att odlade blir större än VF bara man matar mycket och byter mycket vatten.
    Ja sedan 40 cm det kanske är att ta i, fast vem vet.Janne

    Kommentar

    • Aqualux Frontosa
      Användare
      • september 2005
      • 48

      #3
      Svar på Kjell...

      Vet inte heller om 40 är overkill, men jag har sett bild på dom & har en kompis som sett dom live...& han hävdar att hans 30+ va dvärjar i jämförelse.
      Dessutom så sålde han dom vidare till nån handlare i Lerum tror jag & sedan skeppades dom därifrån.

      Det står även på faktan om fiskarna att dom ska nå 40, & jag håller med dig att dom borde vara mer benägna att nå den storleken när dom får mat så dom storknar var dag.

      Har ni mer att tillägga så är jag tacksam för alla inlägg
      Söker AQUALUX!!

      Kommentar

      • christer antonsson
        Användare
        • september 2002
        • 183

        #4
        Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
        Vet inte heller om 40 är overkill, men jag har sett bild på dom & har en kompis som sett dom live...& han hävdar att hans 30+ va dvärjar i jämförelse.
        Dessutom så sålde han dom vidare till nån handlare i Lerum tror jag & sedan skeppades dom därifrån.

        Det står även på faktan om fiskarna att dom ska nå 40, & jag håller med dig att dom borde vara mer benägna att nå den storleken när dom får mat så dom storknar var dag.

        Har ni mer att tillägga så är jag tacksam för alla inlägg
        Ja 40+ är ingen ovanlighet för den klassiska vita varianten av Frontosan(i fångenskap).
        Däremot så blir de blåa varianterna typ Zaire o Mpimbwe sällan över 30 cm.
        Frontosor är predatorer av ganska stora mått och bör matas med hög andel protein ,brukar köra 70/30 räkmix och det funkar kanon.
        Christer Antonsson

        1800 liter Troffar:
        Ikola
        Pemba
        Duboisi- Mazwa
        Red Rainbow- Kapere

        Kommentar

        Arbetssätt...