Varför är orange Moorii färglösa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CiklidErik

    Varför är orange Moorii färglösa?

    Jag har 8 st orange Moorii, men bara två av dem har ett starkt orange band. De andra är kolsvarta. De ser ut att må bra i övrigt, simmar uppe vid ytan och i mitten av akvariet. Vad kan jag göra för att alla ska få färg?

    Akvariet är 240 L och i det finns även Maingano (5 st) och Golden (3 st). Har haft fiskarna i drygt ett halvår.

    Tacksam för svar!
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av CiklidErik
    Jag har 8 st orange Moorii, men bara två av dem har ett starkt orange band. De andra är kolsvarta. De ser ut att må bra i övrigt, simmar uppe vid ytan och i mitten av akvariet. Vad kan jag göra för att alla ska få färg?

    Akvariet är 240 L och i det finns även Maingano (5 st) och Golden (3 st). Har haft fiskarna i drygt ett halvår.

    Tacksam för svar!
    Hej Erik och välkommen till forumet.
    Ja som jag ser det så har dom två hannarna tagit revir på varsin sida, och dom andra får vara i mitten av baljan, därav så är dom nertryckta och då visar dom inte sin färg.
    Ja vad du ska göra för att dom ska få färg, ja om du köper tio till så kommer dom säkert att färga bättre.
    Men sen å andra sidan så tycker jag att 240 liter är för litet för troffar.
    Och samtidigt så är 8st troffar för lite antal för att det ska bli bra.
    Det blir lite av moment 22 här.Janne

    Kommentar

    • CiklidErik

      #3
      Tack för ditt svar! Ja, det verkar lite moment 22 här. Frågan är om det är en bra idé att köpa två eller tre stycken till. Det borde få plats, men risken är att de också trycks ner lika fort av de två dominerande hannarna.

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        #4
        Ursprungligen postat av CiklidErik
        Tack för ditt svar! Ja, det verkar lite moment 22 här. Frågan är om det är en bra idé att köpa två eller tre stycken till. Det borde få plats, men risken är att de också trycks ner lika fort av de två dominerande hannarna.
        Jag skulle definitivt möblera om i akvariet samt eventuellt plocka bort den sämsta hanen någon vecka så att du får en hane som dominerar i hela karet.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • CiklidErik

          #5
          Ja, möblera om brukar fungera ett tag, men de bildar sig ganska snabbt nya revir. Jag hade ett tag bara en hane, men då bet den ihjäl honorna en efter en. Nu är det minst tre hanar och då blir ingen ihjälbiten i alla fall. Men den dominante ser till att de andra inte blir för färgstarka verkar det som.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Disharmoni i gruppen? För få kanske?
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Ursprungligen postat av CiklidErik
              Jag har 8 st orange Moorii, men bara två av dem har ett starkt orange band. De andra är kolsvarta. De ser ut att må bra i övrigt, simmar uppe vid ytan och i mitten av akvariet. Vad kan jag göra för att alla ska få färg?

              Akvariet är 240 L och i det finns även Maingano (5 st) och Golden (3 st). Har haft fiskarna i drygt ett halvår.

              Tacksam för svar!
              Karet är på tok för litet. Sen är ju blackvarianterna några av de mest aggressiva en grupp på 25-30 individer borde vara att föredra. Du får önska dig ett större kar av tomten.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • CiklidErik

                #8
                Tack för era kommentarer! Jag har nu provat följande helt utan framgång:
                Jag möblerade om i akvariet och köpte tre färgstarka hannar till. Så nu är de alltså 11 st orange moorii i karet. Men de tre nya blev genast svarta och sattes på plats av den starkaste etablerade hannen. Just nu känns det som ett dumt val att ha orange moorii i ett 240 liters. Funderar på att sälja dem vidare, men jag har just hittat ett yngel, och det ger ju ändå lite hopp om framtiden.

                Jag märkte också när de tre nya sattes in att de var väldigt mycket rödare än de jag hade sen innan. Kan det ha med foder eller vatten att göra?

                Kommentar

                • diskus
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 276

                  #9
                  Grundreglerna som finns kring Troffe är .....

                  1. Bra vattenkvalité
                  2. Räkmix med övervägande andel ärtor eller annat lämpligt foder
                  3. Långt akvarium så de kan "undkomma" varandra dvs 150 cm långt
                  4. > 25 stycken i gruppen för att fördela aggresiviteten. Jag har hört att vissa akvarister har fått det att fungera med 1 hane och ett par honor.
                  5. 2-3 stenrösen vilket begränsar slagsmål om revir, då utbytet är begränsat

                  Jag har haft troffar i omgångar och måste säga att det är fantastisk fisk.
                  240 liters kan fungera under deras uppväxt men vid könsmogen ålder är akvariet sannolikt för litet om du vill njuta fullt ut av just Troffar!

                  Lycka till

                  Björn H
                  Lite diskus, mal & malawi bilder
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                  Kommentar

                  Arbetssätt...