Placidochromis sp. "Johnstoni Solo"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    Placidochromis sp. "Johnstoni Solo"

    Är det någon som haft denna och kan berätta om dom växte långsamt. Mina har växt cirka 2 cm på 6 månader, trots täta vattenbyten och mycket mat (bl.a. räkmix och hormonkryddat Aquatic Nature )

    Är det någon som har liknande erfarenhet av denna art?
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Markus_A
    Är det någon som haft denna och kan berätta om dom växte långsamt. Mina har växt cirka 2 cm på 6 månader, trots täta vattenbyten och mycket mat (bl.a. räkmix och hormonkryddat Aquatic Nature )

    Är det någon som har liknande erfarenhet av denna art?
    Ja dom växer långsamt. det hjälper inte ens med häxmix för att få dom att växa fortareJanne

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja dom växer långsamt. det hjälper inte ens med häxmix för att få dom att växa fortareJanne
      Om häxmixen inte hjälper då får ni prova med pellets
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #4
        Har du haftr dom Janne?

        Hur lång tid tog det för dig innan dom blev könsmogna (hur stora var dom då)?

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Markus_A
          Har du haftr dom Janne?

          Hur lång tid tog det för dig innan dom blev könsmogna (hur stora var dom då)?
          Ja jag har fortfarande ett par kvar, och jag har även haft den i omgångar, jag tycker att det är en av snyggaste malawi.
          Men den växer grymt långsamt, jag tycker att det är den känsligaste malawin jag har haft, honorna tynar bort lätt, den är känsligare än taiwanred.
          Ja tiden om när dom blir könsmogna det vet jag inte för att jag har inte lyckats att få en enda lek, trots att jag har haft den i flera omgångar.
          Ang storlek,det beror väl på om du matar med pellets eller räkmix.
          När vi var i Tyskland nu i höstas, så var vi hos en odlare, han hade johnstoni solo, det var det värsta jag har sett i storlek på honor, dom var nog upp till 15 cm välväxta och kraftiga.
          Det gick 8st och tuggade samtidigt utav kanske 20st honor.
          Men han matade garanterat med pellets utan färgförstärkande ämne i.
          Och tyvärr att det man ser i tyskland är att dom använder inte så mycket färgfoder, så det är tyvärr inte så mycket färg på dom.
          Dom ser ut ungefär som våra fiskar på 70 och 80talet innan räkmixen kom.Janne

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Kanske därför de är sunda och välväxta för att de får "normal" mat? Gissning.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • december 2005
              • 418

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja jag har fortfarande ett par kvar, och jag har även haft den i omgångar, jag tycker att det är en av snyggaste malawi.
              Men den växer grymt långsamt, jag tycker att det är den känsligaste malawin jag har haft, honorna tynar bort lätt, den är känsligare än taiwanred.
              Ja tiden om när dom blir könsmogna det vet jag inte för att jag har inte lyckats att få en enda lek, trots att jag har haft den i flera omgångar.
              Ang storlek,det beror väl på om du matar med pellets eller räkmix.
              När vi var i Tyskland nu i höstas, så var vi hos en odlare, han hade johnstoni solo, det var det värsta jag har sett i storlek på honor, dom var nog upp till 15 cm välväxta och kraftiga.
              Det gick 8st och tuggade samtidigt utav kanske 20st honor.
              Men han matade garanterat med pellets utan färgförstärkande ämne i.
              Och tyvärr att det man ser i tyskland är att dom använder inte så mycket färgfoder, så det är tyvärr inte så mycket färg på dom.
              Dom ser ut ungefär som våra fiskar på 70 och 80talet innan räkmixen kom.Janne

              Ok. Jag har bara 2 st kvar av fyra som jag beställde från Kent (Nol) i våras. En har hoppat ur & en blev ihjälslagen. Jag hoppas det är en av varje kön kvar, tycker jag börjar se dom tendenserna på fenor och färg. Får vända på dom nån dag. Mina ynade också bort till en början när dom gick i ett 720 med ganska mycket fisk, nu går dom nästan själva och det funkar bättre. Har du bilder på dina som du kan lägga upp?

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Kanske därför de är sunda och välväxta för att de får "normal" mat? Gissning.
                Ja vilka tycker du var sunda och välväxna mina eller tyskarnas.Janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus_A
                  Ok. Jag har bara 2 st kvar av fyra som jag beställde från Kent (Nol) i våras. En har hoppat ur & en blev ihjälslagen. Jag hoppas det är en av varje kön kvar, tycker jag börjar se dom tendenserna på fenor och färg. Får vända på dom nån dag. Mina ynade också bort till en början när dom gick i ett 720 med ganska mycket fisk, nu går dom nästan själva och det funkar bättre. Har du bilder på dina som du kan lägga upp?
                  Jo jag ska försöka imorgon och ta kort på mina.Janne

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja vilka tycker du var sunda och välväxta mina eller tyskarnas.Janne
                    Tyskarnas förståss! Eftersom de var de största du sett.

                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    dom var nog upp till 15 cm välväxta och kraftiga.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Tyskarnas förståss! Eftersom de var de största du sett.
                      ja jag skrev inte att tyskarnas monster till johnstoni, att det var positivt men att dom tydligen lekte och fick yngel det gjorde dom.
                      så summa sumarum så tycker jag inte om när man matar med för mycket pellets till johnstoni.Janne

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        så summa sumarum så tycker jag inte om när man matar med för mycket pellets till johnstoni.Janne
                        varför?
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          varför?
                          Ja nu är inte haplisar så känsliga färgmässigt om man man matar för mycket med pellets, Och fördelen om man stoppar i dem en massa pellets, det är ju att dom fortare kommer till lek, typ tyskarnas (monster).
                          Och det är ju samma sak med mbunas stoppar du i dom en massa pellets så lär dom leka mer, men dom kommer att se ut som tjocka färglösa grisar (rosa),
                          Ungefär som mbunas såg ut på 70 och 80 talet i sverige innan räkmixen kom.Janne

                          Kommentar

                          • Markus_A
                            Användare
                            • december 2005
                            • 418

                            #14
                            Blir det några bilder Janne? Skulle vara kul att se lite större exemplar.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av Markus_A
                              Blir det några bilder Janne? Skulle vara kul att se lite större exemplar.
                              Attans p....r det föll bort totalt marcus, det har tyvärr varit lite turbulens dom sista 2 dygnen jag det har nog varit en av dom jobbigaste dygnen i mitt liv. men vi tar nya tag imorgon.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...