Tropheus sp kalambo OB

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Tropheus sp kalambo OB

    Är det någon som har erfarenhet utav denna fisk ? Är dom ovanliga/vanliga, dom finns ju naturligt i sjön. Är det någon som rent av håller denna fisk.

    Hur blir det med eventuell avkomma, blir dom oxå OB ?
    Om det är någon som köpt denna fisk redan, var ligger priset för VF på ett ungefär.

    /Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag vet inte något om dom tyvärr fast dom är väldigt läckra, funderar du på en grupp?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      #3
      Ursprungligen postat av robjo
      Är det någon som har erfarenhet utav denna fisk ? Är dom ovanliga/vanliga, dom finns ju naturligt i sjön. Är det någon som rent av håller denna fisk.

      Hur blir det med eventuell avkomma, blir dom oxå OB ?
      Om det är någon som köpt denna fisk redan, var ligger priset för VF på ett ungefär.

      /Robban
      Har förhört mig om ob Kalambo ob hanar i Danmark.. stycke pris ca 1500:- dkr, men det e skit svårt att fixa dom. (Dom flesta säljes i Tyskland där dom betingar ett pris av (hörsägner) ca 250 euro.) Men vad jag förstog på honom så e det inte säkert att yngelen blir ob fiskar... Vidare så e det inte något man kan se fråns fisken kommer upp i size hur mycket ob färgad den blir, kan bli noll eller kan bli mycket. Så om jag förstog dansken
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Om jag inte minns fel så hade Troffemicke en grupp (5st) för ett tag sen. Jag kan säkert blanda ihop varianterna så ta det med en näve salt.
        De är nog vanligare i Danmark än i Sverige tror jag iaf. Ett tips kan vara att gå in på www.cichlids.dk och söka i forumet där.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av robjo
          Är det någon som har erfarenhet utav denna fisk ? Är dom ovanliga/vanliga, dom finns ju naturligt i sjön. Är det någon som rent av håller denna fisk.

          Hur blir det med eventuell avkomma, blir dom oxå OB ?
          Om det är någon som köpt denna fisk redan, var ligger priset för VF på ett ungefär.

          /Robban
          Hej
          dom är ovanliga vilket betyder dyrt
          men det är problem med ynglena kommer inte ihog om dom blev vanliga ej ob
          eller att dom såg ut som skit
          det har förekommit importer till Sverige
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Hej
            dom är ovanliga vilket betyder dyrt
            men det är problem med ynglena kommer inte ihog om dom blev vanliga ej ob
            eller att dom såg ut som skit
            det har förekommit importer till Sverige
            Du har helt rätt för dig avg. ob firren. har sett ett par olika och det var inte förän jag såg en stor hane på 12-13 cm som man kunde se hur snygg den var. dom mindre såg bara ut som dom hade spirolina fläckar och det var inget snyggt.. Och som du sa så e det INTE säkert att yngelen blir ob OCH inte att dom blir snygga om dom blir ob.. Marigt värre, typ som att köpa grisen i säcken..... Vidare har det spekulerats i om dessa fiskar till stor del har problem att fixa avkommor pga att dom har en tendens att bli sterila..... Bara hörsägner det sista men han som sa det har själva en hel del ob hanar som e Vf i en vanlig kalambo grupp,.. Om jag kommer ihåg rätt så e det endast hanarna som blir ob men e inte säker på den saken..
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • robjo
              Användare
              • maj 2005
              • 330

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              Jag vet inte något om dom tyvärr fast dom är väldigt läckra, funderar du på en grupp?
              Njaaa funderingar finns ju, men man måste "läsa" på lite mer om firren. men det är inte otroligt att det blir en sån grupp vad det lider.

              /Robban
              http://picasaweb.google.se/sipedon/

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                vad jag hört av en odlare i tyskland så skall det om man blandar 2st Ob med varandra så på 1000st yngel blir det i snitt en ob tecknad fisk. Lägg sedan till detta att man behöver dra upp dom till 10cm ca innan det ens går o se med säkerhet om det blir en ob eller inte så då förstår man vilket jobb det är.
                sedermera så han även att om man blandar den VF hanen med ett av dennes avkomma i en inavelsgren nr 1 så kan man öka sannorlikheten för en ob avkomma. kör man sedan inavelsgren ytterligare en gång nr2 så menade denna tysk att man kunde komma ner på under 1 på 100 som får ob teckning.
                denna person sa att för en riktigt fin "golden" kan ett pris på 4-500 euro/ st vara rimligt.
                länk till en som bedriver detta i tyskland. http://www.rare-malawis.de/fish.php?id=42
                Senast redigerad av Falköping Andreas; 08 november 2007, 21:02.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Stephan E
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 307

                  #9
                  Ursprungligen postat av robjo
                  Är det någon som har erfarenhet utav denna fisk ? Är dom ovanliga/vanliga, dom finns ju naturligt i sjön. Är det någon som rent av håller denna fisk.

                  Hur blir det med eventuell avkomma, blir dom oxå OB ?
                  Om det är någon som köpt denna fisk redan, var ligger priset för VF på ett ungefär.

                  /Robban
                  Kontakta Steffen Lambrix i Tyskland angående dessa. Fick ett mail igår av honom att han säljer 38 st Golden Kalambo för ca 21 euro/st. 1 VF resten F1 från OB föräldrar. Han har även nedanstående till försäljning till ett vettigt pris
                  1)Xenotilapia nigrolabiata sp. "Red Princess" Chituta Bay: 1/3; VF ca.9-10 cm
                  2)Xenotilapia nigrolabiata sp. "Fireline" Tansania: 2/2; F1; ca. 7-8 cm
                  Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                  Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Ursprungligen postat av Oden70
                    Du har helt rätt för dig avg. ob firren. har sett ett par olika och det var inte förän jag såg en stor hane på 12-13 cm som man kunde se hur snygg den var. dom mindre såg bara ut som dom hade spirolina fläckar och det var inget snyggt.. Och som du sa så e det INTE säkert att yngelen blir ob OCH inte att dom blir snygga om dom blir ob.. Marigt värre, typ som att köpa grisen i säcken..... Vidare har det spekulerats i om dessa fiskar till stor del har problem att fixa avkommor pga att dom har en tendens att bli sterila..... Bara hörsägner det sista men han som sa det har själva en hel del ob hanar som e Vf i en vanlig kalambo grupp,.. Om jag kommer ihåg rätt så e det endast hanarna som blir ob men e inte säker på den saken..
                    Även honorna kan ha OB teckning, har sett en sk golden ob hona hos en god vän. Det där med att ett yngel på tusen ska bli OB färgad tar jag med en nypa salt. Har sett endel yngel i 4-5 cm där teckningen syndes tydligt. Dock är det endast ett fåtal som blir sk golden , alltså guldiga. Endel blir bara ob färgade, och inte guldiga i färgen.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...