1200 liters. Hur många arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    1200 liters. Hur många arter

    Planerar ett 1200 liters. Men hur mångar arter och hur många individer.
    har planer på 2+6 VF L Trewavasae Higga Reef . Och M Fainsberi VF 2 +6 samt Cynotilapia Sp Gallireya Reef 7+12 F1. Lagom eller andra arter?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jag skulle ha haft få arter men desto fler av dem. Kanske rent av bara två arter! Är lite allergisk mot lull-lull och plåtter.

    "Vad JAG skulle ha"!? Tjaa, troligen nån stor Chilumba-zebra (Maisoni el hellre Katale) säg två hanar och ett tio-tal honor och kanske en grupp på 30-40 Trwavasae el nån Melanochromis... Vore nåt det!!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      I ett så stort skulle jag efterlikan naturen så gott det går. Kika på lite undervattensbilder från Malawi och skriv upp namnet på alla fiskar du ser. Eller så går du in på fishbase och söker på din favoritplats i sjön. Gör soppa!
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • unger
        Användare
        • februari 2005
        • 216

        #4
        ja det var skillnad det....två arter eller soppa =) Är nog inne på få arter... de som jag nämnde är säkra men kanske en Johanni och eller en aulonocara....

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Jag tror inte den iden du är inne på kommer bli bra i ett så stort akvarium, mbunas har en förmåga att bara bli allmänt slöa o trista i en så stor burk.
          Jag hade blandat med happlisar.
          Copadichromis azureus 2-3 par
          Aulonocara jacobfreibergi 1par
          L. trevawasae higga reef 2par
          Någon phenochilus
          Någon protomelas, fireblue eller redempress

          osv... något i den stilen så du får fiskar ur olika grupper så det blir lite mer dynamik att skåda i beteendemässigt.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Varför inte ett par arter utav stora rovisar =)
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • unger
              Användare
              • februari 2005
              • 216

              #7
              ok. Deelay. Är burken för stor för mina mbunas. De grupper som jag nämnde är klara. Men hur hanterar Aulonocara och t.ex Fire blue ett sånt sällskap

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                #8
                är ingen expert på Mbuna men tror att de skulle bli sega pga att de alla dominerande skulle få var sitt revir. De veka skulle ändå tillräckligt med utrymme och inte inkräkta på reviren = alltså ingen fart...

                Skulle själv har kört i linje med Deelys förslag, alltså 5-6 arter från olika grupper med olika kroppsform, färgteckning och beteende.

                Kan man få till en fisksoppa i ett 1200 liters??? Då krävs det rätt många arter...
                //Robert

                Kommentar

                • unger
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 216

                  #9
                  nej det blir nog få arter många individer.....men auloncara har jag länge velat ha....

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 563

                    #10
                    Ursprungligen postat av unger
                    nej det blir nog få arter många individer.....men auloncara har jag länge velat ha....
                    Hur många är få?
                    //Robert

                    Kommentar

                    • unger
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 216

                      #11
                      3-5.....kanske 6.....som sagt Aulonocara kan vara något.... har redan ett 500 liters med Trewavasae Higga reef, röd zebra med Ob honor och röda, Golden, Hongi....

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #12
                        Ursprungligen postat av unger
                        3-5.....kanske 6.....som sagt Aulonocara kan vara något.... har redan ett 500 liters med Trewavasae Higga reef, röd zebra med Ob honor och röda, Golden, Hongi....
                        när du har ett så stort kar varför inte testa på några rovisar då, finns många jätte fina och personligen har jag mer problem i mbuna baljorna än i rovbaljorna.

                        1+6 N.Venustus
                        1+3 D.Strigatus
                        1+3 A.Christyi
                        1+3 R.Esox

                        Lite tuff blandning på fisk som går bra ihopp i din balja =) finns många andra roliga arter oxå man kan laborera med.
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        • Mattilohela
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 145

                          #13
                          tja jag tycker att du ska prova rovmalawi dom är fina och du har ju en fin storlek på kar också

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            I "Show-karet" (2ooo l) just nu på AM i Örebro har de 2 par Maisoni-Zebror + en massa Haplisar/rovfisk som va 20 cm +. Fett snyggt även om rovisarna påminner mer om discus till sättet (iaf just den dan =)) . Å kolla då in fenorna på Zebra-hanen till höger i karet - bättre än så kan nog inte Maisoni bli va!!?

                            Vad du än väljer Unger så är mitt starkaste tips en gr av nån Chilumba-zebra-variant!! Ok, de lär behöva dominera minst en meter av karet men du lär också få det vackraste och mest iögonfallande man kan få från Malawi-sjön!! Å bli inte skrämt av revirbehovet av dem. Troligen funkar alla Melanochromis, L.Trewavasae och de mindre Mbunasen att färga ut i samma del av karet (egen erfarenhet). De är faktiskt ganska snälla men de behöver få dominera!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • juni 2005
                              • 1103

                              #15
                              Ursprungligen postat av ozric
                              I "Show-karet" (2ooo l) just nu på AM i Örebro har de 2 par Maisoni-Zebror + en massa Haplisar/rovfisk som va 20 cm +. Fett snyggt även om rovisarna påminner mer om discus till sättet (iaf just den dan =)) . Å kolla då in fenorna på Zebra-hanen till höger i karet - bättre än så kan nog inte Maisoni bli va!!?

                              Vad du än väljer Unger så är mitt starkaste tips en gr av nån Chilumba-zebra-variant!! Ok, de lär behöva dominera minst en meter av karet men du lär också få det vackraste och mest iögonfallande man kan få från Malawi-sjön!! Å bli inte skrämt av revirbehovet av dem. Troligen funkar alla Melanochromis, L.Trewavasae och de mindre Mbunasen att färga ut i samma del av karet (egen erfarenhet). De är faktiskt ganska snälla men de behöver få dominera!
                              Rovisar är väldigt lugna och svävar runt majestätiskt att de fått dåligt rykte tror jag beror på att många köper fel antal individer o håller dem i för små kar, annars i sättet är de lugnare en Mbuna. Har Några T.thropheops makokola reef gåendes i mitt ena rovkar och det är snyggt =)
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              Arbetssätt...