Hur vet man när honan ska spotta yngel`?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin86
    Användare
    • november 2007
    • 24

    Hur vet man när honan ska spotta yngel`?

    Kanske en dum fråga , men är man ny så är man
  • Sacrium
    Användare
    • november 2005
    • 353

    #2
    Hon har en stor "påse" under hakan.
    Brukar gå i tre veckor ungefär.

    Lycka till med spottandet och välkommen till forumet

    Kommentar

    • Tulle89
      Användare
      • augusti 2006
      • 239

      #3
      Från det att hon började "tugga" (ha yngel i munnen) så tar det 3 veckor +-några dagar innan hon spottar ut dem.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

      Kommentar

      • Robin86
        Användare
        • november 2007
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av Tulle89
        Från det att hon började "tugga" (ha yngel i munnen) så tar det 3 veckor +-några dagar innan hon spottar ut dem.
        Tack för svar

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Hej Robin86 o välkommen till Ciklid.org

          Absolut ingen dum fråga
          Har själv frågat det många gånger o det finns inget exakt svar.
          Men precis som Sacricum skriver så borde det ta ca: 3 veckor.
          men vissa fiskar släpper ut sina små och samlar ihop i munnan vid fara och dom kan gå 4 veckor utan vidare, o utan att man märker att dom luftar sina yngel. Nicholsi är en typisk sådan fisk.
          Även Cyps och Tropheus kan tugga över fyra veckor.
          Jag vill inte gärna att någon av mina firrar går längre än så för att honan blir tillslut riktigt avmagrad och hon har en tendens att stanna i växten.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • patrik101

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Även Cyps och Tropheus kan tugga över fyra veckor.
            Jag vill inte gärna att någon av mina firrar går längre än så för att honan blir tillslut riktigt avmagrad och hon har en tendens att stanna i växten.
            En av mina troffar, orange moori, har tuggat nu i 4 veckor.
            Har länge trott att hon skulle släppa dom men så är icke fallet.
            Jag har ingen avsikt att plocka ut honan... orkar inte riktigt med vårda ett yngelkar! ...men borde inte honan släppa dom innan hon blir för svag?!

            Sen tycker jag nog att hon är i minsta laget... knappt 5cm lång. Så det är nog nte många yngel i munnen.

            Kommentar

            • Sacrium
              Användare
              • november 2005
              • 353

              #7
              Har hon några ordentliga gömställen?
              Många vill inte släppa ut när de inte känner sig trygga. Bästa sättet om du inte vill "tömma" henne eller flytta henne är väl att bygga upp några temporära stenrösen som hon kan gömma sig i.

              Kommentar

              • patrik101

                #8
                jodå det finns väl gömställen så det räcker.
                men mina troffar + de andra har en förmåga att vara överallt i akvariet, högt och lågt, samtidigt! ...men hon brukar hålla till i en "skog" med vallisniera. Där brukar hon får vara själv stundvis.

                Men jag har sett att hon äter faktiskt litegrann, typ smulor från maten som kommer ner. Så helt undernärd är hon inte.
                Vi får väl se vad som händer nu i veckan... är ju inne på 5te nu.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Antingen så kan du fånga in henne o lägga henne i en yngelkasse i karet, men bäst är att helt enklet tömma henne o låta ynglen gå i en yngelkasse i karet en vecka eller två. Det blir minst pyssel o dessutom så har ynglen bra chans att klara sig när du väl tippar i dom.

                  En annan variant är att kapatill 20cm långa 32mm vp-rör som du låter flyta omkring i karet tills hon ahr spottat. Då får hon lite "nya" gömställe.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • patrik101

                    #10
                    Yngelkasse kunde vara melodin!
                    har du några tips att fånga in rackarn!

                    Det känns som jag får riva upp alla stenar och växter för att komma åt henne?! Kanske mat i håven tricket?

                    Det känns lite mycket jobb för något som jag har bestämt mig innan att inte hålla på med. jag är återfallsakvarist och denna gången skulle jag låta fiskarna klara sig helt själva!
                    Men om honan skulle kanske hålla in tills hon dör av utmattning är ju en annan femma... men det borde väl vara osannolikt?!

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robin86
                      Kanske en dum fråga , men är man ny så är man
                      Svar har du ju redan fått men välkommen!


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av patrik101
                        Yngelkasse kunde vara melodin!
                        har du några tips att fånga in rackarn!

                        Det känns som jag får riva upp alla stenar och växter för att komma åt henne?! Kanske mat i håven tricket?

                        Det känns lite mycket jobb för något som jag har bestämt mig innan att inte hålla på med. jag är återfallsakvarist och denna gången skulle jag låta fiskarna klara sig helt själva!
                        Men om honan skulle kanske hålla in tills hon dör av utmattning är ju en annan femma... men det borde väl vara osannolikt?!
                        Är ingen riktig troffeexpert men inte dör hon int. Det tror jag absolut inte, men avmagrad blir hon. Låt henne gå där hon går ett tag till men håll ett öga på henne så att hon inte får för mycket stryk, för att får hon det så måste du tömma henne.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • patrik101

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Är ingen riktig troffeexpert men inte dör hon int. Det tror jag absolut inte, men avmagrad blir hon. Låt henne gå där hon går ett tag till men håll ett öga på henne så att hon inte får för mycket stryk, för att får hon det så måste du tömma henne.
                          Nu inne på 5te veckan såg jag att två yngel som hade smitit från mamman!
                          De var runt 1 cm och ganska runda... Men mamman fick snabbt in dom igen.

                          Hur länge håller dom på att yngelvårda?

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av patrik101
                            Nu inne på 5te veckan såg jag att två yngel som hade smitit från mamman!
                            De var runt 1 cm och ganska runda... Men mamman fick snabbt in dom igen.

                            Hur länge håller dom på att yngelvårda?
                            Jag tror nog inte att du behöver vara orolig för ynglen eller honan, Tropheus äter hela tiden även när den har yngel i munnen.Janne

                            Kommentar

                            Arbetssätt...