Lek på A. thomasi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Herk

    Lek på A. thomasi

    Hejsan alla
    Nygammal användare här, har ett annat konto, men har glömt bort lösenordet. Efter en himlans massa års torka så har jag äntligen en vettig lägenhet och därmed också skaffat ett akvarium. I detta kar på 150 liter var tanken att jag skulle köra en sydamerikabiotop med pansarmalar, tetror och någon dvärgciklid. Det lyckades nästan. Pansarmalar (9 st C. trilineatus) samt ett gäng glödbandstetror inhandlades, men när det var dags för ciklidinköp så lyckades jag komma hem med 3 st A. thomasi istf de sydamerikanska dvärgcikliderna jag tänkt köpa. Har något gammalt ciklidblad med dessa ciklider i, de var ju bara så vackra.

    Hur som helst så märkte jag ikväll att en liten grop grävts i sanden samt att där ligger lite ägg, kanske 100 st, och föräldrar som vaktar som besatta. Är det vanligt att de lägger äggen i sanden istället för på stenar eller blad? Nu har jag inga stenar i akvariet, men desto mer rötter. Jag har väl egentligen inte så mycket frågor utan tycker bara att det är så kul med lek redan, har nog haft akvariet igång i 3 månader och cikliderna i det i 45 dagar kanske.

    Ska jag försöka plocka ut lite rom/yngel i ett eget litet akvarium eller ska jag bara låta allting vara? Antar att Ancistrusen samt tetrorna kommer gå hårt åt rom/yngel. Något annat jag bör tänka på?
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Ursprungligen postat av Herk
    Ska jag försöka plocka ut lite rom/yngel i ett eget litet akvarium eller ska jag bara låta allting vara? Antar att Ancistrusen samt tetrorna kommer gå hårt åt rom/yngel. Något annat jag bör tänka på?
    Välkommen tillbaka till forumet och grattis till leken!

    Jag plockar bara ut rom/yngel om jag verkligen vill vara helt säker på att det blir några yngel över. Annars låter jag alltid mina yngel gå kvar hos föräldradjuren, få saker är så fascinerande i den här hobbyn som att se ciklider valla sina yngel.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Välkommen tillbaks och grattis till lek!!

      Thomasin är en frilekare, så de leker öppet på stenar, rötter eller som hos dig, i sanden. Fjärilscikliden funkar likadant. Om det inte är nödvändigt att du får fram vuxna firrar kan du låta rommen vara kvar, som Daniel skriver. Jag tror dock att Ancistrusen är en luring för själva rommen och när ynglen är kläckta kommer tetrorna att göra sitt bästa för att decimera skocken. Men, men, man vet aldrig - du verkar inte ha extremt mycket fisk, och är karet bra inrett så kan en del mycket väl överleva. Föräldrarna verkar ha bra instikter i allafall, så njut av skådespelet.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Herk

        #4
        Tack för svaren malmöiter!

        De har flyttat rommen till en anna grop nu, och det verkar som de klarar den från malarna och tetrorna hittills.
        Hur länge dröjer det innan ynglen är frisimmande och behöver mat? Ska fixa igång lite artemia imorgon.
        Gömställen finns det gott om, massa växter, javamossa och rötter, så jag ska låta ynglen vara kvar i karet hade jag tänkt. Ska bänka mig så ofta det går för att studera föräldrarna. De verkar göra ett bra jobb än så länge i alla fall.

        /Patrik

        Kommentar

        • spazm
          Användare
          • februari 2007
          • 38

          #5
          När jag senast hade Thomasi så lekte de oftast på blad (gärna svärdplanta). Jag tog aldrig ut romen ur karet utan lät paret själv ta hand om ynglen och jag måste säga att trotts deras storlek så är de fantastiskt duktiga på yngelvård och de höll ancistrusar, kongotetror och även större fiskar på avstånd. Drog upp flera kullar till full storlek i sällskaps akvarium. Så, går det inte denna gången så kommer de säkert gå bättre framöver!

          jens

          Kommentar

          • Herk

            #6
            Uppdatering:
            Rommen klarade sig finfint, föräldrarna jagade ilsket bort allting, så nu har jag ett 100-tal små yngel som jag matar titt som tätt med infusorier. När de växt till sig lite går jag över till finmalt flingfodersörja och cyclops.

            Kommentar

            • pontus
              Användare
              • oktober 2003
              • 514

              #7
              Ursprungligen postat av Herk
              Hejsan alla
              Nygammal användare här, har ett annat konto, men har glömt bort lösenordet. Efter en himlans massa års torka så har jag äntligen en vettig lägenhet och därmed också skaffat ett akvarium. I detta kar på 150 liter var tanken att jag skulle köra en sydamerikabiotop med pansarmalar, tetror och någon dvärgciklid. Det lyckades nästan. Pansarmalar (9 st C. trilineatus) samt ett gäng glödbandstetror inhandlades, men när det var dags för ciklidinköp så lyckades jag komma hem med 3 st A. thomasi istf de sydamerikanska dvärgcikliderna jag tänkt köpa. Har något gammalt ciklidblad med dessa ciklider i, de var ju bara så vackra.

              Hur som helst så märkte jag ikväll att en liten grop grävts i sanden samt att där ligger lite ägg, kanske 100 st, och föräldrar som vaktar som besatta. Är det vanligt att de lägger äggen i sanden istället för på stenar eller blad? Nu har jag inga stenar i akvariet, men desto mer rötter. Jag har väl egentligen inte så mycket frågor utan tycker bara att det är så kul med lek redan, har nog haft akvariet igång i 3 månader och cikliderna i det i 45 dagar kanske.

              Ska jag försöka plocka ut lite rom/yngel i ett eget litet akvarium eller ska jag bara låta allting vara? Antar att Ancistrusen samt tetrorna kommer gå hårt åt rom/yngel. Något annat jag bör tänka på?
              ja det tycer jag med.
              Passenger on Planet Earth:
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.orthognathus tricolor mvuna
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av Herk
                Tack för svaren malmöiter!

                De har flyttat rommen till en anna grop nu, och det verkar som de klarar den från malarna och tetrorna hittills.
                Hur länge dröjer det innan ynglen är frisimmande och behöver mat? Ska fixa igång lite artemia imorgon.
                Gömställen finns det gott om, massa växter, javamossa och rötter, så jag ska låta ynglen vara kvar i karet hade jag tänkt. Ska bänka mig så ofta det går för att studera föräldrarna. De verkar göra ett bra jobb än så länge i alla fall.

                /Patrik
                Med så mycket gömställen borde det gå bra, vilket ett senare inlägg antyder. Alla yngel kanske inte klarar sig, men ett bra gäng borde göra det. Det tar ca 3 dagar innan de är frisimmande, men det har du nog redan märkt. Äter artemia från start. Har på sistone hört om lite olika erfarenheter av thomasin, och det verkar som om de nästan alltid är duktiga föräldrar. Trivsamt att de inte har degenererat i akvariesammanhangen.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...