Blanda Malawi och Tangaynika???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Blanda Malawi och Tangaynika???

    Har på ett flertal ställen på internet lyckats läsa mig till att man blandat Ciklider från de olika sjöarna...? Är det verkligen rätt och möjligt någon längre tid utan att det blir bråk...
    Förvirrad..../ Marcus

    960L Malawi
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det går ofta bra bortsätt från eventuellt några mindre brister i komunikationen.

    Jag tycker mig märka att det är vanligt att man blandar sjöarna när man antingen är nybörjare eller bara har sina fiskar som prydnad. I takt med att intresset växer så växer i regel också intresset för naturen och man vill uppleva hur fiskarna eventuellt kan ha det i sin naturliga miljö och eftersträvar då att få det så autentiskt som möjligt.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • ricky

      #3
      Många akvarister förfasar sig vid detta fruktansvärda fiskkätteri! Dom vill ju ha det precis som i naturen! Att bo i ett akvarium påverkar ändå fiskars beteende från det naturliga, så visst vill du blanda Malawi och Tanganyika så går det inte bara bra, utan det går alldeles utmärkt!! Försök i någon mån ha fisk som lever under liknande förhållande i naturen så kvittar det om dom kommer från M eller T. Ha också gärna flera honor till varje hanne. Hanarna är ju helt klart färgrikare än honorna överlag. det går också utmärkt att ha många hannar tillsammans utan att du behöver fylla karet med honor, du undviker honor av den arten du vill ha många fina hannar av. Dom kommer ändå att färga ut för varandra i konkurranssyfte! Ska du ha Tropheus så håll dig till en art, det blir bäst så. Lycka till!!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag som tillhör denna skara av "biotop" riktiga akvarium kan fylla i att jag också haft blandat en gång i tiden. Ju mer intresserad av akvaristik jag blev desto mer inriktad blev jag på att försöka ge de fiskar jag tycker mest om det ultimata leverne som de kan i ett akvarium. Nu ska jag väl också säga att jag inte har ett akvarium på flera tusen liter utan "endast" på 375L, men där jag anpassat fiskar till akvariestorleken.

        Jag tycker absolut att biotop riktiga akvarium inte bara är snyggast utan också mest intressanta rent beteendemässigt.

        De som vill leka med naturen kan väl kanske göra som de som köpt en video av en tänd brasa...sätt på TVn och så slipper du både hugga, klyva och hämta ved.

        Detta är min egna åsikt och jag säger inte att någon behöver dela den med mig, men jag har sett fööööör många som kladdat mellan olika biotoper bara för mänskliga ögats njutning och inte fiskarnas välmående.

        Att blanda Malawi och Tanganyika går rent teoretiskt, men då måste man också lägga in en hel del andra parametrar i sitt tänkande och då t ex revirbeteende, rovgirighet och foderbehov.

        Stefan, Skövde

        375L Frigobakgrund
        2st 100L
        Malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...