Gul Golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Gul Golden?

    Ja, nu funderar ni säkert vad tusan jag menar, men jag ska förklara mig. För cirka ett år sedan köpte jag en grupp knallgula "Golden" av en hobbyodlare. De var lika knallgula så länge jag hade dem och jag matade inte med nåt speciellt foder. Tyvärr förlorade jag gruppen i bukvattensot, men hann få yngel på dem och nu har jag endast två kvar. Nu till frågan. Dessa knallgula golden hade knappt något svart på sina fenor. De yngel jag har kvar har inget svart alls. Vad beror detta på? Har de odlats fram eller finns det "Golden" utan något svart alls?
    "Bättre sent än aldrig" []
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Jag var på Hornbach i Göteborg i förrgår. Var naturligtvis tvungen att kolla in fiskarna hos dom. Då såg jag att dom hade golden utan det svarta inslaget på fenorna.
    Enda tanken då var att fiskarna på Hornbach kanske inte alltid håller särskilt hög klass och att så var fallet med dessa också.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Som amatör måste jag påstå att det har med generna att göra. Golden är nog en av de mest slarvigt odlade malawicikliderna vi har i akvarium, och det är inte helt enkelt att hitta riktigt snygga sådana.

      De få vildfångade jag sett har visserligen vart väldigt långt från "idealet" om man ser till knallgula och sotfria fiskar, så skall man ha riktigt fina får man leta efter bra urvalsodlade golden.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Lars-Peter
        Användare
        • oktober 2005
        • 199

        #4
        Det finns ju Golden från olika fångstplatser och dom skiljer sig en hel del, det finns t.o.m. nästan vita! Som Tony skriver så är det mycket slarv med just denna fisk tyvärr, tittar man på sidan 132 i Mal. i sin naturl.miljö så ser man vilka som finns och med lite oförsiktighet så blir det som vi har det i dag med denna fisk tyvärr! Har själv försökt hitta fina ex. men inga snygga yngel så därför har jag har jag inte denna fisk längre!
        Tropheus moorii longola sunspots
        Tropheus moorii kasanga red rainbow
        Tropheus sp. Black Kiriza
        Tropheus moorii murago tanzania
        Tropheus brichardi katonga

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • januari 2006
          • 253

          #5
          Jag kan inte svara för andra än de jag odlar!
          Men de som föds helgula utan svart i är så intensivt gula så jag funderar på om det inte finns"kräm" att få fram det svarta?
          Det svarta kommer senare, och de blir mycket fint svarta, men som sagt, det tar lite längre tid på dem!
          Den äldsta avelshanen jag har tog lång tid innan han färgade ut det svarta, men de som sett honom säger att de aldrig sett en så otrolig golden!!! Stor, knallgul, mycket svart i stora, långa fenor! Praktex!
          MEN, det finns de som inte har något svart och är lite halvtaskiga i det gula, de skulle jag aldrig köpa då jag tror att där rör det sig om dåliga fiskar helt enkelt!
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • JohanP
            Användare
            • september 2006
            • 118

            #6
            En vettig hane tycker jag. Köpte honom som stor och vet därför inte hur lång tid det tog innan han fick fram det svarta. Numera har jag ungdjur från denna hane samt från två andra stammar och jag håller med om att det tar olika lång tid för att det svarta ska komma fram. Just efter denna hane blir ungfiskarna svarta i fenorna bara efter tre-fyra månader.

            Kommentar

            • Zzzit
              Användare
              • januari 2006
              • 253

              #7
              Hoppas du inte tar illa upp men den du visar tycker jag har på tok för lite svart för att vara en bra avelshane!
              Denna är en av mina hanar som är efter den jag beskrev i tidigare inlägg! Lagom svart och gul, och med fin längd på fenorna! Han är inte så gammal och inte fullvuxen än, så han kommer bli bättre!
              Fiskar "sämre" än så odlar inte jag på!
              Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Kul att ni diskuterar det svarta i en fisk som folk skaffar för att dom vill ha en gul fisk, det är skoj läsning =)

                Ps. ovanligt fin Golden Zzzit, dom brukar oftast se ut som gula grisar men den du visar var riktigt fin på många sätt.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Lars-Peter
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 199

                  #9
                  Ja det är ju kul att det finns någon som har lite fina fiskar av denna sorten
                  Tropheus moorii longola sunspots
                  Tropheus moorii kasanga red rainbow
                  Tropheus sp. Black Kiriza
                  Tropheus moorii murago tanzania
                  Tropheus brichardi katonga

                  Kommentar

                  • JohanP
                    Användare
                    • september 2006
                    • 118

                    #10
                    Nejdå ,jag tar absolut inte illa upp och jag skrev också "vettig hane" i mitt inlägg. Men visst, kommer man över sett sånt superexemplar som den du visar här så har man ju kapat av en hel del generationer i urvalsodlingens ädla konst.
                    En mycket snygg Goldenhane helt enkelt.

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Jäklar, Zzzit, vilken snygg hane!
                      Grattis!

                      Kommentar

                      • rent vatten
                        Användare
                        • november 2005
                        • 530

                        #12
                        Anledningen att jag slutade med golden är att honor blir väldigt ljusa och hanarna får svart sot vid vuxen ålder.

                        Kommentar

                        • Zzzit
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 253

                          #13
                          Tack!
                          Honorna jag har är lika gula! Så det är samma sak där, dåliga fiskar!
                          Enda gången honorna "tappar" lite färg är när de gått med sina yngel ett tag! Då blir de lite bleka, men det kommer tbx!
                          En av mina honor har dessutom nästan lika mycket svart som en hane! Bara bukfenorna som är lite mindre svarta.
                          Skulle gärna visa en bild på gamlingen, men det är nästan omöjligt att få en bild på honom. Han har ett revir inne i ett röse, och lämnar bara det för att äta eller jag bort andra! Han är närmare 15cm, så han drar sig inte för att jag bort stora rovfiskar!
                          De som varit här och sett honom brukar första kommentaren vara; Herre jävlar!!!

                          Skall försöka få en bild på honom och en hona!
                          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                          Kommentar

                          Arbetssätt...