"Finne" på compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    "Finne" på compressiceps

    Min ena Dimidiochromis compressiceps-hona har haft en liten vitaktig finne på nosen nu en tid. Hon verkar fullt frisk annars och simmar omkring och äter som vanligt.
    Ingen av de andra firrarna har något liknande.

    Är det någon som vet vad detta kan vara, samt kan rekommendera vad jag bör göra ?

    Är det bara salta som gäller eller ?
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #2
    Kan vara nått litet sår som blitt nån infektion i kanske svårt när man inte ser på bild. jag skulle byta vatten o salta lite o se om det försvann
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Jag kanske är paranoid efter att just ha haft ett utbrott, men en vit "klimp" på "näsan" låter som ett tidigt stadium av columnaris för mig.

      Här är en bild på en av mina Apareiodon-tetror med en Columnaris-slemboll på nosen:


      Columnaris börjar som en infektion i ett sår. Behandlas den inte blir det så småningom ett öppet varigt sår med vita kanter, och långsamt ruttnar hela "fronten" på fisken bort. Fisken dör så småningom pga att bakterien sprider sig till de inre organen.

      Titta på övrig fisk om inte det är fler som har en liten vit klump nånstans kring munnen, vid ryggfenan, eller på sidan vid stjärtfenan. Har en har ofta flera. Jag hade ett halvdussin fiskar med sånt här på olika ställen på kroppen när jag började titta; den hårdast angripna hade en centimeterstor vit böld. Jag hade inte sett det för han hade gått och gömt sig när han började må dåligt.

      Inga av mina fiskar dog - jag isolerade fisken i ett kar med saltat vatten, och gav en antibiotikakur. Ju snabbare antibiotika sätts in dess bättre är oddsen att bakterien inte hunnit ge sig på de inre organen än.
      Symptomen försvinner nästan omedelbart när du ger antibiotika, men avbryt inte kuren för det, utan kör hela perioden så bakterierna garanterat är döda.
      Senast redigerad av Mike_Noren; 17 oktober 2007, 23:29.

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • februari 2004
        • 234

        #4
        låter inte kul.
        Ska tillägga att denna inte är slemmig, utan en fast klump, ungefär som en finne.

        Här kommer bild, dock ej toppkvalitet:



        Hur mycket salt tycke ni att jag ska köra i som första hjälpen, 2dl/100L, eller ännu mer ?
        Senast redigerad av Uffeman; 18 oktober 2007, 18:24.

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #5
          Ser ut som en böld/svulst som kan uppstå efter sår o dyl. (dålig bildkvalitet dock), har själv haft fiskar med likande "finnar", en som fick en rätt stor sådan (som växte) på läppen efter en kamp, den försvann aldrig. Det slutade med att jag opererade bort den...

          Ge akt på beteende och kolla in de övriga i beståndet! Växer den?
          /Fredrik

          Kommentar

          • Uffeman
            Användare
            • februari 2004
            • 234

            #6
            okej, du plockade upp firren och pillade bort finnen alltså ?
            Och nej, den växer inte. Har varit i samma storlek i 3 veckor nu.
            Har dragit i 1,5kg salt i 400 litarn i förebyggande syfte, ska se om detta hjälper, annars får jag försöka fånga henne och operera. =(

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              Ta det lugnt du och se vad som händer.... Operera är en sista utväg då det inte är helt lätt och riskfritt (inget jag rekommenderar)!
              /Fredrik

              Kommentar

              Arbetssätt...