Urvalsodling....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    Urvalsodling....

    Antar att det är Tyskarna som mest exprimenterar med att få fram nya varianter på fiskar ifrån Malawisjön. Finns det några kreativa Svenska akvarister somm pysslar med nåt liknande? Var kommer tex Fire fish ifrån? Eller Alunocara "Eureka" ? Fryeri ( Gohst, iceberg) ?


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    L.Trewavasae finns det fina svenska urvals-varianter av. "Red Cape" är en sådan. Sen om den finns kvar idag el om den är tillbakablandad med "vanliga" MC/OB vet jag inte. Såg ut som en "vanlig" MC Red Top men med extra mkt rött i sig och honor som har rödzebra-orange färg.

    Sen får man skilja på "urvalsodling" och medvetna "korsningar/hybrider"...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      De är rätt duktiga på att "urvalsodla" i Tjeckien och Polen också...för att inte tala om länder i Asien.

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Hongi "red" är väl ett svenskt påfund. Har för mig att Kent i Nol har sagt att han (?) och en annan akvarist har avlat fram den varianten. Har jag fel, så rätta mig gärna. Det var för över ett år sen han sa det, så mitt inlägg kan ha sakfel.

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          Ok. Är firefish en hybrid eller urvalsodlad?


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag tror "Firefish" är urvalsodlad, men är inte säker. Däremot sägs det att Aulonocara OB ska vara en hybrid...

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Jag tror "Firefish" är urvalsodlad, men är inte säker. Däremot sägs det att Aulonocara OB ska vara en hybrid...
              jag tror nog att firefishen är en hybrid, men A röd rubin är urvalsodlad.janne

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Ok. Är firefish en hybrid eller urvalsodlad?
                Bara en petitessanmärkning. Ordet "eller" blir lite fel eftersom även hybriderna ju är urvalsodlade.

                Jag TROR att Firefish är en urvalsodlad hybrid

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Ok. Personen ifråga talar alltså inte om hur han har gjort när han fick fram denna fisk.... Hemligheter.....


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Om arten nu skulle vara en hybrid..vilken art har den då korsats med?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Om arten nu skulle vara en hybrid..vilken art har den då korsats med?
                      Det lär nog i så fall förbli en hemlighet. Det märkliga med "arten" är ju inte hanarna utan att honorna också är "gula". Detta har jag svårt att tro att man kan få fram genom att enbart urvalsodla eller ens korsa olika aulonocaror.
                      Jag har tidigare sett "OB-aulonocara" (som du nämner) med "färgade" honor och dessa var helt klart resultatet av en korsning och urvalsodling mellan någon aulonocara och en mbuna (sannolikt någon OB-zebra)

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #12
                        Såg en grupp Fire fish på akvarieleasing för några dagar sedan , den dominanta hannen i akvariet var ljusgul, en ny variant på Fire fish? Snygg var han iallafall.


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Om arten nu skulle vara en hybrid..vilken art har den då korsats med?
                          Hej

                          Det ar hur enkelt som helst att fa fram OB aulonocara. Du kan korsa den med en OB firre typ zebra eller Neochromis. Eller en WB firre t ex Neochromis eller Paralabidochromis. Det kravs lite trixande for att inte endast fa ett kon eftersom att OB och WB ar kopplat till en dominant hongen. For att det ska bli en hane kravs det en "hanraddargen" i dubbel uppsattning. Troligen ar det sa enkelt fast det kan ju finnas lite varianter hos olika slakten. Sedan kan da aterkorsa med aulonocara for att fa avkomman mer och mer aulonocaralik.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Hej

                            Det ar hur enkelt som helst att fa fram OB aulonocara. Du kan korsa den med en OB firre typ zebra eller Neochromis. Eller en WB firre t ex Neochromis eller Paralabidochromis. Det kravs lite trixande for att inte endast fa ett kon eftersom att OB och WB ar kopplat till en dominant hongen. For att det ska bli en hane kravs det en "hanraddargen" i dubbel uppsattning. Troligen ar det sa enkelt fast det kan ju finnas lite varianter hos olika slakten. Sedan kan da aterkorsa med aulonocara for att fa avkomman mer och mer aulonocaralik.
                            Är det lika enkelt att få fram den gula "aulonocara"-honorna till Fire Fish?

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mattias777
                              Såg en grupp Fire fish på akvarieleasing för några dagar sedan , den dominanta hannen i akvariet var ljusgul, en ny variant på Fire fish? Snygg var han iallafall.
                              ja var den gul så tycker jag att det är en av en del sämre firefishen.
                              En firefish ska vara röd tycker jag.
                              lägger upp lite bilder på mina bastarder.
                              bild ett är en Auloncara dragonblood.
                              bild två är en Auloncara firefish.
                              Bild tre är en också en Auloncara dragonblood.janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...