Taeniatus "Lobe" - felidentiferad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Taeniatus "Lobe" - felidentiferad?

    Jag köpte en grupp fiskar som såldes under namnet Pelvicachromis taeniatus "Lobe" på Bollmora-auktionen, och de har nu installerat sig och jag har haft en chans att titta närmare på dem.
    Enligt beskrivningarna och bilderna på nätet saknar taeniatus från Lobe helt ögonfläckar på fenorna, men alla fyra av mina fiskar har tydliga ögonfläckar på både rygg- och stjärtfena.

    Är det nån som säkert vet ifall det stämmer att taeniatus från Lobe saknar ögonfläckar på fenorna?

    Kan jag inte få en hyfsad identifiering av fiskarna kommer jag att tvingas avliva dem - jag tänker inte slösa möda på möjliga hybrider, eller sprida dem vidare.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Jag köpte en grupp fiskar som såldes under namnet Pelvicachromis taeniatus "Lobe" på Bollmora-auktionen, och de har nu installerat sig och jag har haft en chans att titta närmare på dem.
    Enligt beskrivningarna och bilderna på nätet saknar taeniatus från Lobe helt ögonfläckar på fenorna, men alla fyra av mina fiskar har tydliga ögonfläckar på både rygg- och stjärtfena.

    Är det nån som säkert vet ifall det stämmer att taeniatus från Lobe saknar ögonfläckar på fenorna?

    Kan jag inte få en hyfsad identifiering av fiskarna kommer jag att tvingas avliva dem - jag tänker inte slösa möda på möjliga hybrider, eller sprida dem vidare.
    Du kan ju alltid testa att mejla Anton.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Anton = Anton Lamboj? Om han inte ändrat sig sen han gav ut sin bok (och om jag inte alldeles minns fel) torde han säga att inga hanar av Lobe-formen har ögonfläckar på stjärtfenan. Mina har dessutom rätt mycket rött på kroppen, vilket vad jag förstår Lobe-formen inte skall ha.

      Jaja, jag får väl låta dem växa till sig lite, och sen ta foton av dem. Med lite tur är de i alla fall identifierbara och "renrasiga" av nån annan ras.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Anton = Anton Lamboj?
        Jo jag menade Lamboj. Hans adress star bl a pa hans vetenskapliga artiklar.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Risken är väl ganska stor att säljaren skrivit fel/inte vetat säkert, på påsen. Det är ju ändå en auktion.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • MAkke
            Användare
            • december 2004
            • 34

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Anton = Anton Lamboj? Om han inte ändrat sig sen han gav ut sin bok (och om jag inte alldeles minns fel) torde han säga att inga hanar av Lobe-formen har ögonfläckar på stjärtfenan. Mina har dessutom rätt mycket rött på kroppen, vilket vad jag förstår Lobe-formen inte skall ha.
            Det stämmer, jag citerar "Males from the Lobe and Nyete systems are somewhat different; they never exhibit any black spots in the upper half of the caudal fin." (p. 188 )

            Jag har sett icke-Lobe gå i akvarium märkta "Lobe" hos handlare i Stockholm. Det kan ju vara att man inte hunnit märka om burken fast man kände till vilken population det egentligen rörde sej om, men i annat fall kan det ha gjort att "felmärkta" firrar spridits i hobbyn(?)

            Hoppas du kan identifiera dom i alla fall.

            Mikael

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Ursprungligen postat av MAkke
              Jag har sett icke-Lobe gå i akvarium märkta "Lobe" hos handlare i Stockholm.
              Slarvigt av dem, men det är ändå bra att höra, eftersom det ökar chansen att de här fiskarna är "renrasiga" och bara sålda under fel namn.

              Kommentar

              Arbetssätt...