Faste dag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    Faste dag?

    Har bara en liten fudering..... Om man har mycket ungdjur i ett akvarium är det endå bra att ha en fastedag i veckan. Vet nån varför fastedag är bra för fiskarna. Är bara nyfiken....


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #2
    Fastedag ?

    De har jag aldrig till mina små förutom om jag skulle råka få yngel medans man är bortrest.

    Varför ska man ha det ?
    Det kanske beror på vad för fisk man har eller ?
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Ger min fisk ibland ofrivilliga fastedagar,pga jobb,men det är förmodligen bara bra.Vet folk som har fastedag innan vtn-byte av samma orsak. Vissa har det dan efter vtn-byte vet jag men det har jag mindre förståelse för. Särskilkt de stora troffarna ges då tillfälle att skita ur sig lite. Har man "matmissbrukande" troffar som far som jehun vid framrutan så fort man skall sätta sig å glo på dem, kan det kanske va ett bra sätt,inbillar jag mig,att avvänja dem vid det.
      Yngel/ungfisk bör få mat ofta men lite åt gången så ingen fastedag där.....
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • palleh
        Användare
        • december 2006
        • 704

        #4
        Jag har fastedag den dagen jag byter vatten i karet..alltså en gång i veckan.
        Tycker det känns som det är bra att dem får rensa tarmarna lite då med..har malawi förresten
        http://picasaweb.google.com/palleph

        Nya bilder laddas upp hela tiden


        Mvh Patrik

        Kampfisk!

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Jag atackmatar mitt västafrikasällskapsakvarium 2-3 ggr i veckan resten är fastedagar. Detta är en nödvändighet då jag blandat fiskar som är olika PÅ vid matdags. Det har fungerat mycket bra, innan fanns det en del spikryggar, men nu är alla fiskarna runda och fina även de lite blygare. Ungfiskar som växt upp i karet är fetare än sina VF föräldrar.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            attackmatar!? hehe det har ja aldrig hört förut, men säkert en bra metod som ja oxå ska börja med
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Anemon
              Användare
              • juni 2006
              • 156

              #7
              Finns en förklaring här...

              Nice collection of original photos and info on over 80 different species from Lakes Malawi, Victoria, and Tanganyika. DOZENS of articles: Pics and explanation of cichlid breeding behavior, unique tank setup and much more!

              Kommentar

              • Anemon
                Användare
                • juni 2006
                • 156

                #8
                Ursprungligen postat av Anemon

                Under rubriken "How often to feed..." finns en massa intressanta fakta, däribland just poängen med fastedagen. Såvitt jag tolkar texten hänger det samman med att i synnerhet Mbunas har väldigt långt tarmsystem, vilket mår bra av att få arbeta ur sig då och då.

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anemon
                  Under rubriken "How often to feed..." finns en massa intressanta fakta, däribland just poängen med fastedagen. Såvitt jag tolkar texten hänger det samman med att i synnerhet Mbunas har väldigt långt tarmsystem, vilket mår bra av att få arbeta ur sig då och då.
                  Ah, tänkte det kunde vara nåt sånt.....


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    JAG skulle verkligen behöva någon som gav mig mer än en fastedag i veckan.

                    Jag har alltid gett mina fiskar en fastedag i veckan för då innebär det att de scannar igenom karet efter ätbart och då sköts renhållningen också.
                    Bara bra för deras magar att "hungra" lite...

                    Kommentar

                    • Rauken
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 310

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      JAG skulle verkligen behöva någon som gav mig mer än en fastedag i veckan.

                      Jag har alltid gett mina fiskar en fastedag i veckan för då innebär det att de scannar igenom karet efter ätbart och då sköts renhållningen också.
                      Bara bra för deras magar att "hungra" lite...
                      Menar du att det skulle bli bättre städat där hemma då eller Vet vet om man kanske hittar en halv pizza under soffan
                      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        JAG skulle verkligen behöva någon som gav mig mer än en fastedag i veckan.

                        Jag har alltid gett mina fiskar en fastedag i veckan för då innebär det att de scannar igenom karet efter ätbart och då sköts renhållningen också.
                        Bara bra för deras magar att "hungra" lite...
                        Ja det skulle jag med behöva men det är ju så gott med mat


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rauken
                          Menar du att det skulle bli bättre städat där hemma då eller Vet vet om man kanske hittar en halv pizza under soffan
                          Hehe...mmm..nej..det finns inga smulor här hemma. Bara en massa småbilar och andra leksaker som man blir galen på! Men det är klart...jag skulle nog kunna tugga plast eller metall också när abstinensen blir som värst.

                          Kommentar

                          • Rauken
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 310

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Hehe...mmm..nej..det finns inga smulor här hemma. Bara en massa småbilar och andra leksaker som man blir galen på! Men det är klart...jag skulle nog kunna tugga plast eller metall också när abstinensen blir som värst.
                            Jotack jag har det likadant...
                            Visst är det härligt att smyga upp på natten för att "lätta på blåsan" och trampa på en legobit, leksaksbil eller liknande Och på köpet får man inte svära utan måste vara TYST!!!
                            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Hehe...mmm..nej..det finns inga smulor här hemma. Bara en massa småbilar och andra leksaker som man blir galen på! Men det är klart...jag skulle nog kunna tugga plast eller metall också när abstinensen blir som värst.
                              Fast med små barn där hemma brukar åtminstone jag hitta äppelskrutt och liknande på dom mest underliga platser och i väldigt varierat tillstånd, allt från fäskt till mumifierat...
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...