Blyga Auratusar....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklid_Viktor

    Blyga Auratusar....

    Hejsan.

    var idag och köpte mig ett par, rättare sagt en hane tre honor Melanochromis Auratus till mitt nystartade *toma* malawikar.
    Mycket fina fiskar =)! Dock så är de väldigt blyga märker jag, och trycker mest bakom nån sten eller bakom pumpen... vad beror detta på? Blir det bättre när de acklimatiserat sig?
    Kanske blir bättre när jag köpt fler fiskar också... ska skaffa nåra rödzebror och nåra saulosi på onsdag.

    När färgar hanen ut? han är ca 4-5 cm och ganska ljusgrå färg, när kommer de svarta?

    Undrar också om jag kanske har för stark pump, 1000L/h till mitt 225L kar. Men det kanske inte kan bli förmycket för malawisar =)

    Ha det gött
    /Viktor

  • Kjell K
    Användare
    • april 2002
    • 128

    #2
    Bekymra dig inte. När du stoppat i rödzebrorna kommer auratusarna inte att vara blyga längre. Auratusar är, milt uttryckt, inte kända för att vara blyga. Alla mbunas-malawisar kan vara lite osäkra i glesbefolkade akvarium. De gillar trängsel.

    Svårt att säga hur fort det kommer att gå för hanen att färga ut. Om de känner sig osäkra kan de vara grå länge. Det vanliga är att de inte vågar färga ut helt eftersom det redan finns en dominant hanne i närheten. Detta är ju inte fallet för dig så troligen kommer hannen att svartna på någon/några veckor när han känner sig mer hemma.

    1000 l/h i ett 225 är OK. Hellre lite mycket än för lite. Om du tycker att utflödet blir för koncentrerat till en viss punkt kan du använda ett rör med flera utloppshål. Om du sätter röret i ytan får du rejäl rotation på ytvattnet och bra syresättning.

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Jag har hört att hanen mycket sällan färgar ut ordentligt när hanare av artfränder finns i närheten. Min har inte färgat ut än, men det är bara tre veckor sedan jag köpte den. Hoppas själv snart på lite tuggning på honans sida.
      Lycka till med dina Auratus, (enligt mig en av de finaste malawi)


      //Robin
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      Arbetssätt...