Blanda yngel i mindre kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    Användare
    • september 2007
    • 32

    Blanda yngel i mindre kar?

    Haha, ni hade rätt. Nu har vi varit akvarister i knappt en vecka och idag införskaffades förstärkning. Vi for till Royal Zoo och köpte en balja till. Anledningen till att det blev så bråttom är att tre av våra auratushonor har börjat tugga och en av dem blir ordentligt stressad av de andra fiskarna, som fortfarande leker (. Idag blev hon till och med biten i fenan. Så, vi tar vatten och sand från stora akvariet och tillsätter bakterier på flaska så kan hon flytta redan ikväll.

    Nu till frågan;
    När ynglen vuxit till sig lite, kan man blanda dem med andra små yngel då? De är ju billigare och i större grupper som små men jag kan tänka mig att de har svårt att hävda sig om jag köper ex. 7 saulosiyngel och sätter ner till mina auratusbusar. Min tanke var att kanske mixa in dem med lite andra yngel av auratus och kanske någon mer sort jag önskar mig, för att släppa i ett "mer komplett" gäng samtidigt.
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Inga problem med att blanda yngel från olika fiskar.
    En lurighet kan uppkomma. Lyssnade på en teori om att om yngel av olika sorter som växer upp i samma kar från dom är riktigt små så ökar risken betydligt att just dom kommer att korsa sig. Jag har själv sett korsning av Hongi och Johanni. Just dom firrarana hade vuxit upp tillsammans.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      Inga problem med att blanda yngel från olika fiskar.
      En lurighet kan uppkomma. Lyssnade på en teori om att om yngel av olika sorter som växer upp i samma kar från dom är riktigt små så ökar risken betydligt att just dom kommer att korsa sig. Jag har själv sett korsning av Hongi och Johanni. Just dom firrarana hade vuxit upp tillsammans.
      ja Ln den skrönan kan jag nog kommentera så länge du har hannar till dina honor och dina hannar är könsmogna, så lär dom inte blanda sig med andra mbunas.janne

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Jo tyvärr Janne så hände det mig. Sen om det är en skröna att uppväxtsällskapet spelar roll kan du kanske ha rätt i. Men även Sverre Sjölander påpekade det på sitt fördrag på senaste stämman. Just att dom man såg framför sig under uppväxten troligen uppfattades som artmedlemmar.
        Eller var det jag som uppfattade S. Sjölander fel.
        Huvet var ju rätt tungt på söndan
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          Jo tyvärr Janne så hände det mig. Sen om det är en skröna att uppväxtsällskapet spelar roll kan du kanske ha rätt i. Men även Sverre Sjölander påpekade det på sitt fördrag på senaste stämman. Just att dom man såg framför sig under uppväxten troligen uppfattades som artmedlemmar.
          Eller var det jag som uppfattade S. Sjölander fel.
          Huvet var ju rätt tungt på söndan
          ja du kanske har rätt, men det har aldrig hänt mig trots att jag har blandat hur många sorter om helst i mina yngelbaljor och en del har även lekt senare men med rätt sort.
          Men om vi pratar om att blanda sig så har det hänt mig ett fåtal gånger, och det ár då jag hade problem med kloret i mina baljor.Och endast då.
          Då var det några sorter som helt oförklarigt blandade sig med andra trots att jag hade könsogna hannar med dom.
          Men det hade nog något att göra med att dom gick i ett giftigt vatten.janne

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            ja du kanske har rätt, men det har aldrig hänt mig trots att jag har blandat hur många sorter om helst i mina yngelbaljor och en del har även lekt senare men med rätt sort.
            Men om vi pratar om att blanda sig så har det hänt mig ett fåtal gånger, och det ár då jag hade problem med kloret i mina baljor.Och endast då.
            Då var det några sorter som helt oförklarigt blandade sig med andra trots att jag hade könsogna hannar med dom.
            Men det hade nog något att göra med att dom gick i ett giftigt vatten.janne
            Det skulle förklara en hel del för att vattnet i min kran är till o från helkass (ur akvariesynpunkt). Här är det mer eller mindre tvunget att köra med aktivt kolfilter en högavis med vattenberdningsmedel.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av Emman
              Haha, ni hade rätt. Nu har vi varit akvarister i knappt en vecka och idag införskaffades förstärkning. Vi for till Royal Zoo och köpte en balja till. Anledningen till att det blev så bråttom är att tre av våra auratushonor har börjat tugga och en av dem blir ordentligt stressad av de andra fiskarna, som fortfarande leker (. Idag blev hon till och med biten i fenan. Så, vi tar vatten och sand från stora akvariet och tillsätter bakterier på flaska så kan hon flytta redan ikväll.

              Nu till frågan;
              När ynglen vuxit till sig lite, kan man blanda dem med andra små yngel då? De är ju billigare och i större grupper som små men jag kan tänka mig att de har svårt att hävda sig om jag köper ex. 7 saulosiyngel och sätter ner till mina auratusbusar. Min tanke var att kanske mixa in dem med lite andra yngel av auratus och kanske någon mer sort jag önskar mig, för att släppa i ett "mer komplett" gäng samtidigt.
              Det är klart du kan blanda, men precis som vuxna firrar har ju även yngel från olika arter olika egenskaper. En mer framfusig matglad art tenderar att ordna så att en annan art kan komma i skymundan och få klent med mat och därmed en dålig tillväxt.
              Liknande storlek och lika glupska tenderar att fungera bäst. Det är iaf min erfarenhet.

              M. Auratus tillsammans med P. Saulosi kan vara en dålig kombination, iaf om Auratusen är den större av de två arterna. Om Auratusen inte är störst från start, så lär den bli det efter ett tag.
              Min zoon

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Det skulle förklara en hel del för att vattnet i min kran är till o från helkass (ur akvariesynpunkt). Här är det mer eller mindre tvunget att köra med aktivt kolfilter en högavis med vattenberdningsmedel.
                Jag vet att vi har bollat det förr hur man ska få bort kloraminet, jag har lyckas att ta bort kloraminet med aktivt kol det fungerar, men är bökigt.
                Sedan så vet jag att en del har använt citronsyra, men är det någon som har sandlekare och som har kloramin i vattnet? Och som bara har använt citronsyra för att ta bort kloraminet och om det tar bort kloraminet till 100%.
                Jag har även sett att du LN håller på att samla på dig lite sandlekare och du har som jag haft problem med vattnet.
                Tänker du använda citronsyra eller aktivt kol?janne

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Jo tyvärr Janne så hände det mig. Sen om det är en skröna att uppväxtsällskapet spelar roll kan du kanske ha rätt i.
                  Frågan är ju då om dom inte hade korsat sig om dom växt upp i olika burkar... Hur blir det med VF fisk där vissa arters yngel blandas i unga åldrar mellan stenarna fram till en viss storlek.
                  Eller finns det specialla skrevor för varje art av tex mbunas =)
                  Jag hade en lithobates hona som växte upp med en grupp firefish, när en hane blev lekmogen så lekte han av 2 firefish honor och lithbateshonan, hade inte det hänt om hon hamnat i det sällskapet senare, bara lite funderingar.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    ja har haft under lång tid M.Auratus M.Paralellus och M.Johanni tillsammans utan en enda korsning! Jag såg inte ens tendens till att nån hanne spelade för en annan arts hona, kanske var det faktum att alla var vf som ingen korsning skedde..!?
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Jo tyvärr Janne så hände det mig. Sen om det är en skröna att uppväxtsällskapet spelar roll kan du kanske ha rätt i. Men även Sverre Sjölander påpekade det på sitt fördrag på senaste stämman. Just att dom man såg framför sig under uppväxten troligen uppfattades som artmedlemmar.
                      Eller var det jag som uppfattade S. Sjölander fel.
                      Huvet var ju rätt tungt på söndan
                      Du uppfattade det ratt. JAg kommer inte pa rak arm pa en artikel som ar tryckt men den har ar likartad http://www.journals.royalsoc.ac.uk/c...7k12w1184k4lh/
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ola menar du/dom att det gäller rent generellt för munruvande riftlakes eller, den studien va ju med viktoriaciklider.

                        Jag ska ta och slänga ner fisk i kombinationer där dom har tillgång till den arten dom växte upp med och med deras egna art plus att gör identiska burkar med samma setup förutom att fiskarna har växt upp enbart med sina syskon eller iaf fisk av samma art.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Ola menar du/dom att det gäller rent generellt för munruvande riftlakes eller, den studien va ju med viktoriaciklider.

                          Jag ska ta och slänga ner fisk i kombinationer där dom har tillgång till den arten dom växte upp med och med deras egna art plus att gör identiska burkar med samma setup förutom att fiskarna har växt upp enbart med sina syskon eller iaf fisk av samma art.
                          Jag tror inte att effekterna ar sa himmla kraftiga om de finns men man minskar risken (om det nu finns en risk) om man inte tommer honorna tidigt samt inte later narbeslaktade arter vaxa upp tillsammans.

                          Inom vetenskapen ar man framst intresserad av om det paverkar overhuvudtaget dvs om det ar matbart. Inte om det gar halla fiskarna tillsammans eller inte.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Ola menar du/dom att det gäller rent generellt för munruvande riftlakes eller, den studien va ju med viktoriaciklider.

                            Jag ska ta och slänga ner fisk i kombinationer där dom har tillgång till den arten dom växte upp med och med deras egna art plus att gör identiska burkar med samma setup förutom att fiskarna har växt upp enbart med sina syskon eller iaf fisk av samma art.
                            Det vore intressant att följa, t.o.m ett bra underlag för en Ciklidartikel.
                            Naturligt vis så ska man inte dra för stora växlar men kul att veta i allafall.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LisaA

                              #15
                              Jag satte i nysläppta flavusyngel tillsammans med nysläppta goldenyngel. Goldenynglena dog alla en efter en(trots att tidigare fött upp flera kullar i samma kar utan att en enda dött) ingen av flavusynglena dog så jag tror att det var flavusarna som stressade ihjäl dem på något vis.

                              Jag har även satt i nysläppta chewereyngel med goldenyngen(goldenyngel var en vecka äldre). Då var det chemwereynglen som dog en efter en..

                              Jag vågar inte blanda yngel längre om de är yngel som jag är rädd om och vill ha kvar.

                              Har de verkligen gått bra för er om ni blandat alldeles nysläppta yngel?

                              När ynglena är större än 3cm(så stora att de inte ryms i de andras fiskas munnar) så brukar jag släppa i dem i stora karet tillsammans med alla vuxna fiskar. De brukar gå bra och de växer snabbt till sig. Om de är något av ynglena som är svagare blir de i bland uppätet men det är ju bara naturlig selektion enligt mig!
                              Senast redigerad av Gäst; 01 oktober 2007, 11:18.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...