Sammansättning - Första Tanganika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teo111

    Sammansättning - Första Tanganika

    Hej alla!
    Jag har precist inlett min ciklid-hobby med ett Tanganika-kar på 350 liter.
    Jag har läst på hyfsat bra på forum och internet i övrigt.
    Va tror ni om denna blandning:

    1+3 Leptosoma
    2+2 Neolamprologus Pulcher
    2+3 Callochromis (inte 100 på vilken av alla sorterna)
    5 (vet ej vilka kön) Neolamprologus Leleupi
    1+1 Lamprologus stappersi

    Vad ska ja lägga till, ta bort? Personligen tycker ja att Callochromis är en otroligt vacker, men aningen tråkig art. Leleupin en aning störig, och väldigt aggresiv.

    Men bör ja utöka och skaffa fler av några för att dom ska komma till sin rätt, nu när de ändå är så små. Vill även gärna ha tips på någon mer art som kanske skulle passa bra till sammansättningen, även om ja ju redan har rätt många arter.
    Även tips på någon passande mal skulle vara uppskattat (ej Gökmal)
    Gärna om man kan ha några av dom vanliga (pictus, Ansictrus)
    Tack på förhand!
  • Xork
    Användare
    • januari 2006
    • 93

    #2
    Hej

    Du gör det sannerligen inte lätt för dig...

    Hade 2+3 cyprisar i ett 540, det är det agressivaste jag har någonsin varit med om, skall man ha cypriar behöver man ganska många, dom gav sig på fullvuxna ventralis hannar utan att tveka. (har nu 40 i samma 540 å det fungerar mycket bra).

    samma sak gäller nästan samtliga ovanstående arter, i små grupper blir agressiviteten ofta nästan okontrollerbar, vem som kommer bossa i karet är jag osäker på.

    Hade jag valt så hade jag nog kollat på en större grupp med cyprisar (eller Paracyprichromis nigripinnis) & någon sandciklid typ callochromis som du nämner.

    Lycka till
    /Martin
    Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Om du vill ha kvar yngel, som du nämner i din andra tråd, så ska du nog skippa Pictus och gökmal. (Är inte Pictus en gökmal?)
      Ancistrus är nog trots att den är en Sydamerikanare det bästa och billigaste alterativet.
      Eller billigast är ju att skippa mal överhuvudtaget...

      Kommentar

      Arbetssätt...