Siamensis ihop med malawi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Siamensis ihop med malawi ?

    Hej igen !

    Nya undringar dyker ständigt upp och det är en gudagåva att kunna få fråga alla duktiga människor på detta forum.

    Här kommer frågan:

    Besväras också av bruna alger liksom en del av er andra.
    Har malawi-mbunas i det akvariumet och undrar om jag kan eller om det är totalt fel att släppa i mina skapligt stora algätare siamensis ? (5 st)


  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    #2
    Okej, förstår att det var en vansinnig tanke. Kommer ej att släppa ner mina siamensis i malawiakvariumet. Kändes motbjudande med tanke på att de inte alls egentligen hör ihop.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej Cassandra!

      Jag hade inte heller blandat dessa firrar.

      Angående bruna alger, du ska kanske se över din belysning ?



      /Peter
      Nr 431

      Kommentar

      • Tommy K
        Användare
        • maj 2002
        • 309

        #4
        Det går bra, jag har haft Siamensis både med Malawi och Tanganyika. De hör ju inte till biotopen och det är ett elände att få upp dem när brunalgerna är uppkäkade. Men visst går det bara de inte är för små. Det verkar som om cikliderna inte bryr sig det minsta. Med tiden blir de lata och inte alls så effektiva, så att kolla så belysningen räcker till först är en bra idé.

        Hälsningar Tommy K



        Kommentar

        • Cassandra
          Användare
          • december 2002
          • 152

          #5
          Tack för era svar.

          Vad kan det då vara för fel på "vattnet" när man får brunalger ? Belysningen dubbla lysrör är på cirka 12 timmar om dagen. Fel ?

          Mvh Cassandra

          Kommentar

          • ricky

            #6
            Gå till handeln och förklara ditt problem. Det finns nämligen flera olika typer av ljusrör som har enorm betydelse för växter,algtillväxt mm. Har du dagsljus och framförallt solljus rakt på karet får man problem med brunalger. Det finns även preparat att köpa mot alger. Effekten av dessa har jag dock ingen erfarenhet av?
            Blubb,Blubb!

            Kommentar

            Arbetssätt...