Hjälp! 1:a tang-karet o redan yngel! hur gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teo111

    Hjälp! 1:a tang-karet o redan yngel! hur gör jag?

    Hej alla!
    Helt ny här på NCS, och även ganska ny med Afrikanska ciklider.
    Nu till saken. Jag har ett nystartat tanganika kar på 350 liter med:
    2+3 Callochromis
    5? Leleupi
    1+3 leptosoma
    1+1 lamprologus stappersi
    och 1+3 Neo pulcher

    Nu är det så att idag när ja tänkte lägga i lite mer sten i karet så lyfte jag på en sten där mina prinssesor håller sitt revir, och på undersidan satt ett 50-tal röda ägg! Blev så otroligt exalterad. Jag vet att det ska va hyfsat enkelt att få dessa o leka, Men har ja förstört allt nu? Ja la omedelbart tillbaka stenen exakt så som den låg. Hur ska ja nu bära mig åt för att ja ska få så många att överleva som möjligt? när kläcks dom? Hur ska ja gå till väga för att mina första ciklid-ägg ska få ett så lyckligt slut som möjligt?
    Jätte tacksam för svar!
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Ursprungligen postat av Teo111
    Hej alla!
    Helt ny här på NCS, och även ganska ny med Afrikanska ciklider.
    Nu till saken. Jag har ett nystartat tanganika kar på 350 liter med:
    2+3 Callochromis
    5? Leleupi
    1+3 leptosoma
    1+1 lamprologus stappersi
    och 1+3 Neo pulcher

    Nu är det så att idag när ja tänkte lägga i lite mer sten i karet så lyfte jag på en sten där mina prinssesor håller sitt revir, och på undersidan satt ett 50-tal röda ägg! Blev så otroligt exalterad. Jag vet att det ska va hyfsat enkelt att få dessa o leka, Men har ja förstört allt nu? Ja la omedelbart tillbaka stenen exakt så som den låg. Hur ska ja nu bära mig åt för att ja ska få så många att överleva som möjligt? när kläcks dom? Hur ska ja gå till väga för att mina första ciklid-ägg ska få ett så lyckligt slut som möjligt?
    Jätte tacksam för svar!
    Tagga ner och låt föräldrarna göra jobbet. Innan du vet ordet av har du tröttnat på alla horder av princessor som tar över hela karet.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Hej Teo111 o välkommen till Ciklid.org
      Det tar i regel några lekar innan föräldrar blir just bra föräldrar. Riktigt grov singel är ett bra sätt att få några yngel att överleva. Försök fixa till en hög så har ynglen någon stans att ta vägen den första tiden. Börja smula i lite lite flingfoder om två veckor. Viktigt för alla småyngel är bra vatten. Så byt 20-30% vatten rätt ofta. Men som sagt vänta inga storverk förrän om ett par kullar. Substratruvare är lite knepigt att få hela kullar att överleva. Men vänta ett halvår så har du en hel kolloni Prinsessor i viket fall som helst och då kommer fler o fler i varje kull att överleva.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      Arbetssätt...