Matvägrande mbunas :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malwi
    Användare
    • augusti 2007
    • 7

    Matvägrande mbunas :(

    Hej!

    I mitt 440l akvarium med mbunas så slutar vissa fiskar att äta. En och en så tappar de intresset för mat, första dan käkar de men spottar ut, andra dagen så håller de sig bara undan. Den första omgången var det en Golden samt en Socolofi som blev passiva. De fick en vecka på sig att börja käka men när det inte hände så jag hade ihjäl dem. Dagarna efter det var det dags för en Rödzebra som nu går i ett eget akvarium utan matlust. Har gjort 2 vatten byten under de 1 - 1½ vecka detta pågott. Kollat nitrit (ingen) och kollat PH (7.0 stabilt sedan de flyttade in för 2månader sedan). Det förbryllar mig att vissa fiskar blir dåliga en och en medans 2 andra par leker och en hona börjat tugga sedan problemen startade. Antar att det är någonting med tarmarna som påverkar dem, men varför en till 2 i taget? Matar endast med 80procentigt vegatabiliskt foder "JBL". Fiskarna som blivigt dåliga har inte varit utsatta för stress av andra fiskar då alla är ungdjur och kommer överäns.

    Vad kan jag göra för att få slut på denna dödsteater mitt akvarium förvandlats till?

    tack för alla möjliga tips!

    /Malwi
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Ett stort vatten byte på ca 70%, tillsätt ca 1dl salt per hundra liter vatten och medicinera med Octozin och Aquafuran sammtidigt så lär problemen försvinna.

    Det tar död på i princip alla bakterier du har i burken vilka förmodligen är orsaken till dina problem.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Malwi
      Användare
      • augusti 2007
      • 7

      #3
      Ska prova med det genast! Tack för tipset.

      /Malwi

      Kommentar

      Arbetssätt...