Saulosi hona i han färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    Saulosi hona i han färg

    Viste ni att saulosi honor kan färga över till hanfärg
    Har en hona som har gjort så(vet till 100% att det är en hona har fått många kullar yngel)
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Jag hade en hona som gjorde så med och när jag skulle byta in dom till kent i nol så fick jag inge pröjs för den honan då han sa det berodde på dåliga gener i fisken och att det bara va o slänga. en saulosi hona skall vara knall gul o inge annat.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Kassa gener? Det låter mycket osannolikt.

      Saulosi kan utan större problem "växla" åt båda håll. Hanar kan växla till nästan honfärg och honor kan växla till nästan hanfärg. Jag har däremot aldrig sett en hona med så distinkta färger som hanarna får, men visst kan de bli "halv-hanar".
      Tony Englund

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        jaja han sa iaf att den jag hade med var inte bra för den gick i en ljus blå ton och var inte gul som en hona ska va sa han.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          När en en fisk blir röd kallas det urvalsodling och följs av en wow upplevelse men när en gul fisk blir blå är det bara dåliga gener =)=)

          Jag har sett en saulosihonor som blivit ljusblå och även rosa när det saknats en hane i burken, så fort man slängde i en stor han blev dom gula efter några dagar... fantastiska gener som kan göra sånt =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            När en en fisk blir röd kallas det urvalsodling och följs av en wow upplevelse men när en gul fisk blir blå är det bara dåliga gener =)=)

            Jag har sett en saulosihonor som blivit ljusblå och även rosa när det saknats en hane i burken, så fort man slängde i en stor han blev dom gula efter några dagar... fantastiska gener som kan göra sånt =)
            Denna har färgat om för att hon inte får vara i fred för hanen

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Ursprungligen postat av tezz
              Denna har färgat om för att hon inte får vara i fred för hanen
              Det är också en variant. Ganska fascinerande.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                När en en fisk blir röd kallas det urvalsodling och följs av en wow upplevelse men när en gul fisk blir blå är det bara dåliga gener =)=)

                Jag har sett en saulosihonor som blivit ljusblå och även rosa när det saknats en hane i burken, så fort man slängde i en stor han blev dom gula efter några dagar... fantastiska gener som kan göra sånt =)
                Haha vad roligt ironisk du var där då. Min hona hur som hällst gick i en ljusblå färg i flera månader dock och trotts hon lekte så var hon ändå ljusblå så vart den gula färgen tog vägen det vet ja inte. denna fisk var fö 10-11cm typ
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Haha vad roligt ironisk du var där då. Min hona hur som hällst gick i en ljusblå färg i flera månader dock och trotts hon lekte så var hon ändå ljusblå så vart den gula färgen tog vägen det vet ja inte. denna fisk var fö 10-11cm typ
                  Det var ändå inget fel på henne. Eftersom det kan hända att honor färgar om.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Jag hade en hona som gjorde så med och när jag skulle byta in dom till kent i nol så fick jag inge pröjs för den honan då han sa det berodde på dåliga gener i fisken och att det bara va o slänga. en saulosi hona skall vara knall gul o inge annat.
                    ja det är alltid roligt att sälja fisk till Kent, där gäller det att affärman om man ska få ett bra pris för sina fiskar, fråga mig jag har lagt ner mycket tid för att få ett bra pris för mina fiskar.
                    Andreas ta nu inte detta inlägg för att jag kritiserar dig och din fiskförsäljning till Kent. ta det bara som en rolig parantesjanne

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 563

                      #11
                      Det är just sådan här saker som jag tycker är så fasinerande med cilkider att många kan byta färg beroende på trivsel, sinnestämning, dominans etc.

                      Personligen tycker jag det är kul med individer som skiljer sig från det "normala". Har man större grupper av vissa sorter, där flertalet är "nomala" blir de med udda färger oftast mina favoriter.
                      //Robert

                      Kommentar

                      Arbetssätt...