Extra röda rödebror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    Användare
    • april 2007
    • 74

    Extra röda rödebror

    Fick syn på ett kar med extra röda zebror hos en fiskhandlare.


    Minns inte exakt vad de kallades men det kan ha varit nånting i stil med "Super red" eller nåt liknande. Det var rätt sällan han hade dessa inne sa han, tyvärr hade jag inte möjlighet att köpa några. Filmen från mobilen ger inte färgen rättvisa, de ser mer röda ut på riktigt. Han tog 89:- st för dessa, och samtidigt hade han kampanj på vanliga rödzebror för 29:- st, dessa såg tyvärr väldigt bleka ut i jämförelse med de andra.

    Vad säger ni, är det vanligt att sälja exemplar som är extra röda eller fick jag se nåt väldigt exklusivt?
    Senast redigerad av Byttorp; 01 oktober 2007, 09:53.
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    matar man rödzebrer med astaxantin så blir de röda som tomater nästan. Har man då också grolux så blir effekten ännu bättre.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Rödzebra med bra gener (inget sot i pannan) i kombination med astaxanthin ger "super red". Alltså mest ett försäljningstrix.
      Tony Englund

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Tony
        Rödzebra med bra gener (inget sot i pannan) i kombination med astaxanthin ger "super red". Alltså mest ett försäljningstrix.
        Dvs har dom sot i pannan så e det inget trick =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Dvs har dom sot i pannan så e det inget trick =)
          Exakt
          Tony Englund

          Kommentar

          • Daniel_N
            Användare
            • april 2007
            • 74

            #6
            Så ni menar att om man köper dessa och ger mat utan astaxanthin så bleknar de?

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #7
              Ursprungligen postat av Daniel_N
              Så ni menar att om man köper dessa och ger mat utan astaxanthin så bleknar de?
              Japp
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av Hank
                Japp
                näää dom e ju urvalsodlade =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Vore kul med ett experiment ang. det. Asta-spetsad mix på hälften av dem å en mix på enbart ärtor och räkskal på de andra. Jag tror skillnaden inte skulle bli alltför stor.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Vore kul med ett experiment ang. det. Asta-spetsad mix på hälften av dem å en mix på enbart ärtor och räkskal på de andra. Jag tror skillnaden inte skulle bli alltför stor.
                    Redan gjort flera gånger om, rödzebran är inte röd utan astaxanthin.
                    Vissa kan bli helt ok utan vi lite större storlek men dom boostade smådjuren blir oftast grisrosa efter några veckor.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Vore kul med ett experiment ang. det. Asta-spetsad mix på hälften av dem å en mix på enbart ärtor och räkskal på de andra. Jag tror skillnaden inte skulle bli alltför stor.
                      Det tror däremot jag...

                      Det är solklart att astaxanthin spetsad räkmix har färgförstärkande effekt som mattas av om de inte får tillgång till fodret. Så är det faktiskt med de flesta fodersorter...alla har på något sätt effekt på fiskarnas välmående och färgåtergivning. Idag har oerhört många fiskproducenter astaxanthin OCH spirulina i sina foderprodukter..mer eller mindre.

                      Tar du bort OSI flingorna och bara ger majsflingor så blir det effekt även där.

                      Kommentar

                      • Daniel_N
                        Användare
                        • april 2007
                        • 74

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        näää dom e ju urvalsodlade =)
                        Hur ska ni ha det nudå?
                        Kan de vara fina för att de är urvalsodlade eller kan jag få samma resultat om jag köper blekfisarna och matar rätt?

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av Daniel_N
                          Hur ska ni ha det nudå?
                          Kan de vara fina för att de är urvalsodlade eller kan jag få samma resultat om jag köper blekfisarna och matar rätt?
                          Ska bli kul att se vad deelay svarar...tror hans svar var ett skämt.

                          Urvalsodlade ska ha en starkare röd färg då de är framavlade på det sättet att de starkaste röda valts fram för att odla på. De är starkast röda även utan tillskott av t ex astaxanthin. Det kan dock vara svårt att avgöra vilken av två fiskar som är urvalsodlad och vilken som är "Hottad" med astaxanthin enbart.

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Jag har ett väldigt färskt test med astaxanthin. Ruskigt knallröda astax-rödzebra blandades med pellets-bleka i samma kar. Efter att alla fått samma pellets tog det ca 6 veckor innan jag inte kunde se skillnad på dem.

                            Rödzebrayngel som får astax-mix från nykläckt stadie blir nästan självlysande röda. Väntar man tills yngel är 2-3cm innan man börjar ge astax-mix ger det inte alls samma resultat utan man får vänta i evigheter innan de blir sådär lysande röda.

                            Sammanfattningsvis bör man ge yngel astax-mix från dag ett, och då gärna flera gånger per dygn, för att de skall bli maximalt röda. Personligen tycker jag det känns mer rättvist att mata rödzebra med standard räkmix då fisken får lite mer "normala" färger utan att se blaskiga ut. "Billiga" pellets är värdelöst för rödzebra.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Intressant det där Tony!
                              Jag måste dock berätta att jag gjorde mix t rödzebra på så sätt som jag innan nämnde och DE blev mkt bättre än de flesta andra man såg i handeln. Detta va åas på den tiden inte Astaxanthin var känt att spetsa mix med (iaf inte för mig). Hade då en grisrosa avelshane som med tiden fick knallröda prickar som senare tyvärr försvann hos näste ägare som bara gav pellets & "vanlig" räkmix.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...