Kompisar till Lejonhuvud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Kompisar till Lejonhuvud

    Nu har jag tröttnat...mina Lejonhuvud fick för ett tag sedan sin första kull (ca. 25 st. små) som jag också nämnde på forumet. Kul och allt var ganska mycket frid och fröjd, men! Sedan dess har de helt tagit över mitt 180 liters akvarium, kört Nicholsi och Paletter upp i varsitt hörn och jagat malar som tokiga. I går tröttnade jag och flyttade hane-hona samt hälften av ynglen (dvs. de jag fick tag på just då) till ett eget mindre akvarium. Det verkar funka fint och de andra, kvarvarande innevånarna återtar nu sina gamla vanor/revir.

    Men nu till saken - vilket sällskap kan man tänka sig till dessa vildhjärnor - Lejonhuvudena alltså? Trodde kanske att åtminstone Nicholsin skulle ställa upp en fight. Nån som vet och har bra förslag - eller ska man vara tvungen att hålla dem i ett eget artakvarium? Kanske säljer av hela rasket, men lite synd är det ju för det är ganska intressanta fiskar (när de inte blir protektionister då).
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Hallå - kom igen nu, är det ingen som ens vill nosa på ämnet Lejonhuvudciklider och dessas ev. kompisar?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Bjurs
      Användare
      • december 2002
      • 55

      #3
      Tjena!

      Jag har rödciklider tillsammans med mina Lejonhuvud, det funkar kanon.

      /Micke

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Jag har saratheodron steinbachi, palettciklid, kongotetror, microstenopoma, synodontis och blandade killisar tillsammans med mina tinanti, funkar bra.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Emman
          Användare
          • september 2007
          • 32

          #5
          Har någon av er bilder på lejonhuvud? Jag såg fina yngel i fiskaffären idag och undrar hur de ser ut som vuxna.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Emman
            Har någon av er bilder på lejonhuvud? Jag såg fina yngel i fiskaffären idag och undrar hur de ser ut som vuxna.
            Hej Emman! Jag har inga bilder på mina - men både i NCS och Zoopets artregister finns bilder på denna säregna och intressanta (om än bråkiga!) ciklid. Kolla där! - och fundera ett varv innan du skaffar för den är kul, men den tar sin plats!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Emman
              Användare
              • september 2007
              • 32

              #7
              Men vad heter de "på riktigt"?

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av Emman
                Men vad heter de "på riktigt"?
                De heter steatocranus casiarius "på riktigt" eller latin och det latinska namnet härör om jag inte misstar mig till hanens stora huvudpuckel.
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • Emman
                  Användare
                  • september 2007
                  • 32

                  #9
                  Hehe, nu har jag sett bilder men jag undrar om fiskaffären verkligen hade koll. De jag såg var små och svarta och liknade inte alls de som du visade.

                  Nej, det blir nog inga lejonhuvud för mig.

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av Emman
                    Hehe, nu har jag sett bilder men jag undrar om fiskaffären verkligen hade koll. De jag såg var små och svarta och liknade inte alls de som du visade.

                    Nej, det blir nog inga lejonhuvud för mig.
                    Jag undrar också om affären hade koll - mina yngel är nu ca 1-2 cm och är lite vitrandiga (grå/svarta/mörkt blå i grundton) och detta går igen även hos föräldrarna i vissa ljussättningar och sinnesstämmningar. Nä, Emman - det är inte en vacker fisk kanske, men den har sian poänger och är häftig att studera - mer personlig än många jag har mött (om än aggresiv emellanåt!).

                    Men, kanske behöver den ett eget boende och då blir det ju ytterligare akvarium...men när man har börjat, varför sluta?
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...