Räkmix eller annan mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    Användare
    • september 2007
    • 32

    Räkmix eller annan mat?

    Hej,

    Inför fiskköpet till helgen tänkte vi förbereda oss och inhandla mat till mallisarna. Helst vill vi göra egen räkmix, är det någon som har ett bra recept?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    När man precis startat så råder jag att man kör standardräkmix till att börja med. Det innebär detta enligt mig:

    1 kg räkor med eller utan skal.
    1 kg gröna ärtor
    10 droppar koncentrerad multivitamin (för fåglar och smådjur)
    50g gelatinpulver/ kg färdig räkmix

    Som extra tillsats kan man blanda in Spirulina och Astaxanthin som är mycket nyttigt och även färgförstärkare för fiskens naturliga färger.

    Spirulina köpes i hälsokosthandel medans Astaxanthin, med fördel, kan köpas via Linkan AB som säljer en riktigt bra produkt till rabatterat pris för NCS medlemmar. Beställa kan du göra här: Naturose astaxanthin. Det går givetvis att få tag i astaxanthin på annat sätt, via hälsokosthandeln, men de är ofta syntetiskt framställda och i kapselform vilket ger ett merarbete att knäcka kapslar och blanda i det röda pulvret. Jag föredrar utan tvekan Naturose astaxanthin.
    Vill man inte investera i detta så kan man blanda ned pellets eller flingor med de här ingredienserna så får man iallafall lite effekt om än sämre.

    I övrigt, hur du tillreder en räkmix, går det att guidas genom denna artikel:
    Räkmix-recept


    Mycket bra ciklidsajter (förutom ciklid.se):
    Sidan för alla med intresse för afrikanska ciklider. Artbeskrivningar, bildgallerier och artiklar. Malawi, tanganyika, viktoria och västafrikanska ciklider.

    A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
    Senast redigerad av StefanL; 20 september 2007, 18:55.

    Kommentar

    • Emman
      Användare
      • september 2007
      • 32

      #3
      Tackar och Bockar! både för recept och länkar.

      Kommentar

      Arbetssätt...