Døande Tropheus Duboisi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • termacam

    Døande Tropheus Duboisi

    Jeg har nå for 2ndre gang døende Tropheus Duboisi. I sommer mistet jeg 14 stk av i alt en gruppen på 20. Nye ble innkjøpt og nå er 3 stk døde på 3 dager og flere ser det ut til å bli. De har lite eller ingen interesse for foret og noen er svulna i buken. Jeg forer med Troffe foder som jeg kjøpt fra oppdretteren på Jessheim utenfor Oslo. Jeg undrar vad som går galet. Har jeg for många fisk i 350 liter akvariet eller er det Buksoppsot. Håppas på svar från eksperter innan alla er døda.
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    #2
    Det låter ju onekligen som bukvattensot. Du kommer säkert få några tips här vad man kan medicinera med. själv har jag bara misstänkt att jag har haft det en gång (kan ha varit jag som var paranoid efter en flytt) i varje fall så körde jag med furapnd från jbl och alla klarade sig i varje fall.

    Kommentar

    • termacam

      #3
      Ursprungligen postat av Danne_K
      Det låter ju onekligen som bukvattensot. Du kommer säkert få några tips här vad man kan medicinera med. själv har jag bara misstänkt att jag har haft det en gång (kan ha varit jag som var paranoid efter en flytt) i varje fall så körde jag med furapnd från jbl och alla klarade sig i varje fall.
      Kan du titta på den her linken, er detta den medisen du menar?

      Kommentar

      • Lacustris
        Användare
        • juni 2005
        • 142

        #4
        Waterlife Octozin har jag själv använt med framgång.
        Slår inte ut samtliga bakterier i akvariet.

        Flagyl är ett kraftigare alternativ som slår hårdare mot alla bakterier.
        Finns dessutom inte heller att handla receptfritt.
        Senast redigerad av Lacustris; 19 september 2007, 20:14.
        Det är aldrig för sent att ge upp!

        Kommentar

        • termacam

          #5
          Ursprungligen postat av Lacustris
          Waterlife Octozin har jag själv använt med framgång.
          Slår inte ut samtliga bakterier i akvariet.

          Flagyl är ett kraftigare alternativ som slår hårdare mot alla bakterier.
          Finns dessutom inte heller att handla receptfritt.
          Vet du hvor man får tak i medisinen du menar. Kan du legga ved en link så jeg kan se i butikken i Norge..

          PS! Betalat medlemskontigent idag, lite sent men endå....

          Mvh Jan

          Kommentar

          • Lacustris
            Användare
            • juni 2005
            • 142

            #6
            Var man hittar medecinen i Norge vet jag inte.

            Gibbon är grossist i Sverige, http://www.gibbon.se
            Det är aldrig för sent att ge upp!

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Norge e väl inte med i EU? Då borde väl Emtryl Vet. finnas att tillgå från nån veterinär?

              En kombination av Nifurpirinol och Metronidazol är vad jag hade använt mig av om läget var så kritiskt.Alternativt enbart Metronidazol. Filtren ur karet om Nifurpirinol används och gärna en extra pump för större syresättning.Ingen mat eller minimalt m mat till fisken. Redan svullna fiskar skulle jag ha tagit ur (de e troligen redan dömda och är mkt smittsamma).

              Hoppas det löser sig!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #8
                Ursprungligen postat av termacam
                Kan du titta på den her linken, er detta den medisen du menar?
                http://www.webzoo.net/site/maler/x/?...0ZMF&HKatID=23
                det låter som att det är samma här är en bild på en likadan förpakning.
                Förmodligen samma medicin fast den där säljs för akvarier (för att ta mer betalt) och den jag har är för dammar
                Senast redigerad av Danne_K; 19 september 2007, 21:46.

                Kommentar

                • termacam

                  #9
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Norge e väl inte med i EU? Då borde väl Emtryl Vet. finnas att tillgå från nån veterinär?



                  Hoppas det löser sig!

                  Jeg kontakter veterinær og hører om medisinen. Men vet du noe mer bruken av denne medisin, tex er det farligt at medisinera fisk om den inte har soten? Jeg vet jo inte med säkerhet om dom har soten, det enda jag vet er at nån har dött!

                  Kommentar

                  • termacam

                    #10
                    Puh, det gikk bra den her gangen heldigvis. Jeg fikk all den hjelp en akvarist behøver når fisk er syk. Takk både til Roger på Jessheim (oppdretter) og Espen på Lillestrøm akvarium som hadde rett medisin.

                    Kommentar

                    • akva99
                      Användare
                      • september 2005
                      • 527

                      #11
                      har hört att de slutat tillverka emtrylvet så inte ens ni i norge kan få tag på emtrylvet stämmer det?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...