Fler arter, en fråga från en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    Användare
    • september 2007
    • 32

    Fler arter, en fråga från en nybörjare

    Oj, vad ni säkert är trötta på den här sortens inlägg. Jag hoppas att ni har tålamod, jag läser som en galning och kommer väl lära mig med tiden.

    Jag har startat ett nytt akvarium och ska till helgen hämta mina firrar, ca 20-25 st Melanochromis auratus som är mellan 6 mån och 2 år gamla hos "uppfödaren". De kommer att bo i ett 375 l akvarium, ensamma till en början men senare vill jag ha ett par arter till. Hur ska jag tänka? Ska jag köpa 10 i taget och bör de vara lika stora som de gamla för att kunna hävda sig? Hur många kan man ha i ett akvarium, det kanske blir trångt? Hur länge bör jag vänta innan jag introducerar en ny art?

    Om ni tipsar om arter, snälla skriv ett namn som är sökbart. Jag läser massor med "slang" här på fiskar som jag inte hittar i listan över Malawi och det är frustrerande.
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #2
    hej!
    nej då, välkommen till forumet förresten!

    hm, för ett 370 börjar det redan bli fullt med 20-25 auratus...

    tipset jag ger är att för att få in fler arter är att ta det litet lungt med auratusen typ kanske 5+5 som dominerande art å sen kanske typ kanske 4 arter till 4+2. naturligtvis mbuna arter. =)

    arter som jag tycker passar till auratus (som är lite aggro)

    Pseudotropheus Polit

    Pseudotropheus persicax

    Pseudotropheus sp. "elongatus ornatus"



    Melanochromis cyaneorhabdos

    Cynotilapia afra



    för modligen kommer fler svara med fler arter =) !
    lycka till

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av Emman
      Oj, vad ni säkert är trötta på den här sortens inlägg. Jag hoppas att ni har tålamod, jag läser som en galning och kommer väl lära mig med tiden.

      Jag har startat ett nytt akvarium och ska till helgen hämta mina firrar, ca 20-25 st Melanochromis auratus som är mellan 6 mån och 2 år gamla hos "uppfödaren". De kommer att bo i ett 375 l akvarium, ensamma till en början men senare vill jag ha ett par arter till. Hur ska jag tänka? Ska jag köpa 10 i taget och bör de vara lika stora som de gamla för att kunna hävda sig? Hur många kan man ha i ett akvarium, det kanske blir trångt? Hur länge bör jag vänta innan jag introducerar en ny art?

      Om ni tipsar om arter, snälla skriv ett namn som är sökbart. Jag läser massor med "slang" här på fiskar som jag inte hittar i listan över Malawi och det är frustrerande.
      jag tycker nog tyvärr att starta med en sådan auratus grupp, det är nog lite väl svårt för en för en som är ny inom akvaristiken.
      Men okej det kan fungera men se då till att könsfördelningen är ungefär 5 hannar och 20 honor, sedan tycker jag att det räcker med dom fiskarna i den baljan, plus lite ancistrus förståss.
      Ett bättre förslag som jag ser det är att köpa yngel från den uppfödaren, tex 10 röd zebra, 10 golden och 10 socoloffi sedan kan du försöka få tag på några större auloncara röd rubin 2 +3, eller någon annan auloncara art. och dom ska gärna vara odlade, inte vildfångade honor för att dom är för känsliga i det sällskapet, dom tynar bara bort.
      Eller så köp 10 röda hongie, 10 st maingano och 10 st salusi plus en annan auloncara art odlad 2+3. och du kan även försöka med att lägga i 1+2 fryeri fast honorna är lite klena men det kan gå.janne

      Kommentar

      • Emman
        Användare
        • september 2007
        • 32

        #4
        Vilka delar är svåra. Nu blev jag orolig för mina firrar =(. Är de särskilt känsliga för störningar eller vad kan gå fel?

        Jag har köpt en grupp med kanske 3-4 hanar och honor i flera storlekar. Räknar kallt med att några ska kola (det är vad alla säger, köp många för några dör alltid) och att jag då ska ha kanske 15 kvar?

        Jag har förberett akvariet med bakterier, dels på flaska och dels i form av en "levande ymp" från akvariet där fiskarna bor nu. Jag passade på vid hans vattenbyte att hämta några dunkar vatten. Har förberett med två stora stenrösen (många grottor och gömställen för de mindre) och sand däremellan.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Emman
          Vilka delar är svåra. Nu blev jag orolig för mina firrar =(. Är de särskilt känsliga för störningar eller vad kan gå fel?

          Jag har köpt en grupp med kanske 3-4 hanar och honor i flera storlekar. Räknar kallt med att några ska kola (det är vad alla säger, köp många för några dör alltid) och att jag då ska ha kanske 15 kvar?

          Jag har förberett akvariet med bakterier, dels på flaska och dels i form av en "levande ymp" från akvariet där fiskarna bor nu. Jag passade på vid hans vattenbyte att hämta några dunkar vatten. Har förberett med två stora stenrösen (många grottor och gömställen för de mindre) och sand däremellan.
          har du köpt yngel så ser alla yngel likadana ut tills hannarna färgar om och blir mörka. ja att jag skrev så om auratusen det är att den är rätt så aggressiv, ofta så slår den största hannen ihjäl hannarna och sedan så slår an ihjäl honorna och till slut så står du bara där med en rätt så stor hanne.
          nu skriver jag inte att det kommer hända dig men det sker väldigt ofta.
          Så därför tycker jag inte att man ska börja med auratus.
          Men det är vad jag tycker, du får självklart göra som du vill.
          Och jag la några andra fiskförlag som jag anser att det är lättare att börja med.janne

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Vattenkvallitemässigt är det nog inte större problem men M. Auratus än andra Mbunas. Men Auratus kan/är en riktigt ilsk fisk. Särskilt vid lek så kan hannar få tokspel och ha ihjäl artfränder i mängder.
            Därför kan det vara knepigt att fåtill en fungerande terrorbalans.
            Men har du köpt dom så är det ju bara att prova och se hur din grupp faller ut, kanske är dina från en "mild" stam.
            En art som borde kunna funka tillsammans med Auratus är någon Tropheops variant.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ahhhh du han före Janne
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Peter $
                Användare
                • januari 2007
                • 33

                #8
                Håller i princip med om föregående svar. Du får definitivt automatisk urgallring, problemet är att döda fiskar som du inte ser som ruttnar försämrar vattenkvaliteten och kan skapa hälsoproblem för resten av gruppen...

                Jag hade Auratusar ett bra tag, dock bara 1+2 där honorna gick i skytteltrafik till spottkaret och där den andre då fick ta emot mycket jaktintresse av hanen. Hade dem ihop med Golden (Labidochromis caeruleus), Edwardi (Cynotilapia Afra), Röd Zebra (Metriaclima Estherae) och Saulosi (Pseudotropheus Saulosi).

                Effekten på de arter som har blå hanar blir märkbar. Den tidigare MYCKET dominanta Edwardin blev som ett lamm och färgade inte ut alls lika bra efter att Auratus-grabben hade växt till sig. Han smög dock in lite befuktning av honorna ändå...
                Saulosi-hanen - som för övrigt är en av mina favorit Malawisar - blev så färglös så hälften vore nog. Slutade leka och blev skittråkig.

                Håller tyvärr med om de andras rekommendation. Om du vill kombinera med annat så hade jag gjort lite annorlunda. Om du vill testa ändå - WHY NOT! Det blir säkert rätt så livat och snyggt med denna rejäla grupp.
                Mvh, Peter
                ----------------------------------------
                Carpe diem

                Kommentar

                • Emman
                  Användare
                  • september 2007
                  • 32

                  #9
                  Tack för alla bra svar!

                  Ja, helt klart har jag kastat mig huvudstupa in i det här =). Jag får väl återkomma med resultatet snart, eller råd på hur jag ska göra.

                  Är det bara hannarna som är aggressiva? Dvs om jag får problem med flocken, kan jag sälja hanarna och ett par honor och få ett "lugnare" akvarium?

                  Jag gillade firrarna för att de var så otroligt lekfulla och busiga när jag besökte dem. Gruppen består ju av fler generationers individer, finns det inte en möjlighet att de tar med sig sin tidigare flockstruktur till mitt akvarium? De får det nästan dubbelt så stort nu dessutom.

                  Kommentar

                  • Peter $
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 33

                    #10
                    Utan att ha vetenskaplig grund för mitt påstående så gissar jag att de till synes överbefolkade akvarierna i affärerna och hos uppfödarna, även så hos mig, hela tiden har ett ombyte av gruppmedlemmar och antalet är så stort att deras värsta revirbeteende helt enkelt inte blommar ut fullt ut.

                    Att det blir större och att de blir färre gör troligtvis bara att revirtänkandet triggas.

                    Men, precis som med oss människor så är det nog väldigt individuellt hur de beter sig. Så visst, om du efter hand rensar undan eventuella "rötägg" så kan du kanske hitta en harmoni i karet. I varje fall inom gruppen.

                    Ett annat sätt att röra om lite i gruppstrukturen och reviren är att möblera om lite om någon tar för sig ett för stort område. Lägg rösen lite längre från varandra och undvik att skapa ett möjligt territorium i mitten av karet och håll en öppen yta där istället.

                    Att möblera om är för övrigt något du alltid bör göra när du introducerar nya individer om du inte redan visste det. Dock inte om du har ett par i det karet som du vill skall leka, för då kan du rubba deras trivsel och sabba leken.

                    Jag vill återigen påpeka att detta är mina högst personliga erfarenheter och att de kanske inte är så vetenskapliga. Jag är fortfarande en relativ 'lekman' själv så här långt jämfört med många andra på forumet. En rekommendation till från min sida till en nybörjare är därför att du tar allt vad som sägs med en nypa salt (även det jag säger!) och skapar din egen uppfattning efter hand.
                    Mvh, Peter
                    ----------------------------------------
                    Carpe diem

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      Jag tycker kanske inte att Auratus är en lämplig nybörjar-mbuna med tanke på dess aggressivitet som många andra har påpekat men att du till en början har tänkt skaffa en relativt stor grupp ser ja som mkt positivt och det kan säkert gå bra, dock bör du vara observant på hur gruppen utvecklas, när det smäller så går det snabbt och då menar jag åt skogen om du inte genast reglerar problemet. Annars kan jag säga att just Auratus är min stora favorit-malawi och det är en underbart snygg art som tyvärr är underskattad och dessutom får dras med ett orättvist rykte att vara en "mördare", visst är den aggro men inte mer än många andra arter, dess temprament är en del av charmen med Auratus men det kräver lite av akvaristen att få till det, lycka till!
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Emman
                        Användare
                        • september 2007
                        • 32

                        #12
                        Tack för alla svar. Vi har designat akvariet efter bilder, och har två rösen, ett i varje ände (det är ju ett klassiskt, långt akvarium).

                        De här individerna bor just nu med soulusi, golden och röd zebra. De verkar inte bråka så mycket med dem.

                        "Om det smäller går det snabbt", vad betyder det och vad ska jag göra åt det?

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Emman
                          Tack för alla svar. Vi har designat akvariet efter bilder, och har två rösen, ett i varje ände (det är ju ett klassiskt, långt akvarium).

                          De här individerna bor just nu med soulusi, golden och röd zebra. De verkar inte bråka så mycket med dem.

                          "Om det smäller går det snabbt", vad betyder det och vad ska jag göra åt det?
                          jag har alltid varit emot att lägga sig i andras affärer, men som jag ser det så är det väldigt stor risk att det kan gå åt skogen för dig med dina auratus.
                          men kan du inte fråga om odlaren ar yngel att sälja på golden, rödzebra och salusi iställlet och om du tvunget ska ha auratus så köp då dom minsta han har.
                          köp ca 10 av varje sort och stoppa ner dom samtidigt, då ska du se att du har större chans att lyckas med ditt akvarium.
                          Jag har tyvärr sett för många baljor där det blir bara har blivit en väldigt svart, i och för sig väldigt snygg, auratushanne kvar.janne

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            nästa kar som ja iof fixar till i nu läget ska innehålla en STOR grupp Auratus och det håller på att inredas med sk. siktskärmar som förhoppningsvis bidrar till mindre aggression, I ditt akvarium låter det som att det är fri sikt och då skulle ja verkligen ösa ner fisk ungefär liknande en stor grupp tropheus, ska själv ha minst 40 stycken, typ hälften hannar/honor.
                            När "det smäller" så menar ja att nån/flera börjar döda resten, alltså inte det vanliga käbblet
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Emman
                              Användare
                              • september 2007
                              • 32

                              #15
                              Jodå, nu är de installerade och betraktade sedan i lördags. Det går jättebra och jag håller tummarna. Jag har fem hanar (till femton honor) som alla har en egen grotta, en är mer revirhävdande vilket gör att två av de andra har färgat ut lite sämre.

                              Det roliga är att de leker! En hona tuggar redan och de andra far runt i sanden mellan grottorna som ystra kvigor. Nu står jag i valet och kvalet att starta ett litet akvarium som jag kan ha yngel i, det vore ju förskräckligt om jag förlorade alla mina bebisar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...