Hur gammal blir en Troffe

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Hur gammal blir en Troffe

    Som nybliven troffeägare har jag några funderingar som ni som har hållit på i många år kanske kan svara på.

    1. Hur gammal blir en tropheus ?
    2. Hur lång tid tar det från yngel till vuxen storlek ca 14 cm ?
    3. Typiska ålderstecken att beakta om man funderar på att köpa vuxna tropheus ?

    Förutsättningen är att ovan fiskar sköts enl alla konsters regler.

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    tror att dom kan bli uppåt 15 år, gamla troffar brukar ofta vara mkt stora och kraftiga (inte alla) inbland med ett typ fårat/slitet utseende..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Beror mkt på vad för foder de får under uppväxten. Jag tror fisken blir klart äldre om den får "snäll" mat typ räkmix medans du kan dra upp en troffe till 11 cm på drygt ett år om de bombaderas med pellets (jag har testat!) men det är troligen mindre hälsosamt.
      Vuxna troffar tenderar att få mindre lyster i färger, vissa tacklar av medans andra (hanar) kan flippa ur totalt, har jag hört. Inte ovanligt med "ärrade" kroppar på riktigt gamla exemplar. Har haft stora/gamla Chipimbi som där hanarna till synes va infertila. Dessa mätte ca 13 cm,var pelletsdragna och ca 10-12 år.Minst.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #4
        tempen har också stor betydlese

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Har den? För vaddå? Stlk el ålder?? Eller bara tillväxten?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • pontus
            Användare
            • oktober 2003
            • 514

            #6
            för tillväxte, högre värme högre metabolism
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              En polare till mig sa att han hade en troffe som var nästan 20 år. Denna var dock väldigt stor och hade hög kropp som in i dennen man kunde se att den var gammal på de matta färgerna o fjällen var väldigt grova på den.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #8
                Ursprungligen postat av ozric
                Har den? För vaddå? Stlk el ålder?? Eller bara tillväxten?
                både och dom växer snabbare men dör även tidigare. Det snabbar i princip på allt i fisken.

                Kanske bör till lägga att det är möjligt att det kan ge problem med inre organ osv om dom utsätts för det under längre tid. Hoppas nu ingen använder detta för att dra upp yngel snabbare. Är dock inte helt 100 på detta men tror att det kan vara möjligt.
                Senast redigerad av Danne_K; 19 september 2007, 00:44.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  ja tyvärr så tappar ofta äldre tropheus lite färg..har inte sett den negativa tendensen på de mbunas som jag har den erfarenheten av!, lite märkligt faktiskt...
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #10
                    Citat:
                    Danne_K. Tempen har också stor betydelse dom växer snabbare men dör även tidigare. Det snabbar i princip på allt i fisken.
                    ************************************************** ********

                    Var har du läst det någonstanns ?
                    Vilken vattentemp tänker du på i ditt svar ?



                    Enligt rekomendationer i artreg bör troffar hållas mellan 23- 27 graders vattentemp.

                    Snabbfakta:
                    Tanganyikasjön Ytvattentemperatur: 24-27.5 ºC

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      #11
                      Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                      Citat:
                      Danne_K. Tempen har också stor betydelse dom växer snabbare men dör även tidigare. Det snabbar i princip på allt i fisken.
                      ************************************************** ********

                      Var har du läst det någonstanns ?
                      Vilken vattentemp tänker du på i ditt svar ?



                      Enligt rekomendationer i artreg bör troffar hållas mellan 23- 27 graders vattentemp.

                      Snabbfakta:
                      Tanganyikasjön Ytvattentemperatur: 24-27.5 ºC

                      Mvh Göran
                      Egenerfarenhet sen kommer jag inte riktigt ihåg vilka böcker som tar upp sånt här men tror att bland annat Peter Scupke tar upp att det minskar livs längden på fisken men inte att det ökar tillväksten. Men själv är jag ganska över tygad att det gör det förutsatt att man nu även ökar matandet annars är risken att den bara blir magrare men som jag skrev tidigare skulle inte rekomendera någon att dra upp fisk på detta vis! Rent allmänt så kan man väll säga att ju högre temp (innom rimliga gränser) ju snabbare växer dom och ju mer förkortas deras liv.

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        #12
                        Jo fast ingen i tråden har ju sagt vilken temp som räknas som en högre temp... så kanske om man håller 27 grader så växer de o äter bättre mot om man har dom i 24 grader. Jag håller med där då jag tycker mig märka en klar skillnad på aptit vid 24 mot 27 grader. en temp på 28-29 grader är inget jag rekomenderar dock då vattnet blir känsligare och kräver mer underhåll pga ökat bakterie innehåll mm.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #13
                          28-29 grader kan man väll säga är lite högre temp än vad dom normalt ska gå i under längre tid. Som jag skrev tidigare så kan det finnas risk att dom får problem med innre organ tex lever njurar osv inget jag är säker på men vill verkligen stryka under på detta så att INGEN tar detta som något odlings tips.

                          Som du skriver Falköping Andreas så tillkommer det ju en del andra problem med detta det som du nämner är väll kanske det största problemet när man har fiskar som är lite känsliga. en annan sak som man bör beakta är att syre halten sjunker dramatiskt även den så man måste ha ordentligt med rörelse på vatten ytan.

                          Sen misstänker jag att temperaturen även kan inverka till vis del på hormoner osv så kan vara möjligt att det kan vara en så kallad trigger när trophar går berserkar gång (framför allt då temp växlingarna som kan trigga)

                          ska till lägga att jag inte har exprimenterat på trophar så mycket är bara teorier även om vissa kan jag nästan garantera stämmer.

                          Kommentar

                          • Göran Å
                            Användare
                            • december 2005
                            • 1295

                            #14
                            Ursprungligen postat av Danne_K
                            28-29 grader kan man väll säga är lite högre temp än vad dom normalt ska gå i under längre tid. Som jag skrev tidigare så kan det finnas risk att dom får problem med innre organ tex lever njurar osv inget jag är säker på men vill verkligen stryka under på detta så att INGEN tar detta som något odlings tips.

                            Som du skriver Falköping Andreas så tillkommer det ju en del andra problem med detta det som du nämner är väll kanske det största problemet när man har fiskar som är lite känsliga. en annan sak som man bör beakta är att syre halten sjunker dramatiskt även den så man måste ha ordentligt med rörelse på vatten ytan.

                            Sen misstänker jag att temperaturen även kan inverka till vis del på hormoner osv så kan vara möjligt att det kan vara en så kallad trigger när trophar går berserkar gång (framför allt då temp växlingarna som kan trigga).
                            .
                            Ok då vet vi detta. Bara att hoppas att vi i framtiden inte drabbas av klimatförändringarna så att vi får alltför långa värmeböljor med höga temperaturer i våra akvarium. Årets regniga sommar har på så sätt varit helt ok.

                            Sammanfattningsvis verkar det på svaren här att man kan räkna med att kunna njuta av troffarna i ganska många år.

                            Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                              Ok då vet vi detta. Bara att hoppas att vi i framtiden inte drabbas av klimatförändringarna så att vi får alltför långa värmeböljor med höga temperaturer i våra akvarium. Årets regniga sommar har på så sätt varit helt ok.

                              Sammanfattningsvis verkar det på svaren här att man kan räkna med att kunna njuta av troffarna i ganska många år.

                              Mvh Göran
                              tror inte att det är någon större fara om tempen är närmare 28-30 grader om det bara är väldigt tillfäligt. Tempen i sjöns övre delar kan ju vara runt 28grader under varmaste delen på året. Klarar dom detta i sjön så bör dom även klara det i våra tankar förutsatt nu att vi har nog med cirkulation och att vattenvärdena inte blir allt för dåliga. Lycka till med troffarna!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...