Vad kan vi förvänta oss från Afrika i ciklidväg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Vad kan vi förvänta oss från Afrika i ciklidväg?

    Om man talar om Afrika vad gäller ciklider så tänker man främst på Malawi, Tangaynika eller Viktoria. Dessutom finns det lite tal om västafrikanska ciklider.
    Om man tittar på kartan så är Afrika väldigt stort. Vad kan vi förvänta oss i ciklidväg i framtiden, tex Kongo verkar ju gigantiskt stort, Syafrika etc.
    Att allt inte är upptäckt är ganska klart men vad tror ni om framtiden, kommer
    vi att få massor av nya cilklider från Afrika eller ???.
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Om man talar om Afrika vad gäller ciklider så tänker man främst på Malawi, Tangaynika eller Viktoria. Dessutom finns det lite tal om västafrikanska ciklider.
    Om man tittar på kartan så är Afrika väldigt stort. Vad kan vi förvänta oss i ciklidväg i framtiden, tex Kongo verkar ju gigantiskt stort, Syafrika etc.
    Att allt inte är upptäckt är ganska klart men vad tror ni om framtiden, kommer
    vi att få massor av nya cilklider från Afrika eller ???.
    skulle inte tro det... de har kollat mycke i vattendrag mm på många platter i afrika och man hittar ungefär det samma runt om i floder mm. paletter av olika slag finns spritt över afrika tex. Där det utvecklats egna arter är i sjöar som legat separerat från övrig komunikation och utvecklat egna arter unika jusst för den sjön. Så visst om det finns små sjöar som funnits i 10000tunsentals år så kanske det finns lite kul o hitta där i men jag vet ej om det finns sådana sjöar undangömda för männaiskan nu.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #3
      Snarare tvärtom!
      Med dagens negativa utveckling kommer många arter försvinna innan vi "upptäckt" dom
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        tror det är ganska kört för de flesta arter i de afrikanska sjöarna-nya som gamla
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag tror att fler vastafrikaner lyckas ta sig hit under forutsattningen att det blir lite fredligare i t ex Kongo och nigeria. Det finns ju en hel del "negligerade" grupper ocksa och sjoarna ar stora. Inte har vi val 1000 + tusentals populationer malawi i handeln? De djuplevande malawicikliderna finns knappt alls.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #6
            En fisk som dykt upp sporadiskt i handeln är Thoracochromis buysi, från Angola och Namibia. Fiskar därifrån är inte alltför vanliga.( http://www.riftlakes.com/cichlids/th...mis_buysi.html)
            Namibia håller också på en riktig pärla i Tilapia guinasana, men den exporteras inte mig veterligen.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              skulle inte tro det... de har kollat mycke i vattendrag mm på många platter i afrika och man hittar ungefär det samma runt om i floder mm. paletter av olika slag finns spritt över afrika tex. Där det utvecklats egna arter är i sjöar som legat separerat från övrig komunikation och utvecklat egna arter unika jusst för den sjön. Så visst om det finns små sjöar som funnits i 10000tunsentals år så kanske det finns lite kul o hitta där i men jag vet ej om det finns sådana sjöar undangömda för männaiskan nu.
              Att det finns oupptäckta arter kvar ser jag som självklart. Det var knappt hundra år sedan man fortfarande hittade däggdjur på flera hundra kilo. Än idag upptäcks växter, insekter och fiskar varje år. Som Ola säger så krävs ibland bara lite mer stabilitet i ett land för att de ska hitta vägen till oss.

              (Paletterna är väl inte riktigt spridda över afrika, men väl över västafrika)
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Afrika är dåligt undersökt jämfört med sydamerika, och man kan kallt räkna med att det finns massor av obeskrivna arter. Man kan också kallt räkna med att de flesta "morfer" som finns av diverse arter så småningom kommer att erkännas som egna arter.

                Problemet är att varken forskare eller fångstmän egentligen kan jobba i de rikaste områdena i afrika pga korruption och de oerhört grisiga krig som pågår.

                Även ur "välkända" områden som Malawi och Tanganyika kommer det säkert att komma mycket nytt - de är långt ifrån välundersökta, framförallt inte de djupare områdena. Men personligen tror jag mycket på Kongofloden + anslutande mindre floder.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Hmm
                  är en upptäckt först sedan en vit man har hittat den och stoppat den i sprit
                  vad har alla fiskare som bor där gjort för fel
                  (tänkte bara högt)
                  vänligen
                  Christer
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    haha
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Hmm
                      är en upptäckt först sedan en vit man har hittat den och stoppat den i sprit
                      vad har alla fiskare som bor där gjort för fel
                      (tänkte bara högt)
                      Inte berättat för någon och inte kollat om det är samma fisk som i floden intill. Dessutom har de en tendes att inte bry sig om fisk mindre än cirka 10 centimeter, och inte sätta namn på mer än de arter som är intressanta som fångst.

                      Kommentar

                      • pontus
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 514

                        #12
                        det finns väl kuststräckor och rev i både tangyanika o malawi, som inte är riktigt undersökta ännu, med tanke på allt trassel i afrika, så lite nya troffar o liknande räknar jag kallt med ;D
                        MVH /pontus
                        Passenger on Planet Earth:
                        Pet.macro nsumbu
                        Pet.moshi ikola
                        Pet.Trewavasae
                        Pet.Bulu-Point "Red"
                        Pet.orthognathus tricolor mvuna
                        Pet.Longola
                        Tr.Ilangi
                        Tr.Muzi
                        Tr.Katonga
                        Neo.Leleupi

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          #13
                          Om man tänker på vad mycke fisk det finns i amazonas flod område så borde det ju finnas en del även i kongos regnskogar. hmm man får hoppas det lugnar ner sig där snart.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Enig med Mike. Tillägger att Konings är övertygad om att vi får se fler firrar från Malawis grundare delar också.

                            För övrigt tycker jag mig ha märkt att utbudet från Afrika har minskat mycket de senaste åren. Åleds hade tidigare mycket skoj från Afrika, men numera har de knappast någonting. Tycker även att olika paletter har minskat. Är även nyfiken på flera olika varianter av kongotetror - jag gick länge och trodde att det bara fanns typ två arter.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Var det inte Konings som sa för flera år sen att han trodde att fler färgsensationer som Polit el Demasoni inte skulle dyka upp???
                              Senast redigerad av ozric; 19 september 2007, 10:40. Anledning: ef
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...