Kan man blanda egen Ektozonsalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #16
    Bra att jag fick reda på det om Vallisnerian
    Dom packade nämnligen inte ihop helt o hållet men jag vet inte hur jag ska förklara det, dom började helt enkelt att se ledsna ut.
    Nu tycker jag att man inte behöver köra med just 10 tabl/100 liter bytt vatten om man inte har akuta problem men jag tyckte samtidigt att jag ville kolla om och ev. när fisken började reagera negativt. Vilken min fisk inte gjorde, men klart nån stans går en gräns.
    Senast redigerad av LN; 31 augusti 2007, 14:57.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      NaCl duger utmarkt for att hoja ledningstalet. En stressad fisk hyperventilerar och far osmotiska problem och kan do. Att hoja ledningstalet hjalper mot detta mer eller mindre omedelbart. En fisk som far sin hud punkterad (vita prick och andra skador) far motsvarande problem och kan avhjalpas pa samma satt. Jag anvander salt (NaCl) rutinmassigt om en fisk fatt stryk eller ar allmant "skruffsig" ut -> in i karantanakvariet pa 10-20L och i med 48g salt.

      Ektozon innehaller annat som jag inte har en aning om hur det verkar. Klipper det t ex kloramin som finns i kranvattnet och som manga har problem med? Det verkar ju enligt Mike vara oxiderande och skulle kunna klippa en del otrevligheter i vattnet. Enligt vad Mike skriver sa skulle det inte vara langvarigt. NaCl + aquasafe ger sakert samma effekt (aquasafe kan man ocksa blanda sjalv for en billig penning). Aquasafe ar ratt onodigt i svenska forhallanden (passus: kloramin). Det galler sakert Ektozon ocksa.
      Enligt mina egna erfarenheter så behöver jag oxidera bort kloraminet, för att inte fisken ska simma i suboptimala förhållanden.
      Vattenberedningsmedel funkar riktigt bra, liksom aktivt kol eller uv-ljus. Även Askorbinsyra funkar enligt endel.
      Om saltet oxiderar kloraminet vet jag ej, men i alla fall så mår fisken ännu bättre när jag tillsätter en svag saltdos
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #18
        Förlåt Peter S om ämnet ballar ur lite men det är riktigt kul tycker jag att diskutera och lära sig nya saker.
        Hoppas att du har överseende
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av LN
          Om saltet oxiderar kloraminet vet jag ej, men i alla fall så mår fisken ännu bättre när jag tillsätter en svag saltdos
          Jag tror inte att Axalsalt oxiderar men daremot Ektozon. Fragan ar hur mycket. Koksalt kan nog ha en "lugnande" effekt mot diverse "aggressiva" amnen i kranvattnet, men de tar inte bort dem som annan vattenberedning gor (aktivt kol, UV, askorbinsyra, aquasafe etc).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Förlåt Peter S om ämnet ballar ur lite
            Fast jag gav ju svaret i den har lanken http://hem.passagen.se/mikeno/iekt.htm sa det ar val bara att kora pa med urballningen
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              Hmmm....Annars är ju Natriumtiosulfat en kanonkloroxidator även väteperoxid funkar ju.
              Man kanske skulle kunna få reda på om de ingridienser som nämns i Ektozon har någon inverkan på kloramin i de koncentrationer som de kan förkomma i våra byttor.
              Fast en liten skvätt askorbinsyra och Axalsalt är ju en betydligt enklare och billigare lösning så den kunskapen kanske inte har något värde.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              Arbetssätt...