Krabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #16
    Helt Ok att spåra ur lite då och då - jag läser och lär mig. Blir nog både och vad det lider - ett försök med krabbor (mangrove) och ett försök med salamandrar och så får vi hoppas det glider vidare in emot större kar och fiskar.

    Detta med bilhartzia tycker jag är lite intressant - har bott i södra Afrika och rest där en hel del för många år sedan (dock när akvarieintresset låg i dvala så jag kikade inte efter firrar i nån utsträckning) och var då medveten om att ta det försiktigt avseende bad etc. i vissa sammanhang. Men är det verkligen så att dessa parasiter nån gång har förljt med exporter och åstadkommit skada här i nord? Är det nån som har exempel?

    Så fortsätter jag urspårningen själv då! - men, men...
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Joe,
      har inga exempel på att det har hänt. Vad jag har för mig så är i vart fall snäckor/sniglar ett värddjur för parasiterna under ett visst stadie i deras utveckling. Jag fick i allafall ett flatskratt av en handlare en gång när jag försynt frågade om levande Neotauma-snäckor gick att få fatt i (han skrattade alltså åt att jag ville ha bilharzia-bärare). Kanske funkar det om odlare vid sjön plockar upp ett gäng Neotauma och odlar dem i eget kar - de små snäckorna kanske då inte blir bärare av parasiten. Ingen aning, men det vore skoj att få reda på mer.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...