Från vilket område?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • krille krok
    Användare
    • augusti 2007
    • 18

    Från vilket område?

    Hejsan
    Jag befinner mig i planeringsfasen utav att köpa ett ciklid akvarie.
    Många säger att Malawi är en bra sort att börja med
    Men Malawi gillar inte trärötter eller växter, så jag är nu osäker.

    Jag har följande önskemål på mitt akvarie.
    * rötter
    * några krabbor eller kräftor, eller ev groda som komplement till fiskarna (hoppas det inte vrider sig i magen på er som strävar efter stilrena kar )
    * Ett ljust grus på botten,som tillsammans med LED belysning borde ge en tropisk känsla.
    * Växter
    * stenparti
    * Hästnos ciklid

    Går detta att kombinera?
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Många sorters rötter sänker pH-värdet, hästnosar lever i tanganyikasjön där pH:t är relativt högt. Personligen hade jag inte haft rötter i samma kar som hästnosar, men visst går det. Krabbor/kräftor kan nog i många fall knipa fisk, plus att många kommer från Sydamerika. Om jag hade varit du hade jag nog gjort ett biotopriktigt akvarie. Antingen ett stenkar med fiskar från Tanganyikasjön, eller ett lummit växtkar med fiskar från Sydamerika. Fast det går givetvis att göra precis som du har tänkt dig, men håll koll på värderna i karet bara (många här på forumet som kan det på riktigt, så du får säkert bättre svar från dem).

    /Jocke

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Rotters pH sankande effekt ar rejalt overdriven liksom fiskarnas behov av (extremt) hogt pH. Om du doserar med bikarbonat sa spelar rotterna ingen som helst roll for pH. Ar du slo sa kan du ha kalk eller snackkross i filtret istallet. Hastnosar far "alltid" magproblem. Fragan ar om inte rotter skulle hjalpa mot detta...

      Det finns krabbor i Tanganyikasjon och Malawisjon. Grodor far du nog tyvarr hoppa over. Risken ar stor att armar och ben ryker. Krabbor riskerar att knipa en eller annan fisk som Jocke skriver.

      Jag ser inga som helst problem med ditt akvarieforslag om du undviker grodor och kor pa mbuna (malawi) eller lamprologiiner + cyprichromis eller liknande. Daremot sa ska du kanske ta dig en funderare pa om du verkligen MASTE ha hastnosar. Jag skulle inte ge dem "suboptimala" forhallanden (dvs samre an det basta jag kan astadkomma).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Små Mbunas, C.afra Cobue, Johanni, Golden.
        Fiskar som skulle passa i ett kar som du beskiver.
        Kör du med Bikarbonat(det flesta fiskaffärer säljer per kilo) så behöver du inte grunna på varken ph eller kh värde om du byter vatten när det behövs. Nackdelen med rötter är att dom kan ibland färga vattnet de första månaderna vilket gör att fisken kan se lite dassig ut i tefärgat vatten.

        Ola - suboptimala är ju ett kanonord som jag kommer att sno
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          #5
          Hästnosar hade jag inte börjat med om jag startat upp ett ciklidkar även om jag gillar dem, och PH är inte så viktigt för fiskar (även om vissa kräver det för att leka). Mina troffar går väl i ett ph på kanske 7,5 men det har legat på runt 7 ibland.

          Men vill du ha tanganyika rekomenderar jag någon snäcklekare, en substratruvare (kanske 2 beroende på akvariestorlek) och para/cyprichromis.
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          Arbetssätt...