Rovtanganyika? Förslag på fisk tack.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Rovtanganyika? Förslag på fisk tack.

    Senario: 900 liter vatten.
    6-10 Frontosa. Helst VF men troligen kostar de apa så blir väll F1.
    4 Lep. Kendalli.

    Men där är min fantaasi rätt stopp. Vad är stort (eller litet och bra på att gömma sig), vackert och intressant nog att överleva med dessa jägare?

    Folk gör alltid rovmalawiblandningar men ser sällan rovtanganyika
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Två jag tänker på omedelbart är Boulengerochromis och Bathybates, men jag vet inte om de går att få tag i, eller om de går ihop med din fisk.
    Lepidiolamprologus elongatus har jag sett några gånger, den ser rätt annorlunda ut än kendalli och kunde kanske gå i samma kar.
    Senast redigerad av Mike_Noren; 09 augusti 2007, 00:00.

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Boulengerochromis känner jag att man behöver mer än 900 lite till. Men om jag klämmer till med 3000 liter så kanske

      Mer förslag?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Du har ju "smygjägarna" också, Altolamprologus. Misstänker dock att du inte kan börja med ett gäng små, de får ha växt till sig innan du stoppar ner dem till det gänget. Altos har färg och kroppsform som avviker från de du redan har, så det kan bli en tjusig kontrast.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Snyggt och snyggt, snarare ful eller kanske fulsnygg ? Mitt förslag är iallafall Lepidiolamprologus lemairii.

          Inte helt lätt att få tag i kanske, men jag vet att den odlats i Danmark för ett antal år sedan och kanske fortfarande finns att köpa där.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • Xork
            Användare
            • januari 2006
            • 93

            #6
            Ursprungligen postat av 56ovwal
            Snyggt och snyggt, snarare ful eller kanske fulsnygg ? Mitt förslag är iallafall Lepidiolamprologus lemairii.

            Inte helt lätt att få tag i kanske, men jag vet att den odlats i Danmark för ett antal år sedan och kanske fortfarande finns att köpa där.
            Jag har 4 st på tillväxt hemma, köpte i kungsbacka. Senast jag var där nere (försommar) så hade han inne. storlek ca 2 cm.

            Jag köpte mina i just den storleken för ett år sedan, nu är dom 8 cm så det går inte jätte fort.

            Helt rätt med att det är en ful-snygg & intressant fisk

            Denna tråd används enbart till fisk och akvarierelaterade bilder. Fisk och akvarierelaterade bilder - del 1 finns här: http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=54525 Övriga typer av bilder läggs i andra trådar, tex. Övriga bilder - ej fisk och akvarierelaterat foto - del 1 (http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh..


            /Martin
            Senast redigerad av Xork; 09 augusti 2007, 13:23.
            Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Det var nån som odlade Boulengerochromis i ett 850-liters för några år sedan; den är stor men inte överjäkligt aggressiv.

              Annars är väl de flesta fiskätarna i Tanganyika inte ciklider. Det var nån som försökte bli av med en stor torsk-liknande Chrysichthys-mal för ett tag sedan, och Etiopisk Lungfisk och Fengädda borde gå att få tag i, liksom nån av de större pilnäbbarna. Just lungfisken vet jag väl inte om jag skulle hålla tillsammans med någon dyrbar fisk, men...

              Kommentar

              • Carl
                NCS Medlem
                • maj 2002
                • 373

                #8
                Låte kul det där.
                En fantastiskt snygg rackar är ju N.Tretocephalus! snygga färger, ganska elak just när den leker men det borde sällskapet tåla. Jga har haft dessa med stora rovmalawi utan problem.
                I övrigt håller jag helt med om nån Compressicepes eller calvus.
                /Carl
                www.stockholmsciklidklubb.com

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Ursprungligen postat av 56ovwal
                  Snyggt och snyggt, snarare ful eller kanske fulsnygg ? Mitt förslag är iallafall Lepidiolamprologus lemairii.

                  Inte helt lätt att få tag i kanske, men jag vet att den odlats i Danmark för ett antal år sedan och kanske fortfarande finns att köpa där.
                  Den på den bilden tycker jag är riktigt toksnygg. Men är rädd att honan som jag har läst blir väldigt mycket mindre än hanen blir fiskmat bara.

                  Riktigt snygga iaf och ett mycket bra förslag.

                  Alto av något slag är också nästan givet.

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    #10
                    I mitt "rov" tanganyika går följande 5 st C. Frontosa "mpimbwe" 4st N. sexfasiatus "gold" 1+1 A. compresiceps 1+1 Lelupi samt lite utfylnads fisk som 7 st C. leptosoma (ingen har blivit uppäten) 7st Gökmalar och ett gäng jullar (många har blivit uppätna)
                    // Peter
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    Arbetssätt...