Förslag till 220 liter tanganyika med multisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Förslag till 220 liter tanganyika med multisar?

    Längesedan jag var här på forumet nu, trädgården har fångat det största intresset i sommar (sommar???). Men nu har jag fått inspiration...

    Jag har en fin grupp multisar i ett litet kar. Jag har ett tomt 220-liters.

    Jag skulle vilja ha multiskolonin på halva botten och sedan två arter till i karet, som rör sig lite mer. Kanske lite fler av en art och ett par av en tredje. Gärna i lika dämpade färger som multisarna. Funderar på prinsessor. Det får inte vara några svårskötta fiskar, multisarna är ju mina första ciklider. Gärna några munruvare, det skulle vara spännande.

    Förslag, tankar, idéer, lästips?
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag skulle strunta i prinsessor eftersom de för eller senare kommer att tränga undan multisarna. Om du vill ha någon munnruvare med dämpade färger, som i dämpad belysning är otroligt vacker rekommenderar jag Paracyprichromis nigripinnis. Där till skulle jag köpa någon Julidochromis, kanske någon av de små (kanske transcriptus eller ornatus). I ett sådant kar tror jag inte att någon ciklid skulle bli undanskuffad, samtidigt som du skulle få njuta av olika beteenden.

    mvh Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Just det, ett par av jullarna (fast börja med en liten grupp och ta bort de som blir mobbade) och ett gäng nigripinnis (kanske 2-3 hannar och 5-8 honor).

      Kommentar

      • Bumling
        Användare
        • januari 2007
        • 218

        #4
        Ett par calvusar som hjälper till att hålla multisbeståndet nere + att dom är supersnygga!
        Läs Ad Konings guide om Tanganyikaciklider, en mycket bra bok!!

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Paracyprichromis nigripinnis. Där till skulle jag köpa någon Julidochromis
          Vilket superbra förslag! Lite av varje och spännande beteende!
          Jag gillade utseendet på Julidochromis dickfeldi, skulle det kunna vara något?

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Ursprungligen postat av Bumling
            Ett par calvusar som hjälper till att hålla multisbeståndet nere + att dom är supersnygga!
            Läs Ad Konings guide om Tanganyikaciklider, en mycket bra bok!!
            Ja, de var verkligen fina. Men de verkar ha lite speciella krav på miljö och så blir hanen så stoooor!
            Jo, jag får väl köpa den boken. Också...

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av *Ulrica*
              Vilket superbra förslag! Lite av varje och spännande beteende!
              Jag gillade utseendet på Julidochromis dickfeldi, skulle det kunna vara något?
              ´

              Den skulle säkert fungera.

              /Jocke

              Kommentar

              • Red Cloud

                #8
                Det är inte säkert att calvus håller beståndet i chack. Jag har 2 calvus med similis och de ynglar av sig utan större besvär.

                Kommentar

                • Bumling
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 218

                  #9
                  Ursprungligen postat av Red Cloud
                  Det är inte säkert att calvus håller beståndet i chack. Jag har 2 calvus med similis och de ynglar av sig utan större besvär.

                  Visst fortsätter dom yngla av sig men det borde bli massvis med levandeföda Mina compressicep käkar ocellatusar med god aptit. Även leptosomorna producerar massvis med protein!!

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 290

                    #10
                    Puff, puff...

                    Någon mer som har något förslag?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...