Nån som matar sina ciklider med JBL Novo rift

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    Nån som matar sina ciklider med JBL Novo rift

    Jag har alltid matat mina afrikanska ciklider med hikari gold pellets i olika storlekar. Nu sist då jag var på affären så hade dom inte den storleken jag ville ha och fick då syn på JBL novo rift, på burken står det för east african cichlids. Tänkte att det här kanske är något bra att prova, men fan så besviken jag vart. Mina fiskar verkar inte ha något större intresse av fodret, dom tar in det i munnen och spottar sedan ut det. Fodret sjunker på en gång och ligger på botten och grumlar vattnet kopiöst. Nån annan som testat eller matar sina ciklider med det regelbundet ?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Tyckte mina troffar blev slöa av det samt att de sket kopiösa mängder av det.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Anettejt
      Användare
      • juli 2007
      • 9

      #3
      Nu har inte jag provat just det fodret, men min erferenhet av JBL foder är inte god. Lågbudgetfoder?

      Kommentar

      • Twosaint
        Användare
        • december 2004
        • 68

        #4
        Ja jag är allt annat än nöjd, vad tycker ni ? Bör man ha rätt att byta ett foder som man inte är nöjd med ?

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Hej!
          Jag har ingen erfarenhet av JBLs foder, men rent generellt tycker jag inte man har "rätt att byta" i butiken för att man är missnöjd. Har du fått hjälp och råd av butikspersonalen så är det en sak, men har du själv valt att prova produkten så får du nog stå ditt kast. Normalt gäller ju att man kan byta varan om den är i obruten förpackning, och det är den ju knappast. Vad jag förstår så föreligger inte heller något produktionsfel eller liknande?

          Jag har aldrig försökt byta ett paket köttfärs trots att köttfärssåsen jag lagade inte motsvarade mina förväntningar..

          Ett tips nästa gång kan ju vara att köpa minsta möjliga förpackning för att prova om det går hem hos fiskarna (och ägaren).

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Twosaint
            Användare
            • december 2004
            • 68

            #6
            Ursprungligen postat av Björn
            Hej!
            Jag har ingen erfarenhet av JBLs foder, men rent generellt tycker jag inte man har "rätt att byta" i butiken för att man är missnöjd.

            Mvh
            Björn
            Köper ditt resonemang, dock vart jag bara så jävla less då mina fiskar som varit utan mat i 5-6 dagar och sen inte ens visar något intresse av maten.
            Måste ju vara något riktigt dåligt foder.

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              Jag är jätteförtjust i Novo Rift. Våra malawi och senare tanganyikorna åt det med god aptit. Att de skiter mer är inte så konstigt tycker jag, eftersom det inte är komprimerad näring på samma sätt som i tex Aquatic Nature. Jag gissar att man skiter en del om man käkar aufwuchs i 20 timmar om dygnet.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #8
                Kan lägga till att ingen här har strejkat på det fodret heller. Brukar skicka i lite till västafrikanerna också.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Jag körde jbl novorift som komplement till mina petrochromis och tropheus för ett antal månader sedan och det fungerade bra. Nackdelen är precis som Ozric beskrev det så skiter de väldigt mycket av det samt att det skitar ner vattnet väldigt mycket. Nu kör jag bara med flingor och räkmix vilket fungerar klockrent.

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    Jag har matat mbunas med det under ganska lång tid, 2-3 år, och jag har varit mycket nöjd. Mycket skit - javisst men det är främst ett växtbaserat foder med mycket fibrer avsett för fisk som skall äta mycket alger och mycket fibrer! Trots att just det akvariet ytterst sällan får uppleva vattenbyten och annan lyx så har aldrig fiskarna råkat ut för magproblem i stil med "soten" eller liknande. Jag tror att det är ett ganska bra foder för växtätande ciklider typ mbunas och Tropheus.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      När jag läste specen på fodret blev jag positivt överaskad... det är ju ett foder som jag tror kan vara väldigt bra till mbunas och troffar och pettros, jag ska garanterat testa detta.

                      -Contains 90 % vegetable and 10 % animal proteins- utav 31% totalt... låter ju lovande för dom små kossorna =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • maj 2002
                        • 373

                        #12
                        Jag har inte testat fodret, lägger mig i ändå.
                        Att dom skiter mycket bör nog bara se som ett plus tror jag, bukvattensot och annat tror jag ofta börjar med förstoppning på ett eller annat sätt.
                        /Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        • Flipper
                          Användare
                          • mars 2005
                          • 143

                          #13
                          Hmm...det verkar lovande för malawis...vad är prisskillnad mot Aquatic Nature Excell, är det mycket billigare?

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Ursprungligen postat av Flipper
                            Hmm...det verkar lovande för malawis...vad är prisskillnad mot Aquatic Nature Excell, är det mycket billigare?
                            Det är nog svårt att jämföra då jag tror att nästan alla butiker har olika priser på burkarna.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • maltandis
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 1567

                              #15
                              Ursprungligen postat av Flipper
                              Hmm...det verkar lovande för malawis...vad är prisskillnad mot Aquatic Nature Excell, är det mycket billigare?
                              Skulle tro att det är halva priset ungefär. Vi matar våra troffar med det och Aquatic Nature.
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...