Frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawialex
    Användare
    • januari 2007
    • 125

    Frigolit?

    hej jag håller på med mitt nya 253l jag undrar om man ska silikona fast frigoliten i botten av akvaret eller ska man bara lägga den i akvariet och låta sanden "trycka" ner den ?
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi
  • aqualand

    #2
    Varför ska man ha frigoliten i akvariet ??

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Ursprungligen postat av malawialex
      hej jag håller på med mitt nya 253l jag undrar om man ska silikona fast frigoliten i botten av akvaret eller ska man bara lägga den i akvariet och låta sanden "trycka" ner den ?
      Jag tycker inte att du behöver limma fast den, den ligger kvar bra endå.

      aqualand
      Om man vill ha stora stenar i så är det bra med nått mjukt mellan glaset och stenen =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • wicked1
        Användare
        • april 2007
        • 104

        #4
        frigolit har en enorm flytkraft, jag har silikonerat fast frigoliten i alla mina kar. Känns säkrare så ifall man börjar möka runt i karet.
        www.fredd.tk

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • april 2007
          • 1147

          #5
          behöver inte den..tänker på ångrar det om du ändrar dig stener om du köp många ny fiskar..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • Mattilohela
            Användare
            • januari 2006
            • 145

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Jag tycker inte att du behöver limma fast den, den ligger kvar bra endå.

            aqualand
            Om man vill ha stora stenar i så är det bra med nått mjukt mellan glaset och stenen =)
            jag håller med deelay om detta

            Kommentar

            • tosse100

              #7
              Måste man ha frigolitt?
              Kan inte fiskarna ta skada av de i karet då?
              Ja funderar på å starta ett malawikar men vet inte än.
              De måste ju ta mycket plats i karet.
              Gräver inte fiskarna i frigolliten åxå då?

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Kör 1cm frigolit i alla mina kar och skulle aldrig komma på tanken att göra något annat. Så smidigt att bara kunna lägga ner större stenar eller flytta om utan att direkt behöva oroa sig. Mina plattor är ej fastsilikonade däremot ser jag till att ha större stenar utplacerade i skarvar och hörn då jag har stora fiskar som gräver mycket vilket kan leda till att frigoliten lyfter just där ( har hänt några gånger ). Jag skulle dock aldrig lägga in 2 cm pga av flytkraften, utan 1 cm tycker jag räcker gott.

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 830

                  #9
                  Ursprungligen postat av tosse100
                  Måste man ha frigolitt?
                  Kan inte fiskarna ta skada av de i karet då?
                  Ja funderar på å starta ett malawikar men vet inte än.
                  De måste ju ta mycket plats i karet.
                  Gräver inte fiskarna i frigolliten åxå då?
                  Glömde detta.

                  Har aldrig hört att fiskarna kan ta skada av detta. Lägg dock i ny frigolit!

                  Tycker inte det tar någon plats alls, 1 cm på höjden ( eller 2 cm ). Sen kanske man inte ska lägga frigoliten ända ut mot framrutan om man har helglas ( för syns skull ).

                  Jo mina har grävt igenom frigoliten så att bottenglaset blottas några gånger, ingen fara mer än att jag får tänka på det nästa gång jag ska möblera om ( nu har jag iofs stora grävande CA på upp till 35 cm ). Vet inte vad Malawi har för grävbeteende. Bara att håva in frigolitresterna på ytan.
                  Senast redigerad av tjornpatrik; 25 juli 2007, 18:20. Anledning: felstavning

                  Kommentar

                  • malawialex
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 125

                    #10
                    tack för alla bra svar men jag tror att jag kommer silikona frigoliten känns också säkrare ifall så man slipper tömma akvariet och läggga i den igen ifall den flyter upp
                    375l : malawi
                    253l : tomt
                    222l : yngel malawi

                    Kommentar

                    • jannemannen
                      Användare
                      • juli 2004
                      • 306

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawialex
                      tack för alla bra svar men jag tror att jag kommer silikona frigoliten känns också säkrare ifall så man slipper tömma akvariet och läggga i den igen ifall den flyter upp
                      Bra beslut ! Jag tror inte att det finns ngn som har ångrat att dom har limmat fast sin frigolit mot bottenglaset. Däremot finns det säkert ngn som har ångrat att dom inte gjort det...

                      Mvh/Janne
                      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Tycker du kan hoppa att silikona fast frigoliten i karet. Däremot tycker jag att du skall stryka lite cement (eller husfix fast det är för vitt för mig..) & sedan strö i massa sand i det innan det torkat. Så slipper du få en vit fläck som syns irriterande bra i karet när dina små telningar grävt som en Åkerman. ;-)
                        Jag har testat att låta bli cementen i ett kar men det irriterar mig nu när dom grävt. Det som syns bäst i det karet är friggoliten som lyser som... ja jag vet inte vad jag skall jämföra med.
                        Däremot har jag aldrig haft problem med att friggoliten skulle flyta upp. Så mycket sand & sten har man ju, så att det problemt är inget problem.
                        Jag har upptäckt en annan sak oxå... den dagen man skall tömma karet så kan det vara skönt att slippa ta fram kniven för att ta loss friggoliten i botten. Snarare så att det hjälper en när man skall ta ur det sista av sanden. Bara att lyfta ur. Men det är ju vad jag tycker. :-D

                        Kommentar

                        • tosse100

                          #13
                          ska ta å köpa 1cm frigolitt.
                          Har ett 350l kar med andra större ciklider,

                          eldbukar,röda ciklider,blåa ciklider,choklad ciklider,palletter,fjärilar,

                          i den har ja ingen frigolitt

                          Kommentar

                          • malawialex
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 125

                            #14
                            så-.- vissa tycker man ska silikona andra inte jag vet inte vad jag ska göra . tack för alla svar.
                            375l : malawi
                            253l : tomt
                            222l : yngel malawi

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #15
                              Varför chansa? Om du lägger i 1 cm frigolit i botten och "punktar" fast den med silikon kan du med lätthet ta bort det i framtiden om du vill av någon anledning... Ett tips är att som nämnts tidigare dra på ett lager husfix eller som jag silikon och strö på sand som får torka fast. Detta för att det inte skall skina vitt om fiskarna gräver sig ner...
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...