Ett försök

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Ett försök

    Har fått en konstig idé idag om att släppa ner ett par fryeri till mina troffar i ett 720, Jag vill se om det går ihop ett tag. För att sedan flytta ur paret igen.

    Vad tror ni är det en vansinig idé.. Det kanske kan bli "snyggt". Man måste väl våga lite.

    /Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Varför denna idè undrar jag då? Tycker det låter mkt dumt att börja släppa i annan fisk i en inkörd tropheus grupp. Då kommer problemen som ett kort på posten. Håll inte på och rota runt i era kar med tropheus utan låt det vara. Har sett alldeles för många trådar där folk ska börja klydda och tillsätta fisk till en redan inkörd grupp. Bestäm er för antal fisk i karet och en hyffsad biotopinriktad inredning och låt det sen vara.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      Ursprungligen postat av Cutekid
      Varför denna idè undrar jag då? Tycker det låter mkt dumt att börja släppa i annan fisk i en inkörd tropheus grupp. Då kommer problemen som ett kort på posten. Håll inte på och rota runt i era kar med tropheus utan låt det vara. Har sett alldeles för många trådar där folk ska börja klydda och tillsätta fisk till en redan inkörd grupp. Bestäm er för antal fisk i karet och en hyffsad biotopinriktad inredning och låt det sen vara.

      En fråga på din fråga bara.

      Rangordningen förändras väl inte om du släpper i ett helt annan art för jag menar arter som rangordnar borde väl ignorera andra arter i deras rangordningssystem.

      De lever ju typ i samma vatten så själva vattnet är ju inga problem utan det är väl mer antalet fisk om det är överbefolkat eller inte.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Jag skulle mest vara bekymmersam över den främmande bakteriefloran Fryerin skulle släpa med sig. Är inte den lite rovlysten av sig också? Mkt mumma i den skiten som passerar rätt igenom som troffarna skulle få i sig isf. Men visst, kan ju också funka hur bra som helst...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Ursprungligen postat av Lutt
          En fråga på din fråga bara.

          Rangordningen förändras väl inte om du släpper i ett helt annan art för jag menar arter som rangordnar borde väl ignorera andra arter i deras rangordningssystem.

          De lever ju typ i samma vatten så själva vattnet är ju inga problem utan det är väl mer antalet fisk om det är överbefolkat eller inte.
          Ozric svarar i stort sett på din fråga. Det rör sig olika bakteriekulturer som kommer i omlopp och inte rangordningen. Troffar är känsliga för sådana förändringar. Sen är väl fryeri en rovfisk så valet av föda är väl inte det bästa-grönt till en fiskätare.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            Ursprungligen postat av Cutekid
            Ozric svarar i stort sett på din fråga. Det rör sig olika bakteriekulturer som kommer i omlopp och inte rangordningen. Troffar är känsliga för sådana förändringar. Sen är väl fryeri en rovfisk så valet av föda är väl inte det bästa-grönt till en fiskätare.
            Jo iofs du har en poäng där men det är ju inte direkt bakterikulturen man behöver oroa sig för det är väl i tropheus karet de skall för då är det mer fryerirna man skall oroa sig för...

            Men som sagt det är nog inte den bästa arten att testa med för musslor skulle bli för dyrt i längden för det kan båda äta men rovmalawis skall ju egentligen ha levandefoder dvs fisk

            Kommentar

            • steveharris
              Användare
              • september 2003
              • 243

              #7
              Rör aldrig en troffegrupp som funkar, tillsätt inga nya fiskar vilka det än må vara. Funkar det, rör inte till det utan låt det vara. Mata med samma mat som förra ägaren, byt vatten och ha bra filtrering och gör inga förändringar överhuvudtaget. Om det inte funkar bra i baljan, då kan man försöka med lite knep och trix.....
              Patrik

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Jag vet inte om brichardisarna är tåligare men det blev några olika över sen tidigare som jag dängde ner i samma burk pch dom har flyttats runt ganska bra och fått lite olika sällskap och olika foder fram och tillbaka... dom är hur friska som helst även fast jag nästan försökt få dom att bli dåliga så jag skulle få en annledning att bli av med dom... men icke sa nicke, dom vägrar att bli sjuka =)

                Detta är absolut inget jag rekomenderar så följ inte detta som ett tips =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Brichardis har faktiskt en tendens till att vara ganska så tåliga. Min gamla VF brichardi red cheek åkte på en rejäl nitrit propp och överlevde. samma var det med deras avkommor som stod ut med ett till två vattenbyten i halvåret Ändå var de hur friska som helst.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cutekid
                    deras avkommor som stod ut med ett till två vattenbyten i halvåret Ändå var de hur friska som helst.
                    Samma här, kanske byter lite oftare på dom men inte är det ofta... kanske är en bra troffe att börja med =)

                    Robjo
                    Man eller mus, har du testat eller fegade du ur? =)=)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • robjo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 330

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Samma här, kanske byter lite oftare på dom men inte är det ofta... kanske är en bra troffe att börja med =)

                      Robjo
                      Man eller mus, har du testat eller fegade du ur? =)=)
                      Haha, nej inte än, men ska nog göra ett försök. Man måste våga för att vinna heter det ju. Vad man sen vinner i detta läget återstår att se.

                      /Robban
                      http://picasaweb.google.se/sipedon/

                      Kommentar

                      • Jeppe
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 409

                        #12
                        Du vinner väl några döda troffar i bukvattensot

                        När jag satte in 4st N. Leleupi till min grupp fick jag buken, det kan ha varit en kombination av dåligt med vattenbyten och för mycket matning men nya fiskar var nog utlösaren. Efter det har jag introducerat tre stycken J. Dickfeldi ungdjur, MEN de hade gått i pappas akvarium med ungefär samma vatten och exakt samma mat. Så de hade ungefär samma bakteriekultur, och de var även väldigt små (ca 3 cm) så de gjorde ingen större skillnad i bakteriekulturen.

                        Angående troffarna tycker jag att du får välja själv, det kan funka men det kan sluta illa, är det värt risken?
                        540 Troffar, Callochromis ect
                        100 sydamerica, dvärgar
                        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                        40 tomt

                        Qui dormit, non peccat

                        Kommentar

                        Arbetssätt...