Bikarbonatschock eller smittosam sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Bikarbonatschock eller smittosam sjukdom?

    Har en Golden inte ser ut som den skall (http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...182&gid=475871, 2 vänstra bilderna). I samband med akvariebyte, tillsatte jag en stor mängd bikarbonat, vilket var ett misstag (ca 10 firrar dog). Fisken på bilden började se konstig ut ett par veckor efteråt, så jag lade den i karantän. Nu, ett par veckor senare, ser den ut som på bilden. Den har dock inte varit passiv. Den kommer direkt fram och äter om man slänger ner mat.

    Ringde till en av Stockholms butiker och frågade om jag kunde komma förbi och visa dem firren. Svaret jag fick var "Vi kommer inte att kunna säga ngt exakt, vi är inga veterinärer!".
    Någon av er som kan ge ett ngt vettigare svar än så? Kan man slänga tillbaks den utan risk, eller bör jag avliva den?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Ursprungligen postat av mek
    Ringde till en av Stockholms butiker och frågade om jag kunde komma förbi och visa dem firren. Svaret jag fick var "Vi kommer inte att kunna säga något exakt, vi är inga veterinärer!".
    Någon av er som kan ge ett något vettigare svar än så? Kan man slänga tillbaks den utan risk, eller bör jag avliva den?
    Det enklaste är ju att avliva den om du inte kan eller vet hur du ska lösa situationen... vill du ha ett exakt svar så får du nog åka till SVA för att med stor precision få reda på vad som är fel... och dom är veterinärer =)

    Personligen skulle jag uppskatta ett ärligt svar som du fick ist för standardsvaren som ofta lyder - Du måste medicinera med det och det som du kan köpa här även fast man inte kan ställa en säker diagnos över nätet eller telefon.
    Senast redigerad av deelay; 23 juli 2007, 18:34. Anledning: fel ord... prognos skall vara diagnos
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Det svar jag trodde jag skulle få, är att det troligtvis är en konsekvens av kraftigt förhöjt phvärde eftersom firren visserligen ser ut som den gör (har du tittat på den på länken?), men ändå är aktiv och hungrig.

      Ett mer proffsigt/kundinriktat svar på telefon, kunde ju varit t ex "Räkna inte med att vi kan ge ngt exakt svar, men visst kan du maila ngn bild eller komma hit och visa oss den om du vill." Låter ju lite bättre, eller hur?

      Har frågat om firrar förr till de inriktade butikerna, men det svar du beskriver har jag aldrig fått.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Förutsatt att du verkligen använde bikarbonat och inte karbonat, så är det INTE en effekt av höjt pH.

        Det går att döda fisk genom stora doser bikarbonat till surt vatten, men då dödar man dem genom att bikarbonaten avger kolsyra, så man kväver fisken. Bikarbonat kan inte höja pH så mycket att de kan skada fisken.

        KARBONAT däremot, kan. Så dubbelkolla vad det är du pytsar i.

        Jag kan inte se någonting på fotot du postat, men frätskador av för högt pH syns som trasiga fenor, fisken kliar sig, och får ökad slemutsöndring. Du måste upp i pH 10 eller högre innan fisken tar skada.

        Så min gissning är "smittsam sjukdom".

        Kommentar

        Arbetssätt...