hongi och dubar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lost in malawi
    Användare
    • juli 2007
    • 16

    hongi och dubar

    en fråga går det att ha hongi och dubar ihopp jag vet att dom e från olika sjöar.
    Har nu bytt till bara Tanganyika.

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1477186
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Tjenna!
    Tror inte så många har testat men gör det du,vettja!
    Farsan min har Dubbar med Demasoni och det verkar INTE gå så bra... Demasonin har helt slutat att leka och verkar nu tyna bort. Dubbarna verkar alldeles för buffliga där. Åas går de bara i ett 300.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Man får prova sig fram, men försök beskriv lite mer t.ex. storlek på akvarium, mycket/lite grottor, hur mycket fisk du har/tänker ha...
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • lost in malawi
        Användare
        • juli 2007
        • 16

        #4
        375l

        det e ett 375l med 6 hongi och 2 frontosor med mycke grotor.
        Har nu bytt till bara Tanganyika.

        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1477186

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Ursprungligen postat av lost in malawi
          det e ett 375l med 6 hongi och 2 frontosor med mycke grotor.
          Hur stora är frontosorna? En fullvuxen frontosa äter med glädje upp både hongin och dubbbarna. Tänk på att de kan bli upp till 40 cm stora!!!
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • lost in malawi
            Användare
            • juli 2007
            • 16

            #6
            6+8 cm

            dom e 6+8cm så det e ung djur så skulle det kunna funka?
            Har nu bytt till bara Tanganyika.

            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1477186

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Ursprungligen postat av lost in malawi
              dom e 6+8cm så det e ung djur så skulle det kunna funka?
              Det är inga problem. Men frontosorna kräver en annan diet än Hongina och dubbbarna som kräver en mer vegetarisk diet. Framförallt dubbarna som lever på en nästan uteslutande vegetarisk diet. T ex spirulinaflingor eller en räkmix med 70% ärtor och 30% räkor.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #8
                Jag gör min räkmix på ca 300g räkor 400g ärtor. Det kan verka vara en liten sats, men det är bra att den tar slut snabbt ifall den t.ex. ger pigmentsfläckar, det är inte så kul att kasta 3kg räkmix...

                Men när frontosorna blir större lär du definitivt skaffa ett större akvarium, en frontosa på 40cm kan ju bara ta två simtag sen slår den i väggen på andra sidan

                Men det ska nog funka med dubbar, hungi och frontosa även om jag är emot att blanda tanganyika och malawi
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • AndyH
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 69

                  #9
                  Tror inte det ska vara något problem att blanda dessa om alla fiskar är i ungefär samma storlek. Blanda mellan sjöar är väl mest en smaksak och som nämns är dubbarnas och hongins diet mer lik varandra än frontosornas. Olika krav på vattnet lär ju inte heller vara ett problem då Tanganyika och Malawisjöns vattenparametrar lär likna varandra betydligt mer än vad man någonsin lyckas få till med vårt kranvatten. En positiv aspekt med att blanda sjöarna är att korsningsrisken är obefintlig. Sen måste jag bara kommentera frontosornas storlek, 40 cm! Bestrider inte att de kan bli så stora men är det någon som verkligen sett en så stor frontosa i akvarium? Och det tar åtskilliga år för en frontosa att bli så stor. Har själv haft frontosor i ca 10 år och mina största hanar är strax över 25 cm (uppskattningsvis 6 år). Oavsett blir de stora och som tidigare nämnts tar de med stor aptit mindre fisk som de tror de kan få in i sin mun. Har blivit av med Ett par vuxna daffodil, en stor phenochilus-hona (malawi, jag vet ;-) samt inte för så länge sedan en fullvuxen N. sexfasciatus-hane. Och alla har gått i karet ett bra tag innan. Så har man andra fiskar med frontosor får man räkna med att det då och då försvinner mindre individer i akvariet.

                  Mvh Andreas

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    tryckte en 25 cm frontosa i sig en 15 cm Sexfasciatushane?

                    Kommentar

                    • AndyH
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 69

                      #11
                      Hehe, nä men död blev den..

                      Kommentar

                      • Jeppe
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 409

                        #12
                        Pappas hane var ca 35cm. Han säger att han har sett 40cm frontosor nere i kalmar för några år sedan. Han sa också att de ganska snabbt blir ca 30cm, men att det tar tid innan de växer på höjden. Hur stort är ditt akvarium AndyH? Pappas låg på 720 liter (började läcka så han fick skära om glaset och limma om det) och jag tycker faktiskt att akvariet ska vara på ca 720 liter även för småfisk eftersom det krävs för att de ska växa fort och bli naturligt stora (visst kan man ha 10cm frontosa i 375 liters utan problem men när de börjar närma sig 20cm tycker iallafall jag att det är dags att flytta dem och ju tidigare desto bättre).

                        Och om en frontosa försöker få i sig en 15cm sexfasciatus vad hindrar den att ge sig på en 10cm troffe?
                        540 Troffar, Callochromis ect
                        100 sydamerica, dvärgar
                        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                        40 tomt

                        Qui dormit, non peccat

                        Kommentar

                        • AndyH
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 69

                          #13
                          Har dem i ett 720 l och tycker det börjar se lite litet ut faktiskt.
                          Jeppe: Mätte din far dem eller var det uppskattning? Får en känsla annars att man gärna överskattar längden på sina fiskar. Tycker även att mina ser större ut än 25-26 cm tills man mäter dem. Säger dock inte det är så i ditt fall. Hade varit mäktigt att se ett sånt "monster" på riktigt.

                          Mvh Andreas

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jeppe
                            Pappas hane var ca 35cm. Han säger att han har sett 40cm frontosor nere i kalmar för några år sedan. Han sa också att de ganska snabbt blir ca 30cm, men att det tar tid innan de växer på höjden. Hur stort är ditt akvarium AndyH? Pappas låg på 720 liter (började läcka så han fick skära om glaset och limma om det) och jag tycker faktiskt att akvariet ska vara på ca 720 liter även för småfisk eftersom det krävs för att de ska växa fort och bli naturligt stora (visst kan man ha 10cm frontosa i 375 liters utan problem men när de börjar närma sig 20cm tycker iallafall jag att det är dags att flytta dem och ju tidigare desto bättre).

                            Och om en frontosa försöker få i sig en 15cm sexfasciatus vad hindrar den att ge sig på en 10cm troffe?
                            Det är förmodlingen de frontosor som de hade nere på Guldfisken för några år sedan. Jag kan medge att de var stora, men exakt hur stora de största var vet jag inte (är dock tveksam till att de var 40 cm). Jag har sett riktigt stora vildfångade nere hos Kent i Nol (akvariet mitt emot kassan har jag för mig att det var). De största där kan nog ha varit närmare 40 cm.

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Den stora i Nol är enorm ja. jag drägglar på den varje gång jag är där Vill ha vill ha vill ha!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...