Utbyte av Malawi-teamet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter $
    Användare
    • januari 2007
    • 33

    Utbyte av Malawi-teamet

    Går i tankarna på att byta ut Malawi-besättningen i mitt 375 liters kar.

    Tycker det vore kul att satsa på en riktig inredning (annons inne under köpes) och starta om med någon helt annan cilklidsort som är substratruvande. Att kunna observera beteendet med yngelvård av ett relativt stort stim ungdjur, plocka ut ett uppfödningsurval och sedan fortsätta observera föräldrarna.

    Alla idéer välkomna. Naturligtvis gärna lite färg/mönster och liv och rörelse i fiskarna.

    Och om det är sorter som inte käkar upp växterna så skulle det vara kul som omväxling...
    Det som blir kvar är en Gibbiceps och ett par Ancistrusar vilket väl inte bör störa nå't.

    Någon som har en god idé på en kul sammansättning att testa?
    Senast redigerad av Peter $; 20 juli 2007, 13:40.
    Mvh, Peter
    ----------------------------------------
    Carpe diem
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Princessan av Burundi,några snygga jullar och kanske Leleupi?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      N. Cylindricus verkar vara en schyst firre! har Leleupi riktigt härliga dem med.

      Men kanske N. Cylindricus, N. Brevis, jullar och sen kanske N. Sexfasciatus/tetrocephalus (osäker på stavning) men de blir ju lite större och framförallt aggresivare...
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • Peter $
        Användare
        • januari 2007
        • 33

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        Princessan av Burundi,några snygga jullar och kanske Leleupi?
        Tack för din rekommendation. Princessan har jag hört att de går bäst i en grupp. Medan de andra går bäst parvis har jag läst i Ciklidboken.
        Hur många tror du är en bra blandning av de du säger?
        Vilka Jullar har du bra erfarenhet av?
        Mvh, Peter
        ----------------------------------------
        Carpe diem

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          #5
          Jag har erfarenhet av J. Regani kipili och J. Dickfeldi, dickfeldin helt klart den snällaste. J. Regani funkade bra, de levde tillsammans i harmoni. Sen blev det ett par som började yngla, samtidigt slog de ihjäl resten av reganina (4 st tror jag det var). Dickfeldina är betydligt lugnare, har inte haft fler än ett par (nu har jag ter yngel som har blivit ett par, den tredje är riktigt mobbad trots att de bara är 4-5 cm och de går i ett 540 liters. Men inom paret är de betydligt snällare än Reganina var.

          N. Leleupi är ganska aggresiva, jag hade två hanar och två honor i 540 liters, funkade bra hanarna hade hygglig respekt för varandra och en hona. Sen en natt efter att jag hade möblerat om i akvariet hittade jag en leleupi död, vet inte om det var en av hanarna eller en hona. Det är nu minst en hane kvar i akvariet som lockar på en hona, den tredje står bakom ett pumphuvud hela tiden och trycker så det är svårt att se. Tror att det är den minsta honan som var underkuvad redan från början.

          Men jag tycker att om du ska ha de fiskar Ozric föreslog tycker jag du ska ha ett par Prinsessor, sen kör 4st julidochromisar (om det inte är ett par i affären, dock tycker jag ändå att du ska köpa fler om du ska ha Regani eftersom de lätt bryter sina par vid ommöblering eller flyttning), N. Leleupi borde du också köpa 4st mindre av och låta dem para ut sig, det ska vara svårt att sätta en hane och en hona i ett akvarium och försöka få ihop dem.

          Sen kan du ju annars ha någon hästnos, riktigt härliga fiskar som är väldigt personliga och "ful-snygga". T. Irsacae gillar jag har ingen erfarenhet av dem men pappa har E. Cyanostictus som blir lite större.
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          Arbetssätt...