375 liter Tanga invånare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baltazar79
    Användare
    • augusti 2006
    • 116

    375 liter Tanga invånare?

    Tjena!

    jag har fr till fället ett 375 liters som innehåller malawi men jag har funderingar på att byta inriktning mot Tanga i de karet.

    Nu till frågan. Om ni skulle haft ett 375 liters kar vad skulle ni stoppe ner för Tangafirrar i de då?

    Mvh//Ingemar
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag går själv i tankarna att starta ett tanganyika 540 till hösten. Om jag skulle starta ett 375 skulle jag hoppa över troffar (säkert många som kommer säga annat här på forumet ). Jag skulle köra på följande:

    1 par Altolamprologus compressiceps (några ungfiskar om det inte går att få tag på ett par)
    6 Lamprologus stappersi (säljs ibland som meleagris)
    1 par Julidochromis regani "kipili" alternativt marlieri eller ornatus (börja med ett gäng och låta dem para ut).
    15 Cyprichromis leptosoma (finns massor av skitsnygga varianter, kanske tricolor).

    Denna setup kräver typ 2 stenrösen och en stor öppen sandyta med utspridda snäckskal (eftersom stappersin inte är haremlekare och lär få kämpa lite om sina snäckor mot compressicepsen).

    Så hade jag gjort, men det finns hur många bra kombos som helst med tanganyika. Annars hade man kunna tänka sig någon sandlekarsetup. Beror helt på vad du gillar för några fiskar. Troffar är naturligtvis också ett alternativ.

    mvh Joakim

    Kommentar

    • Baltazar79
      Användare
      • augusti 2006
      • 116

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Jag går själv i tankarna att starta ett tanganyika 540 till hösten. Om jag skulle starta ett 375 skulle jag hoppa över troffar (säkert många som kommer säga annat här på forumet ). Jag skulle köra på följande:

      1 par Altolamprologus compressiceps (några ungfiskar om det inte går att få tag på ett par)
      6 Lamprologus stappersi (säljs ibland som meleagris)
      1 par Julidochromis regani "kipili" alternativt marlieri eller ornatus (börja med ett gäng och låta dem para ut).
      15 Cyprichromis leptosoma (finns massor av skitsnygga varianter, kanske tricolor).

      Denna setup kräver typ 2 stenrösen och en stor öppen sandyta med utspridda snäckskal (eftersom stappersin inte är haremlekare och lär få kämpa lite om sina snäckor mot compressicepsen).

      Så hade jag gjort, men det finns hur många bra kombos som helst med tanganyika. Annars hade man kunna tänka sig någon sandlekarsetup. Beror helt på vad du gillar för några fiskar. Troffar är naturligtvis också ett alternativ.

      mvh Joakim
      Ser ju ut som de kan vara en spännande uppsättning gillar speciellt Altolamprologus compressiceps fina firrar de. Ingen annan som har något annat förslag på uppsättning? Tack för förslaget iaf kollar runt på lite olika firrar nu. Malawis arna får flytta på sej iaf så de är klart att de blir ny fisk i karet.

      Mvh//Ingemar

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        10+ Enantiopus och 25+ leptosoma. Det är vad jag skulle hålla om jag var begränsad till en burk. Kanske ett gäng multisar eller similis i ett hörn med.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          #5
          Jag måste verkligen skaffa ett till akvarium, först ska jag skaffa C. Pleurospillus till troffeakvariet och nyss blev jag förälskad i A. Calvus

          Sen beror det ju på vad du vill ha, ifall du vill ha sandlekare eller substratlekare. Om jag skulle gjort ett "substratlekarkar" skulle jag ha haft:

          1par A.Calvus/Compressiceps
          1par N. Leleupi/Cylindricus
          2par av någon snäcklekare t.ex. L. Occelatus

          Sen hade jag nog stoppat i en grupp Callochromisar iallafall även om de är sandlekare
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          Arbetssätt...