Kilesa + troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Kilesa + troffar

    För er som var oroliga över Kilesorna senast så kan jag raportera att de mår bra. De växer så det knakar. De är inte könsmogna ännu och eftersom det är första gången jag har dem så vet jag inte om de kommer klara av att leka med Troffar i karet men de verkar iaf må fint än så länge.
    Var orolig att de inte skulle få nog med mat med tanke på att jag matar med pellets mest och de flyter rätt bra. Men de har lärt sig att komma upp till ytan och sedan så matar jag med räkmix också ibland så de gångerna får de ju regält med mat. Men med tanke på att de växt mycket bra så måste de ju få någon näring i sig. Forsätter de växa i denna takten så blir det en fin hane till dem i höst.
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Hur aktiva är troffarna i karet då?
    I mitt Nkonde-kar går inte ens Ancistrusen säkra när de kommer in i a-hanens revir. Om det skulle gå Kilesa i det karet så skulle de inte bli gamla kan jag lova.
    Mina Kilesa stör sig oerhört när en 15 cm L-7:a svävar förbi så jag har väldigt svårt att se att den kombon skulle gå. Men gör den det är det ju bra!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #3
      Ursprungligen postat av ozric
      Hur aktiva är troffarna i karet då?
      I mitt Nkonde-kar går inte ens Ancistrusen säkra när de kommer in i a-hanens revir. Om det skulle gå Kilesa i det karet så skulle de inte bli gamla kan jag lova.
      Mina Kilesa stör sig oerhört när en 15 cm L-7:a svävar förbi så jag har väldigt svårt att se att den kombon skulle gå. Men gör den det är det ju bra!
      Det beror nog på att ancistrus är lite små agresiva själva och då reagerar tropharna mot dom (själv försvar + att dom lär sig att dom där kommer att försöka bita mig) Men ser inte tropharna dom som något hot ignorerar dom andra fiskar. mina rör varken sandlekarna el killisarna. el jo en gång har jag sett en jaga bort en sandlekare det var när jag just introducerat dom och en Callochromis pleurospilus skulle jaga bort en troffe från dens revir då jagade troffen bort den men efter det har det aldrig vart några problem (inte då heller han jagade bara bort han kanske 2dm å sen så var det inget mer med det)

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Det finns en Alphatroffe men han är ju inte fullvuxen så full aggression kanske inte har kommit ännu. Men märks tydligt att han bestämmer bland troffarna. Det är så kul att han, lelupihanen och Calvushanen har revir nästan på samma sten. Calvusen får däremot flytta sig ibland. Deras 3 revir finns i grottorna längst bak i mitten av akvariet.

        Vad gäller kilseorna så håller de mest till vid främre delen och då till höger om tvåan ända bort till sidoglaset. Men där är det bara de som är så de har den delen helt för sig själva. Troffarna är inte där och stör vilket jag tror får det att funka. De är dock helt ointresserade av area 1 och 3. Vilket är synd eftersom det inte finns några troffar på över huvud taget på area 1. De simmar inte ens över den ytan. Är en helt tom del av akvariet. Funderar på att slänga upp regält med snäckor där istället och se om Calvusarna kanske kan komma att gilla den biten.

        Är det rörigt? Hoppas inte

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          #5
          Jag förstog iallafall

          Jag vill ju ha kilesa med mina troffar men vill inte köpa in en grupp som bara går bleka sen. Mina troffar är ju fullvuxna, det skulle kanske vara bättre att ha dem som ungdjur men men. Har nu plats för en sandlekare blir kanske Triglaochromis otostigma om jag får tag i några annars vet jag inte vad det blir. Min troffegrupp är annars väldigt lugn, jagar knappt varandra. Jag har inte ens en a-hane, jag har kanske 2-3 hanar som har revir och lika många honor som antingen delar revir med hanarna eller jagar bort dem Men de rör ingen annan fisk i akvariet och jag har ganska mycket öppen sandyta, 150 * 20. Jag vet att det är smalt men ska det in sandlekare blir det ytterligare en ommöblering så det blir ca 50 cm öppen sandyta i mitten. Har som en klippvägg som går längs hela bakre kanten av akvariet och fram till 20 cm från fronten som närmast.
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          Arbetssätt...