Tuggande hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    Användare
    • april 2007
    • 74

    Tuggande hane?

    Har en goldenhanne som i ett par dagar har ruvat på nåt. Mat trodde jag först, men idag såg jag att han hade nåt i munnen innan jag matade, såg ut som små kulor, kanske lite som ägg, var svårt att se.

    Brukar hanar ruva på ägg eller har han bara funnit några runda stenar som han åker runt med? Jag har blästersand och kolsten i karet så jag kan inte komma på vad det skulle va för sten. Kul om det vore ägg iaf
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Din golden kanske tror att han är en Xenotilapia Flavipinnis?

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Kom på att jag nån gång läst eller hört om att fiskar kan simma omkring med luftbubblor i munnen och att de då vägrar äta innan bubblan har hoppat ut. Det är lite som att dom skulle tugga tuggummi.

      Någon som vet mer om detta eller har erfarenhet får berätta mer. Fast det är ju semestertider (först om 1 vecka för mig), så aktiviteten på forumet är lågt...

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Min ena troffehona brukade ta in en luftbubbla i munnen(det är kanske jag som har berättat för dig om det vet att jag skrivit det här förut ) och ha den i kanske 1 minut åt gången, sen släppte hon ut den och hämtade en ny. Jag har aldrig upplevt det med någon annan fisk, jag fick för mig att hon "övningstuggade"
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • Daniel_N
          Användare
          • april 2007
          • 74

          #5
          Har två bilder nu

          Bild 1
          Bild 2

          Käften blir bara större å större, och nu ser det inte ut som kulor längre, men jag kan fortfarande inte se om det är yngel.
          Denna fisk har betett sig som en hanne; jagat honor, försvarat revir och grävt lekgropar, så lite underligt är det ju

          Kommentar

          • Malawichrille
            Användare
            • februari 2006
            • 67

            #6
            Mystiskt, av bilderna skulle jag säga att det är en tuggande hona.
            Jag har visserligen haft goldenhonor som jagat andra honor och tillockmed hållit revir men aldrig varit med om att de skulle gräva lekgropar....
            Interessant det där med luftbubblor, aldrig hört den för
            240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
            +55 liters yngelkar

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av Daniel_N
              Har två bilder nu

              Bild 1
              Bild 2

              Käften blir bara större å större, och nu ser det inte ut som kulor längre, men jag kan fortfarande inte se om det är yngel.
              Denna fisk har betett sig som en hanne; jagat honor, försvarat revir och grävt lekgropar, så lite underligt är det ju
              Det ser verkligen ut som om det är en hona som ruvar på yngel. Vi får ju svaret om några dagar.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              Arbetssätt...