Hur blanda Victoriaciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Hur blanda Victoriaciklider?

    Hej! Har ett kar med Pundamilia Nyererei "Ruti Island" och Victoriazebra - men nu tänkte jag sätta upp ytterligare ett, ev. 2, kar med Victorior. Jag har mina idéer vad jag vill ha och hur jag skulle kunna blanda (pga. korsningsrisk), men väntar lite med den funderingen och undrar / är nyfiken på...

    ...vilka arter andra har erfarenhet av att ha tillsammans - kanske tänkte jag främst att Endymion kan ge nåt besked - men valde att prova på forumet så att fler kan få chansen att tycka till om de vill.

    Med lite tur kan de bli en intressant tråd?!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tja, intressant. Köpte P. nyeri och ch44 i Nol 6 resp 8 st. Vad tror ni om det? Sorry att jag lånade tråden lite men det är ju samma frågeställning

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av Bright_Blue
      Tja, intressant. Köpte P. nyeri och ch44 i Nol 6 resp 8 st. Vad tror ni om det? Sorry att jag lånade tråden lite men det är ju samma frågeställning
      Låna på bara - det diskuteras alltför lite Victoriaciklider på forumet. Jag har egeentligen ingen säker åsikt - men gissningsvis skulle väl detta kunna fungera. Lite beror det väl på akvariestorlek och inredning också.

      Mina funderingar är att ha tre grupper i ett 300 liters - nämligen Pundamilia "Rock kribensis", Mbipi lutea (tror jag den hette) och Astatoreochromis allauadi. Ptyochromis sp. "Hippo Point Salmon" är inte så stygg den heller.

      Har nån en åsikt och vet nån om de tre sistnämnda går att få tag i? - Rock Kribensis tror jag finns i Nol.
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Tja, intressant. Köpte P. nyeri och ch44 i Nol 6 resp 8 st. Vad tror ni om det? Sorry att jag lånade tråden lite men det är ju samma frågeställning
        Den kombinationen ger hybrider som ser ut så här. Så dom de skulle jag inte blanda. Det är Nyerereihannarna som parar sig med ch44-honorna men inte tvärt om (korrekt betäckning är haplochromis sp. "thickskin") Har testat lite, och nästan vilken arts hona du än släpper ner till en nyerereihanne så uppvaktar han den. Därimot funkar nyererei bra ihop med Lipochromis sp. "matumbi hunter" och har hos mig aldrig givit hybrider.

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          Låna på bara - det diskuteras alltför lite Victoriaciklider på forumet. Jag har egeentligen ingen säker åsikt - men gissningsvis skulle väl detta kunna fungera. Lite beror det väl på akvariestorlek och inredning också.

          Mina funderingar är att ha tre grupper i ett 300 liters - nämligen Pundamilia "Rock kribensis", Mbipi lutea (tror jag den hette) och Astatoreochromis allauadi. Ptyochromis sp. "Hippo Point Salmon" är inte så stygg den heller.

          Har nån en åsikt och vet nån om de tre sistnämnda går att få tag i? - Rock Kribensis tror jag finns i Nol.
          Det låter som en kombination som kan fungera. Men Rockkribensisen är nog i vekaste laget för de andra. Dessutom blir de inte 20 cm som det andra två. Hippopoint salmon vet jag inte var den står i tuffhet, mina som är 3-6 cm verkar hyffsatt tuffa.
          Rockkribensis finns det att få tag på, snyggaste varianterna enligt mig är Makobe island och Mwanza north. Som bägge två har gula honor.
          Mbipia lutea: Jag har 10 yngel på ca 4 cm, Axel Böhner(i Schneeverdingen Tyskland) har dock gott om dessa dock.
          Astatoreochromis alluaudi: Jag har ca 60 yngel på 1 cm från obesläktade föräldrar, det finns några enstaka på lagret i Nol men de ynglar dåligt.
          Ptyochromis sp."Hippo point salmon": Jag har 4 på 3-6 cm av olika kön, Jacob i Danmark har 4 st och Nol har ca 5 hannar på lagret. Jag ska försöka bygga upp en stam. Sedan finns det ca 5 st som har den i Tyskland också. Så den kan man få tag på med med rätt kontakter. Men så gott som alla som vet lite om victoriaciklider frågar mig om jag har Hippo point salmon.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Hej! Och tack för svar. Ska fortsätta att fundera - men nu vet jag att jag iallafall är på någorlunda rätt väg. Och kanske är det så att jag hör av mig för ev. affär (men det får vi väl diskutera nån annanstans) vad avser nån/några arter.

            Jobba på med Hippo Point - jag är en av alla som är intresserad och kanske det kan bli en lite större grupp / lite större urval med tiden.

            Tack igen - men fler får gärna höra av sig om de har intresse av Victoria och vilka sammansättningar de skulle förorda!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Sacrium
              Användare
              • november 2005
              • 353

              #7
              Har också funderat på ett mindre kar med victoriaciklider, men tycker det finns dåligt med info om dom. Finns det några rekomenderade nybörjarsidor att läsa om dom? Har kört malawi nu i x antal år, och förnyelse ska ju va kul har jag hört

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av Sacrium
                Har också funderat på ett mindre kar med victoriaciklider, men tycker det finns dåligt med info om dom. Finns det några rekomenderade nybörjarsidor att läsa om dom? Har kört malawi nu i x antal år, och förnyelse ska ju va kul har jag hört
                Hej! Kul med nån som vill möta dessa ciklider. Jag blev helt såld från början, men får skynda långsamt med att bygga ut antalet akvarier. En bra länk/plats för att titta och lära lite mer är denna - men det finns ganska många!

                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • Sacrium
                  Användare
                  • november 2005
                  • 353

                  #9
                  Tjusigt!
                  Blev ju inte mindre sugen nu direkt
                  Finns det några bra säljare med lite större sortiment av victoria eller?
                  Kikat lite på nol, men det är ändå inte jättemycket arter.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    En intressant tråd du startade Joe.
                    Jag kommer under hösten att helt inrikta mig på viktoriaciklider. Det blir ca 8-10 akvarier i varierande storlek.
                    Har läst ganska mycket på nätet men där går åsikterna isär så mycket att det är svårt att få en uppfattning om vad som går ihop och inte.
                    Endymion gav ju bra svar.
                    Skall bli kul att följa denna tråd.

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sacrium
                      Tjusigt!
                      Blev ju inte mindre sugen nu direkt
                      Finns det några bra säljare med lite större sortiment av victoria eller?
                      Kikat lite på nol, men det är ändå inte jättemycket arter.
                      Såvitt jag vet och förstått är ändå Nol mycket välsorterat på just Victoriaciklider - jag har inte hittat några mängder (läs nästan inga) någon annanstans. Sen går det ju att direktimportera eller ge sig av till Tyskland för att hitta, vad det verkar, men det är inget jag har provat...

                      Känner nån annan till någon med bredare sortiment än Nol???

                      Kent (i Nol) kanske också kan hjälpa till med import - jag vet inte men det skadar ju inte att fråga?!

                      Kanske dyker det också upp lite kontakter via den här tråden - det får väl framtiden utvisa!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Sacrium
                        Användare
                        • november 2005
                        • 353

                        #12
                        Helt otroliga färger på dom rackarna. Det är så man blir sugen på att starta med en gång

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sacrium
                          Helt otroliga färger på dom rackarna. Det är så man blir sugen på att starta med en gång
                          Visst är det - sedan blir det inte alltid så i akvariet. Beror ju lite på humör, inredning, tidpunkt etc. Min Nyererei "Ruti island" hane kan skifta från nästan svart till ljusgrå med tydligt orange på ryggen. Lite festligt det med. Honorna är oftast - i mitt kar - mörkare än de bilder jag sett.

                          Du måste starta sacrium - det är kul och det vore ännu roligare om vi blev några fler som vill ge dessa varelser en ordentlig chans. Agressivitet är ju ett problem, men det varierar ju och så vassa tycker jag inte mina är egentligen.

                          Fortsätt dregla...och hör av dig när du bestämt dig. Endymion hade ju en massa yngel av olika arter - jag har för tillfället "bara" gott om yngel från Nyererein - ca. 60 st. Börjar bli stora nog för att förgylla någon annans burk.
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sacrium
                            Har också funderat på ett mindre kar med victoriaciklider, men tycker det finns dåligt med info om dom. Finns det några rekomenderade nybörjarsidor att läsa om dom? Har kört malawi nu i x antal år, och förnyelse ska ju va kul har jag hört
                            Jag ska försöka hinna skriva en artikel till nästa ciklidblad om jag hinner denna vecka. Har så himla mycket att göra nu, men jag tror jag kan hinna på torsdag-fredag.

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Ursprungligen postat av joe
                              Såvitt jag vet och förstått är ändå Nol mycket välsorterat på just Victoriaciklider - jag har inte hittat några mängder (läs nästan inga) någon annanstans. Sen går det ju att direktimportera eller ge sig av till Tyskland för att hitta, vad det verkar, men det är inget jag har provat...

                              Känner nån annan till någon med bredare sortiment än Nol???

                              Kent (i Nol) kanske också kan hjälpa till med import - jag vet inte men det skadar ju inte att fråga?!

                              Kanske dyker det också upp lite kontakter via den här tråden - det får väl framtiden utvisa!
                              Nol har nog bland de största urvalen i Europa. Han har också ett bra kontaktnät för att få tag på fisk. Det mesta jag har sett i någon annan butik är 4 arter.

                              Jag har för närvarande 31 arter, mitt mål är ca 40-45 arter. Vill någon ha min fisklista, så PM:a mig så mailar jag den.

                              Dessutom det bästa victoriaciklidforumet är www.cichlidenwelt.de , men det är på tyska så det är en förutsättning att man förstår. Annars går det översätta med google:s språkverktyg till engelska.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...