Mina första ciklidyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Mina första ciklidyngel!

    Det har stått rejält stilla på akvariefronten ett långt tag. Den planerade uppstarten av ett stort Malawikar är skjuten på framtiden så det är endast det lilla multiskaret som har puttrat här hemma.

    I karet bor två honor inköpta hos Kent i Nol och ett blandat gäng från Larry (LN) i Växjö. För ett tag sedan dök det upp några pytteminismå yngel också. De håller sig mest på ett och samma ställe, bland några stenar och snäckor och man ser inte så mycket av dem, men de finns där.

    Vet inte riktigt om de får mat så de klarar sig. Har försökt rikta yngelfoder med en slang mot deras tillhåll men det virvlar runt ändå. Men det fungerar ju i naturen så jag ska nog inte oroa mej så mycket.

    Jag oroar mej mer för alla miljoner mördarsniglar som har invaderat hela vår tomt. Ska beställa supermedel från Tyskland nu, så ska de små slemmonstren få se på andra bullar....

    Förresten, har nyss upptäckt att jag bor granne med en som är ansvarig för fiskarna (läs hajarna) i de stora saltvattentankarna på Universeum.... respect....
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av *Ulrica*
    Jag oroar mej mer för alla miljoner mördarsniglar som har invaderat hela vår tomt. Ska beställa supermedel från Tyskland nu, så ska de små slemmonstren få se på andra bullar....
    Myskanka?

    (det brukar funka att virvla ner mat till multissyngel)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Thor
      Användare
      • januari 2007
      • 106

      #3
      Ursprungligen postat av *Ulrica*
      Jag oroar mej mer för alla miljoner mördarsniglar som har invaderat hela vår tomt. Ska beställa supermedel från Tyskland nu, så ska de små slemmonstren få se på andra bullar....
      gå ut mot skymningen/kvällen bara o ha saltkaret med dig salta över hela ruggen o den ligger ihoprullad död dagen efter =)

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Ursprungligen postat av *Ulrica*
        Jag oroar mej mer för alla miljoner mördarsniglar som har invaderat hela vår tomt. Ska beställa supermedel från Tyskland nu, så ska de små slemmonstren få se på andra bullar....
        D
        En liten kvällspromenad med spade i högsta beradskap fungerar bra för mig.
        VAd är det för supermedel som du skall beställa från Tyskland?
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Myskanka?

          (det brukar funka att virvla ner mat till multissyngel)
          Jo, nångon sorts ankor blir det nog till nästa år när vi fått ordning på hönshuset. Men jag har läst att myskankorna flyger... skulle tydligen vara bättre med blå- eller gula ankor.

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Ursprungligen postat av Thor
            gå ut mot skymningen/kvällen bara o ha saltkaret med dig salta över hela ruggen o den ligger ihoprullad död dagen efter =)
            Hm... med en tomt på runt 3000m2 och en massa snigel-BB i form av skog runt om så skulle det bli rätt mycket salt... dessutom går det snabbare att hugga huvudet av dem med vår specialbyggda käpp än att salta varenda snigel. En halvtimmes käpphuggande kan innebära hundratals döda sniglar. Varje kväll....

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #7
              Ursprungligen postat av Johan F
              En liten kvällspromenad med spade i högsta beradskap fungerar bra för mig.
              VAd är det för supermedel som du skall beställa från Tyskland?
              Vi har som sagt gjort egna specialredskap men vi börjar bli rätt trötta på sniglarna nu... hela ytterdörren är full av snigelspår och i förrgår hade en tillochmed tagit sej in i huset....

              Vi ska köpa ett medel som heter Spiess Urania Schneckenkorn och det innehåller metaldehyd, samma som i metatabletter. Sniglarna slemmar ihjäl direkt efter konsumtion. Andra djur som maskar, igelkottar etc. äter inte medlet och det påverkas inte av regn. Det kostar 250:- plus 250:- i frakt för 5 kilo och det räcker till 12.500 m2. Man kan även köpa samma medel som säljs i Sverige för mindre än halva priset från tyskland. Det innehåller järn-3-fosfat men är inte lika effektivt. Sedan finns det ytterligare medel som innehåller mesurol och får användas av proffs i Sverige med det är rätt giftigt så det vill jag inte ha i min trädgård.

              Kommentar

              Arbetssätt...